تاریخ: 14:20 :: 2018/12/04
مشارکت غیر قابل باور  نهاجا در مقابله با داعش و تروریسم تکفیری

امیر خلبان نصیرزاده با تاکید بر اینکه ما به دنبال افزایش برد موشک‌های‌مان هستیم و محدودیتی هم برای خودمان قائل نیستیم، گفت: می‌خواهیم هدف را زودتر ببینیم و آن را در فاصله دورتر مورد اصابت قرار دهیم.

سیزدهمین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ۵۶ سال سن، در سال ۱۳۶۱ به استخدام این نیرو درآمد و جزو اولین نفراتی بود که با راه اندازی دانکشده هوایی در همان سال، در داخل ایران آموزش های خود را آغاز کرد و دوره‌ای را نیز در کشور پاکستان گذراند.

او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش، به گردان تاکتیکی F-14 تامکت پیوست و در سال های اخیر نیز مسئولیت‌هایی نظیر «مدیر جنگال (جنگ الکترونیک) معاونت عملیات نهاجا»، «معاونت اطلاعات»، «معاون هماهنگ‌کننده»، «جانشینی نیرو» و «معاونت طرح و برنامه ارتش» را برعهده داشته است و در سال ۱۳۹۱ از سوی فرمانده کل قوا، به درجه سرتیپی مفتخر شد.

امیر خلبان عزیز نصیرزاده متولد شهرستان سراب آذربایجان شرقی است و در ۲۸ مرداد سال جاری با حکمی از سوی آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا به فرماندهی نیروی هوایی ارتش منصوب شد.

** نمایش توانمندی ها و مهارت خلبانان در نمایشگاه کیش

* ما اخیرا شاهد برپایی نهمین دوره نمایشگاه هوایی کیش بودیم که نیروی هوایی ارتش هم در آن حضور داشت.

اگر اجازه بفرمایید گفتگو را با همین بحث آغاز کنیم که اولا شما به عنوان فرمانده نهاجا چه اهدافی را از شرکت در این نمایشگاه دنبال می‌کنید و در ثانی برپایی چنین نمایشگاههایی در شرایط فعلی کشور که ما حدود ۴ دهه با تحریم‌های همه جانبه در حوزه های مختلف روبرو هستیم، چه پایم هایی می‌تواند داشته باشد؟

هدف اصلی از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی این است که اولا همه فعالان این عرصه، چه کسانی که تولید کننده هستند، چه شرکت‌های دانش‌بنیان و چه دانشگاه‌ها و در کل هر مرکزی که طرح یا ایده‌ای دارد، فرصتی برای ارائه آن داشته باشند و از آن طرف مراکزی هم که به این توانمندی‌ها نیازمندند بتوانند با محصولات روز آشنا شده و با این شرکت‌ها ارتباط بگیرند.

در کنار آن، ما نمایش‌های هوایی را داشتیم که از دو جهت می‌توان به آن نگاه کرد. یکی بعد بیرونی و ظاهری آن است که در واقع این نمایش‌ها برای مردم بسیار متنوع و جذاب است. نگاه دیگر این است که انجام این نمایش‌ها می‌تواند توانمندی‌ها و مهارت‌های ما را در حوزه هوایی نشان دهد و حضور نیروی هوایی از این جنبه برای ما بسیار مهم بود که بتوانیم توانمندی‌ها و مهارت‌های خلبان‌هایمان را نشان دهیم.

شما دیدید که در این نمایشگاه، مانورهایی در ارتفاع هزار تا ۱۵۰۰ پا یعنی چیزی حدود ۳۰۰ متر انجام شد که این مانورها اصولا با رعایت کامل دستورالعمل‌های ایمنی در ارتفاع ۲۰ هزار پایی انجام می‌شود. در ارتفاع بالا اگر اتفاقی هم برای هواپیما بیفتد، خلبان فرصتی برای ریکاوری خواهد داشت اما انجام همین مانورها در ارتفاع هزار پایی نیازمند یک مهارت، شجاعت و آموزش بسیار بالا است. وقتی می‌بینیم که هواپیمای PC7 در ارتفاع ۵۰۰ پایی دو «لوپ» (حرکت دوّار) می‌زند یعنی خلبان تجربه بالایی دارد. وقتی ۴۰ تا ۵۰ ثانیه طول باند را به صورتاینورت (برعکس) پرواز می‌کند، بدون آنکه ارتفاع از دست بدهد، یعنی خلبان ما یک تبحر بسیار بسیار بالایی دارد که نیازمند صدها ساعت آموزش و هزاران ساعت پرواز است و همه آموزش ها هم در داخل کشور انجام می‌شود و من به جرات می‌گویم کمتر خلبانی توان انجام این کارها را دارد. بنابراین از این جهت حضور نیروی هوایی در نمایشگاه و نمایش توانمندی و مهارت خلبان‌ها یک موضوع مهم بود.

