در زندگی «زنان کوچک» چه می‌گذرد

در گزارشی ضمن بررسی پدیده «کودک همسری» با برخی از دخترانی که در سن پایین ازدواج کرده‌اند گفتگو کرده است.

در گزارشی ضمن بررسی پدیده «کودک همسری» با برخی از دخترانی که در سن پایین ازدواج کرده‌اند گفتگو کرده است که در ادامه می خوانید:

در زندگی «زنان کوچک» چه می‌گذرد

این روزها بحث سن ازدواج در جامعه از آن بحث‌های داغ است که هر طرف آن‌هم موافقان و مخالفان سرسختی دارد. این وسط اما روایت‌های ناشنیده‌ از کسانی هم وجود دارد که در سن پایین ازدواج‌کرده‌اند.

زهرا متولد سال ۱۳۵۱ است و این روزها دانشجوی دکترای دانشگاه بهشتی. اما این‌ یک روی زندگی زهراست که هنوز ۱۴ ساله نشده ازدواج می‌کند. به عقیده او: «آدم‌ها وقتی سنشان کم است و می‌خواهند با یک نفر دیگر به تعادل در زندگی برسند از خیلی از مشکلات چشم‌پوشی می‌کنند، راحت‌تر کنار می‌آیند و زودتر می‌بخشند. درواقع هردو نفر باهم به ثبات فکری و عملی در زندگی می‌رسند».زهرا با میل خودش در ۱۴ سالگی با مردی که جانباز بوده و نیاز به مراقبت داشته است ازدواج کرده و در ۱۶ سالگی اولین فرزندش را به دنیا می‌آورد. او می‌گوید: «موفقیت فقط جنبه اجتماعی زندگی نیست. اولین موفقیت من این است که یک مادر هستم و به بچه‌هایی که تربیت‌کرده‌ام افتخار می‌کنم.

سعیده  ۱۷ سالش بوده که ازدواج‌کرده است می گوید: سن کم من و شوهرم باعث نشد جلوی مشکلات زندگی مشترک‌مان که برای همه پیش می‌آید کم بیاوریم. اگر قرار بود هر ازدواجی در سن پایین حتماً به مشکل بخورد پس چرا دادگاه‌ها پر از افراد سن بالایی است که دادخواست طلاق داده‌اند: «من فکر نمی‌کنم مشکلاتی که من تجربه کرده‌ام ربطی به سن ازدواجم داشته باشد.

مریم ۲۴ ساله می‌گوید که در ۱۹ سالگی ازدواج‌کرده است. او می‌گوید مثل هر زن دیگری با شوهرش به اختلاف خورده است ادامه می دهد: «مواقعی بود که ما باهم بحث‌های طولانی داشتیم. اما حتی اگر یک ساعت بعد به خانه پدر و مادرهای‌مان می‌رفتیم کسی از این اختلاف خبردار نمی‌شد.

در دهه ۵۰ ازدواج یک دختر در سن ۱۵ سالگی اصلاً عجیب نبوده است. اعظم هم مثل خیلی از آشنایان و اطرافیان در این سن ازدواج‌کرده است. «ممکن است سختی‌هایی در طول زندگی مشترک تا الآن که ۵۳ ساله‌ام متحمل شده باشم اما وقتی نقاط مثبت و منفی زندگی مشترکم را کنار هم می‌گذارم اصلاً از اینکه در آن سن و سال ازدواج‌کرده‌ام پشیمان نیستم»