‍ پت بوکانان:
گروه: . / / / سیاسی
تاریخ: 13:20 :: 2018/03/27
سگ دیوانه آخرین کسی که میان ترامپ و جنگ با ایران ایستاده است!

گر قرار باشد ایران را محاصره و بمباران کنیم، لازم است ابتدا همه ناوها، کشتی های جنگی، نیروی هوایی، موشک های بالستیک و سیستم دفاع موشکی ایران را از کار بیاندازیم. و آیا یک حمله پیش دستانه به ایران منجر به اتحاد مردم ایران علیخ آمریکا نخواهد شد؟ درست همانطور که حمله ژاپن به پرل خاربور منجر به اتحاد ما برای نابودی امپراطوری ژاپن شد.

شاید آخرین کسی که اکنون میان ترامپ و جنگ با ایران ایستاده است، ژنرال چهار ستاره ای است که در میان سربازان خود با نام مستعار «سگ دیوانه» شناخته میشود. ژنرال جیمز ماتیس وزیر دفاع به نظر آخرین کسی است در کاخ سفید که هنوز معتقد است که نگاهداشت توافق هسته ای با ایران ارزشمند است و ورود به جنگ با ایران، ایده ای فوق العاده خطرناک.

پاتریک جوزف بوکانان تحلیلگر و ستون نویس سیاست خارجی آمریکایی، در مطلبی در نشریه «تاون هال» ضمن بیان سخنان فوق اظهار میدار که اکنون دونالد ترامپ مشغول تشکیل یک کابینه جنگی است. وی چنین ادامه میدهد:

ترامپ شخصا خود را متعهد کرده است که از توافق هسته ای ایران – بدترین توافق تاریخ – کنار بکشد و تحریم ها را مجددا بر روی ایران اعمال کند. وزیر خارجه جدید مایک پامپئو ایران را یک دولت پلیسی تبهکار و ماجراجو و امپراطوری مخربی که در حال گسترده کردن نفوذ و قدرت خود در خاورمیانه است خوانده.

ترامپ شخصا خود را متعهد کرده است که از توافق هسته ای ایران – بدترین توافق تاریخ – کنار بکشد و تحریم ها را مجددا بر روی ایران اعمال کند. وزیر خارجه جدید مایک پامپئو ایران را یک دولت پلیسی تبهکار و ماجراجو و امپراطوری مخربی که در حال گسترده کردن نفوذ و قدرت خود در خاورمیانه است خوانده.

حاکم ۳۲ ساله محبوب ترامپ در خاورمیانه، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی آیت الله خامنه ای را هیتلر خاورمیانه خطاب کرده است. بی بی نتانیاهو توافق هسته ای با ایران را برای امنیت اسرائیل تهدید به شمار آورده و خود ایران را تهدیدی برای جهان خطاب کرده است. نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز همه این سخنان را بازتاب بیشتری داده است.

با این حال ایران به ظاهر خواهان هیچ جنگی نیست. بازرسان سازمان ملل متحد به شکل متناوب تایید کرده اند که ایران به مفاد توافق هسته ای پایبند بوده است. در حالی که ناوهای آمریکایی در پیش از این اغلب با پرنده های بی سرنشین و قایق های تندروی ایران در خلیج فارس برخورد میکردند، این موضوع اکنون متوقف شده است. اکنون ناوگان هر دو کشور بدون تلاقی با یکدیگر عمل میکنند.

نتیجه اقدام ترامپ برای دور انداختن توافق هسته ای چه خواهد بود؟

اولین نتیجه آن انزوای ایالات متحده است. چین و روسیه به هیچ وجه از توافق خارج نمیشوند بلکه ورود ایران به کمپ خود را استقبال خواهند کرد. فرانسه، آلمان و انگلستان باید بین آمریکا و توافق یکی را انتخاب کنند. اگر ایرباس مجبور شود که قرار داد فروش چندصد هواپیمای خود به ایران را رد کرده و به آن پشت پا بزند، این مساله در میان اروپایی ها چه معنایی خواهد داشت؟

اگر آمریکا توافق هسته ای با ایران را بعد از قبول آن همه محدودیت از سوی ایران بر برنامه هسته ای اش پاره کند واکنش کره شمالی به این نقض عهد و تقلب آمریکا چه خواهد بود؟ چرا پیونگ یانگ باید بعد از دیدن حملات ما به عراق – که اصلا سلاح کشتار جمعی نداشت – و لیبی – که سلاح های کشتار جمعی خود ار تحویل داده بود – بخواهد به خاطر ما سلاح هسته ای اش را کنار بگذارد – به ویژه بعد از آن که سرنوشت رهبر دو کشور فوق را دیده است.