** در کوره تحریم‌ها آبدیده شدیم

از طرف دیگر، دشمن ۴۰ سال است که کشور ما را تحریم کرده و اخیرا هم مدعی شده است که این فشارها بیشتر شده و به قول خودشان حلقه محاصره تنگ‌تر شده است، بر پایی این دست نمایشگاه‌ها که هم تولیدات و هم تجهیزات ساخته شده را نشان می‌دهد و هم توانمندی خلبانان را به نمایش می‌گذارد یک پیام روشن دارد و آن اینکه ما در این تحریم‌ها و در شرایط بسیار سخت، توان خود را افزایش داده‌ایم و امروز مانند یک فولاد آبدیده در کوره تحریم‌ها هستیم. نیازی به شعار هم نیست، نفس انجام همین کارها و نمایش این توانمندی‌ها در حوزه ساخت، تکنولوژی و تجهیزات کاملا گویاست و وقتی این مهارت‌ها با عشق، ایمان و اعتقاد همراه می‌شود یعنی ما در هر شرایط توان انجام کارهای بزرگ را داریم.

** عمردهی انقلابی به معنای فرسودگی ناوگان نیست

* یکی از موضوعاتی که به وفور در مورد آن صحبت می‌شود، عمر بالای ناوگان هوایی است و ما این عبارت «ناوگان فرسوده» را از قول خارجی‌ها زیاد می‌شنویم. از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب هم روی موضوع عمردهیانقلابی تاکید کردند و طبیعتا یکی از مصادیق بروز و ظهور آن در همین نیروی هوایی است که یک نیروی تجهیزات محور است.

پاسخ شما به این سوالات چیست و امروز ناوگان هوایی ما در ارتش در چه سطحی قرار دارد؟

ما امروز از هواپیماهایی برخورداریم که معدود کشورهایی چنین توانمندی‌هایی دارند. برای نمونه، هواپیمای فانتوم ما یک هواپیمای به روز است که در کشوری مانند ترکیه که عضو ناتو است و می‌دانید که ناتو استانداردهای پیچیده و سختگیرانه‌ای دارد به کار گرفته می‌شود.

من با قطعیت می‌گویم اصطلاح ناوگان فرسوده که دشمن روی آن مانور می‌دهد در خصوص یگان‌های ما موضوعیت ندارد چرا که یک ناوگان فرسوده اصلا توانمندی بلند شدن از زمین را هم ندارد.

ما امروز هواپیماهای نسل خوبی را مطابق استانداردهای روز دنیا در اختیار داریم. من برای نمونه به هواپیمای F-14 تامکت اشاره می‌کنم که امروز هیچ کشوری در دنیا آن را در اختیار ندارد و اگر هم آمریکایی‌ها آن را کنار گذاشتند به دلیل اهداف تقویت منابع نظامی‌شان بود نه اینکه این هواپیما، هواپیمای بدی باشد.

هواپیماهای دیگر مثل فانتوم، F-5، میگ ۲۹ و یا سوخو ۲۴ هم به همین شکل است. مثلا همین سوخوی ۲۴ یک هواپیمای به روز است که روس‌ها در سوریه به وفور از آن استفاده کردند.

در خصوص ارتقاء و بهینه سازی هم ما در حوزه‌های مختلف مثل مهمات، اویونیک و الکترونیک بسیار فعال هستیم و از این لحاظ نه تنها هیچ کمبودی احساس نمی‌کنیم بلکه در دنیا حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم.

ما در دانشگاه‌ها، متخصصین زیادی در این حوزه داریم که البته خیلی نمی‌توان راجع به آنها صحبت کرد. لذا وقتی از عنوان عمر دهی انقلاب استفاده می‌کنیم، به معنای فرسودگی نیست بلکه به معنای ارتقاء در حوزه‌های مختلف مثل هوشمندسازی مهمات و استفاده از تجهیزات به روز و کارآمد است که این توانمندی سال‌هاست به وجود آمده و  مردم هم در نمایشگاه‌هایی مثل همین نمایشگاه کیش می‌توانند برخی از آنها را از نزدیک ببینند.

