تاریخ: 9:44 :: 2019/03/03
معاون اجرایی بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع):تئاتر ابزاری طلایی برای ترویج معارف رضوی است

معاون اجرایی بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع) گفت: تئاتر امروزه به عنوان یک ابزار طلایی برای ترویج معارف رضوی است، اثر هنری یک نمایش بسیار تاثیرگذار است و چه چیزی بهتر از تئاتر برای ترویج معارف رضوی وجود دارد.

فرشید فلاح صبح امروز که در «دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی» سخن می‌گفت، اظهار کرد: برای برگزاری یک جشنواره خوب چیدن مقدمات خوب هم لازم است؛ فراخوان به خوبی منتشر شده است، گروه‌های مهم کشوری که آثار کودک و نوجوان تولید می‌کرده‌اند به جشنواره دعوت شده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم که این جشنواره به جشنواره خوب و ماندگاری در تاریخ جشنواره‌های کودک و نوجوان رضوی تبدیل شود.

وی افزود: در سال ۹۷ شعار همه جشنواره‌های رضوی که در ۳۰ استان ۳۰ فعالیت سفارش داده شده و جشنواره‌های فرهنگی – هنری برگزار شده، شعار «امام‌رضا (ع) اسوه اخلاق و گفت‌وگو» مطرح بوده است؛ برای نهادینه کردن گفت‌وگو و شنیدن در فرهنگ جامعه بهترین کار پرداختن به جشنواره‌های تئاتر دانش‌آموزی است.

معاون اجرایی بنیاد بین‌المللی امام‌رضا (ع) بیان کرد: برای داشتن درک متقابل، خود را جای دیگران قرار دادن و نهادینه کردن این فرهنگ در بین کودکان و نوجوانان بهترین کار برگزاری جشنواره‌های تئاتر دانش‌آموزی است؛ جایی که دیالوگ، گفتن، تعامل داشتن، منتظر شدن و خود را جای دیگران قرار دادن را یاد می‌گیرند. این جشنواره یکی از جشنواره‌های تأثیرگذار در کشور است.

فرشید فلاح ابراز کرد: آرزو می‌کنیم که روزی تمام دانش‌آموزان مدارس بخشی از کلاس‌های درسی‌شان تئاتر کودک باشد، چرا که اعتقاد داریم با تئاتر فرهنگ در جامعه رشد پیدا می‌کند مخصوصاً اگر تئاتر در سنین نوجوانی و جوانی اتفاق بیافتد؛ با تئاتر است که دانش‌آموزان نتایج خصلت‌های خوب و بد را عیناً می‌بینند؛ و نهادینه کردن دانایی و خلاقیت بین کودکان و نوجوانان از تئاتر عبور می‌کند و خلاقیت و دانایی را به ارمغان می‌آورد؛ به نظر من تئاتر بهترین راه آموزش خلاقیت به دانش‌آموزان است.

وی خاطرنشان کرد: تئاتر کودک و نوجوان جایگاهی بسیار حیاتی و ویژه در بین رشته‌های مختلف هنری برای بخش فرهنگ کشور دارد. بخش مهمی از تدارک و تدبیر ما در بنیان بین‌المللی امام‌رضا (ع) خرج تئاتر می‌شود و کاملاً اثر گذاری این هنر شریف را باور داریم.

معاون اجرایی بنیاد بین‌المللی امام‌رضا (ع) ادامه داد: دوازدهمین دوره از این جشنواره در مشهد برگزار می‌شود و اگر بحث توزیع عادلانه امکانات فرهنگی، مشارکت تمام هنرمندان کشور و فرصت به تمام افرادی که در سراسر کشور قلبشان برای امام‌رضا (ع) می‌تپد نبود از یک طرف بارگام منور امام‌رضا (ع) و هنرمندان قابلی که در مشهد حضور دارند و از طرف دیگر وجود زمینه‌های تولید آثار فاخر فرهنگی در این شهر باعث می‌شد که همه جشنواره‌ها در مشهد برگزار شود.

فلاح عنوان کرد: توزیع جشنواره‌ها در کشور به دلیل این است که امکانات فرهنگی به صورت عادلانه توزیع شود. جشنواره تئاتر کودک و نوجوان چند سالی به تکرار افتاده بود به همین دلیل تصمیم گرفته شد که این دوره در مشهد برگزار شود تا برای جشنواره‌های هنری کشور نمونه و الگو باشد. سال آینده هم جشنواره عکس در خراسان رضوی و مشهد برگزار می‌شود که تفاهم‌نامه برگزاری آن منعقد شده است.

وی اضافه کرد: سال ۹۷ بنیاد بین‌المللی امام‌رضا (ع) علاوه بر برگزاری جشنواره‌ها، ۳۰ درصد بودجه را به تولیدات فاخر اختصاص داده است و در نظر داریم علاوه بر برگزاری جشنواره‌ها که زمینه کشف استعداد و مشارکت هنرمندان را فراهم می‌آورند به تولید، تولیدات فاخر هم کمک کنیم.

معاون اجرایی بنیاد بین‌المللی امام‌رضا (ع) گفت: در عرصه‌ی تولید هشت متن نمایشی برای بزرگسالان و هشت متن نمایشی در حوزه کودک و نوجوان به نویسندگان مطرح کشوری سپرده شد و تا بهار کتاب این نمایش‌ها منتشر خواهد شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. از این پس چشنواره دوسالانه اجرا خواهد شد که یک سال آن به تولید اختصاص پیدا می‌کند که متون مورد نیاز تهیه شود و سال آینده جشنواره موفق‌تر برگزار شود.

فرشید فلاح ادامه داد: یک نکته که در این جشنواره دیده شده استفاده مردم است. این جشنواره امسال در سالن‌های متفاوت به همراه مخاطب که مردم باشد برگزار می‌شود و در کنار داوری داوران مردم و کودکان نیز از این جشنواره استفاده می‌کنند.

وی در خصوص دلایل انتقال این جشنواره از بندرعباس به مشهد عنوان کرد: هفت گروه از ۱۰ گروه شرکت کننده در این جشنواره در سال گذشته مشهدی بودند به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای این‌که به‌روزرسانی در این جشنواره اتفاق افتد دوره دوازدهم در مشهد برگزار شود و از همکارانمان خواستیم که یک جشنواره نمونه و الگو برگزار کنیم که تمام دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره‌ها در کشور برگزاری یک جشنواره نمونه را ببینند.