تاریخ: 10:48 :: 2018/12/22
چین بازار ماهی ایران را خراب کرده است

زور آیین باستانی یلدا هم نتوانست مردم را مثل سال های گذشته به مرکز بزرگ عرضه ماهی پایتخت بکشاند و این سامانه در آستانه مناسبت شب چله خلوت تر از همیشه توصیف و گزارش شد.

مرکز بزرگ عرضه ماهی و آبزیان در بزرگراه بعثت شهر تهران واقع شده است که مدیر این مجموعه می گویند آن را سامانه عرضه عمده آبزیان تهران نامگذاری کرده اند.

در این مرکز عرضه ماهی و آبزیان هم به صورت عمده و هم خرده فروشی به قیمت پایین تر از نرخ بازار شهر تهران انجام می شود.

صبح روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه امسال (دو روز پیش از مراسم شب چله) مدیر شیلات استان تهران به منظور بررسی وضعیت این مرکز در آستانه آیین شب یلدا بازدید کرد که خبرنگار ایرنا نیز به این مناسبت در محل مذکور حضور یافت و پای صحبت مدیر این مجموعه و برخی عرضه کنندگان قرار گرفت.

مدیر مجموعه ماهی فروشان بعثت تهران درباره معرفی این مرکز به خبرنگار ایرنا گفت: این محل راسته ماهی فروشان بعثت تهران است که به عنوان سامانه عرضه عمده آبزیان تهران نیز خوانده می شود.

قاسم مهربخش افزود: این مرکز ۲ سالن مجزای فروش ماهی بصورت عمده و خرده فروشی دارد که حدود ۸۰ تن ماهی از تمامی استان های کشور بویژه استان های جنوبی و شمالی کشور برای عرضه در این مرکز تحویل داده می شود.

وی ادامه داد: در این مرکز حدود ۷۰ نوع ماهی و دیگر محصولات آبزی عرضه می شود که با توجه به تازگی محصول و قیمت مناسب، استقبال مردم و بویژه عمده فروشان را به دنبال دارد.

مهربخش خاطرنشان کرد: عمده محصولات این مرکز به بازار شهرهای تهران، کرج، قم، سمنان و شهرهای همجوار تهران عرضه می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل افزایش قیمت ماهی استقبال مردم از آن کاهش یافته است مدعی شد که طی چند وقت اخیر قیمت ماهی حتی بیشتر از دو برابر شده و خرید ماهی توسط مردم را نیز کم رونق کرده است.

مدیر بازار ماهی فروشان بعثت تهران ادامه داد: در سال های قبل در آستانه شب یلدا در سالن خرده فروشان استقبال مردم بسیار خوب بود اما الان چه در قسمت خرده فروشی و چه در قسمت عمده فروشی خرید ماهی کم رونق است.

** پای صحبت ماهی فروشان

یکی از ماهی فروشان این مجموعه بزرگ که می گوید بیش از بیش از ۱۰ سال است در این بازار کار می کند گفت: کم رونقی فروش ماهی در دو، سه ماه اخیر بسیار زیاد است.

حسین اصغرپور ادامه داد: برخی مشتریان ما رستوران های معروف تهران هستند که در گذشته بارهای زیادی می خریدند اما اکنون به دلیل کاهش استقبال مردم، وزن های خرید ماهی این رستوران ها نیز کمتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: ماهی فروشان خواهان ایجاد تعادل در قیمت ماهی هستند تا بازار آن نیز مثل سابق رونق بگیرد.

** چین بازار ماهی را خراب کرده است

یکی دیگر از ماهی فروشان این مجموعه بازار بعثت معتقد است که کشور چین وضعیت بازار ماهی را خراب کرده است.

هوشیار احمدی که می گوید حدود ۱۵ سال در این بازار مشغول به کار است افزود: به گفته صیادان جنوبی و شمالی کشور کشور چین بخش عمده صید ماهیان دریایی را اجاره کرده و این امر موجب افزایش قیمت ماهی نیز شده است.

وی ادامه داد: صادرات «بی رویه» ماهی به کشورهایی مثل روسیه و امارات از دیگر عواملی است که سبب شده بازار ماهی فروشان به سمت رکود برود.

** رشد قیمت تمام شده ماهی

مدیر شیلات و امور آبزیان استان تهران نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت تمام شده پرورش و صید ماهی افزایش یافته است.

نغمه نظری ادامه داد: در بخش ماهیان دریایی به علت صادرات «بی رویه» به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورها، میزان تولید ماهی نیز با افت مواجه شده است.

وی درباره فعالیت بازار ماهی فروشان بعثت تهران نیز گفت: این مجموعه بازاری است که انواع محصولات آبزی از سراسر کشور به منظور عرضه را تحویل می گیرد و با توجه به تنوع محصول و قیمت مناسب، مورد استقبال کلی مردم و بازاریان قرار دارد.

به گفته مدیر شیلات و امور آبزیان استان تهران در این مرکز توسط دامپزشکان تمامی محصولات مورد کنترل و معاینه قرار می گیرند، مجوز بهداشتی دریافت می کنند و سپس به مردم عرضه می شوند.