یک نمونه روشن و جدید دیگر، همین جنگنده کوثر است که اخیرا ساخته شده و در فرایند آن، ۵۰ تا ۶۰ شرکت دانش‌بنیان اکثرا در حوزه‌های الکترونیک، اویونیک و کامپیوتر مشارکت داشتند. بنابراین عمر دهی انقلابی یعنی ارتقا و به روز رسانی یگان‌ها.

وقتی در نمایشگاه کیش شما می‌بینید که هواپیماهای صاعقه، فانتوم، تامکت و PC7 به اجرای نمایش هوایی می‌پردازند اینها شاید در ظاهر کار ساده‌ای به نظر برسد ولی این هواپیما فشار G (فشاری که از اثر جاذبه به بدنه هواپیما و خلبان وارد می‌شود) زیادی را تحمل می‌کند که اصلا در توان هواپیمایی که فرسوده و ناتوان باشد نیست. بنابراین خلبان اعتماد کاملی به این هواپیما دارد و نفس پرواز این هواپیما خودش گویای این است که این ناوگان توان انجام عملیات را دارد.

** کابین جنگنده‌های نهاجا تغییر می‌کند

* به هواپیمای کوثر اشاره کردید. بعد از رونمایی این هواپیما، اظهارنظرهایی زیادی درباره آن شد و برخی گفتند این همان هواپیمای F-5 آمریکایی است. با توجه به شباهت شکل این هواپیما، این اظهار نظرها سوالاتی را برای افکار عمومی ایجاد کرد بالاخره این هواپیما چه ویژگی هایی دارد؟

البته افراد زیادی به آن پاسخ دادند و توضیحات مبسوطی داده شده است اما شاید بد نباشد از زبان شما به عنوان فرمانده نیرویی که قرار است از این هواپیما استفاده کند بشنویم که آیا واقعا کوثر همان F-5 است؟ این هواپیما قرار است پاسخگوی چه نیازهایی در نیروی هوایی باشد؟

اولا هواپیماها گاها شباهت‌هایی با یکدیگر دارند که ممکن است مردم عادی متوجه تفاوت آنها نشوند. اینکه بخواهیم بر اساس شکل ظاهری یک هواپیما تحلیل کنیم درست نیست. آنچه مهم است تجهیزات و سامانه‌هایی است که در این هواپیما به کار رفته است. شما اگر تصویر کابین هواپیمای کوثر و F-5 را در کنار هم بگذارید و مقایسه کنید، به خوبی متوجه می‌شوید در هواپیمای کوثر سامانه‌های بسیار پیچیده‌تر و به‌روزتر استفاده شده و در واقع یک هواپیمای «گلس کاکپیت» (کابین خلبان دیجیتال) است که بر اساس طراحی‌های روز دنیا صورت گرفته و از رسوب علمی آن می‌توان استفاده کرد و ما می‌خواهیم کابین سایر هواپیماها را هم به این شکل تغییر دهیم.

** «کوثر» قابل مقایسه با F-5 نیست

موضوع دیگر، رادار این هواپیماست که البته نمی‌توان به جزئیات آن اشاره کرد ولی همین‌قدر می‌گویم که اصلا با رادار هواپیمایی مثل F-5 قابل مقایسه نیست. در حوزه های دیگر مثل بدنه، موتور و… هم به همین شکل است و همه آنها در داخل و به دست متخصصان توانمند خودمان ساخته می‌شوند.

به هر حال مردم عزیز ما کنجکاو هستند و دوست دارند مطمئن شوند. از آن طرف هم دشمن مدام در حال ایجاد شبهه است اما حتی اگر شکل ظاهری هواپیمایی هم مشابه با دیگری باشد، نقص نیست چرا که توانمندی‌های متفاوتی در این هواپیما به کار گرفته شده و آن را در حوزه رزم پشتیبانی نزدیک بسیار کارآمد کرده است.

** «کوثر» در پشتیبانی رزم نزدیک جز بهترین‌ها خواهد بود

همانطور که گفتم، هر هواپیما برای ماموریت خاصی طراحی می‌شود. شاید این هواپیما رهگیر نباشد، که عیبی هم ندارد، اما در حوزه پشتیبانی نزدیک یکی از بهترین‌ها خواهد بود.