اگر پنج دولت دیگر امضا کننده قرار داد بخواهند بدون حضور آمریکا به این توافق ادامه داده و ایران نیز ادامه تعهدات خود را بپذیرد ما چه خواهیم کرد؟ بهانه ای برای جنگ با ایران چپیدا کنیم؟ چرا؟ ایران چه تهدیدی برای ما دارد؟

جنگی از سوی آمریکا که منجر به درگیری ناوهای آمریکا با قایق های تندروی ایران شود، جریان نفت از خلیج فارس را مسدود کرده و ضربه بزرگی به اقتصاد جهانی میزند. گروه های شیعه ضد آمریکایی در بحرین، بیروت و بغداد به شهروندان و پرسنل نظامی آمریکایی حمله ور خواهند شد. از آنجایی که ارتش و ناوگان آمریکا توافق و ظرفیت لازم برای ورود و اشغال نظامی ایران را ندارند آیا باید همچنان به این دستور کار بیاندیشیم؟

اگر قرار باشد ایران را محاصره و بمباران کنیم، لازم است ابتدا همه ناوها، کشتی های جنگی، نیروی هوایی، موشک های بالستیک و سیستم دفاع موشکی ایران را از کار بیاندازیم. و آیا یک حمله پیش دستانه به ایران منجر به اتحاد مردم ایران علیخ آمریکا نخواهد شد؟ درست همانطور که حمله ژاپن به پرل خاربور منجر به اتحاد ما برای نابودی امپراطوری ژاپن شد.

شاخص بازار سهام در آمریکا بعد از یک حمله به ایران به چه صورت خواهد بود؟ ترامپ برای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد که قول داده بود ما را از جنگ های احمقانه ای که افرادی مثل بولتون و جمهوری خواهان عصر بوش ما را در گیر کرده بودند دور کند.

بعد از ۱۷ سال هنوز هم ما در افغانستان در گیر هستیم و تلاش میکنیم که طالبان را که در سال ۲۰۰۱ از آنجا بیرون کردیم، از تسخیر مجدد کابل باز داریم. بعد از تهاجم سال ۲۰۰۳، عراق که زمانی دشمن خونی ایران بود، تبدیل به متحدی شیعی برای ایران شده. شورشیانی که در سوریه از آنها حمایت کردیم در حال نابودی هستند و بشار اسد به لطف حمایت ایران، روسیه و مبارزان شیعی خاورمیانه و آسیای مرکزی موفق به تثبیت تاج و تختش شده است. گروه های کرد که به ما اعتماد کرده بودند اکنون توسط متحد ما در ناتو یعنی ترکیه و توسط ارتش عراق که خود ما آموزش دادیم در حال نابود شدن هستند.

ترامپی که به ما قول داده بود هرگز دیگر شاهد جنگ های احمقانه نخواهیم بود اکنون به چه فکر میکند؟

ترومن و جانسون ما را به جنگ هایی کشاندند که توان پایان دادن به آن را نداشتند و هردوی آنها ریاست جمهوری خود را از دست دادند. آیزنهاور و نیکسون به آن جنگ ها پایان دادند و اجر آن را نیز از مردم خود گرفتند.

بوش پدر بعد از پیروزی قاطعش در «طوفان صحرا» از رسیدن به دور دوم ریاست جمهوری منع شد. بوش پسر بعد از اشغال عراق هم کنگره را در سال ۲۰۰۶ از دست داد و هم حزبش در سال ۲۰۰۸ رقابت انتخاباتی را به اوبامای ضد جنگ باخت.