*  روند تحویل دهی آن به چه صورت است و چه تعداد از این هواپیما تحویل نهاجا شده است؟

روند تولید و واگذاری این هواپیما طبق یک جدول مدون آغاز شده و این روند به خوبی طی می‌شود و ما از آن رضایت داریم.

** بی‌صبرانه منتظر بکارگیری محصولات داخلی هستیم/ به محصولات ساخت داخل اطمینان صددرصدی داریم

* شما به عنوان یک کارشناس در حوزه هوایی، چقدر به دیگر تولیدات داخلی اعتماد دارید؟ ممکن است این سوال برای افکار عمومی پیش بیاید که این تولیدات داخلی چقدر حرف برای گفتن دارند و اصولا چقدر می‌توان به آنها اعتماد کرد؟ جواب شما به این سوالات چیست؟

من به عنوان فرمانده نیروی هوایی ارتش، با اطمینان خدمت مردم عزیزمان عرض می‌کنم که ما بی‌صبرانه به دنبال بکارگیری تجهیزات ساخت داخل هستیم و هر لحظه که میزان تولیدات کامل شود، ناوگان خود را به آنها تجهیز می‌کنیم.

البته باید این را هم بگویم که در تمام مراحل ساخت، از صفر تا صد، متخصصین، خلبانان و کارشناسان ما در کنار صنایع نظامی حضور دارند و ما از آنها دور نیستیم بلکه در برخی اوقات مشارکت هم داریم.

برای مثال، بخش زیادی از بدنه کوثر در کارخانجات نیروی هوایی ساخته می‌شود بنابراین این ساخت و سازها مشارکتی است و ما به تولیدات ساخت داخل اطمینان داریم چراکه همه آنها به صورت کامل تست‌های پیچیده خودشان را پشت سر می‌گذارند و بدون انجام آنها هواپیما پرواز نمی‌کند.

بار دیگر تاکید می‌کنم اطمینان ما به تولید داخل در هر سطحی که باشد، یک اطمینان صد در صدی است. نه اینکه بگوییم حتما آنها باید هواپیمای نسل ۵ برای ما بسازند حتی اگر هواپیمای نسل ۲ هم ساخته شود، هم توانمندی ما را بالا می‌برد و هم یک رسوب علمی ایجاد می‌کند که در آینده این توان را به ما خواهد داد که همه نیازهای خودمان را برطرف کنیم.

البته هواپیمای کوثر یک توانمندی کاملا به روز است و سطح توان علمی ما را چند پله بالا برد اما ما به هر نوع هواپیمایی نیاز داریم چون تاکتیک‌های مختلفی داریم. اگر هواپیمای نسل دو به ما دهند ما برای آن تاکتیک داریم و اگر هواپیمای نسل ۵ هم بدهند ما برای آن برنامه و تاکتیک مورد نظر را در اختیار داریم. در واقع ما بر اساس یک الگو عمل می‌کنیم و صنایع دفاع بر اساس این الگو، تجهیزات خود را می‌سازند. اینطور نیست که به صورت سر خود محصولی ساخته شود بلکه ستادهای بالا دستی نیاز و الگوی خود را اعلام کرده و تجهیزات بر اساس آن تولید می‌شود.

** محدودیتی برای افزایش بُرد موشک‌هایمان قائل نیستیم

* یکی از مهمترین مولفه ها در حوزه رزم -بویژه رزم هوایی- تکیه بر تسلیحات مدرن و هوشمند است. شما در این زمینه چه کارهایی کردید و جنگنده‌های ما چقدر از این دو مولفه مهم برخوردارند؟

در حوزه سلاح، همه پرنده‌ها درحال بروزرسانی هستند. ما امروز به دنبال افزایش برد موشک‌های هوا به هوا هستیم و در این راستا کارهای بسیار خوبی هم صورت گرفته است و یا مثلا در حوزه رادار جنگنده‌های تامکت و یا فانتوم کارهای بزرگی صورت گرفته و این سامانه‌ها بهینه‌سازی شده‌اند و در زمینه مهمات هوا به هوا، هوا به زمین، هوا به سطح نیز کارهای اساسی صورت دادیم که عموما این توانمندی‌ها رسانه‌ای نمی‌شود بلکه در رزمایش‌ها و تست‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بنابراین من در یک جمله می گویم یکی از مهمترین برنامه‌های ما، افزایش برد موشک‌ها و مهمات است. ما به دنبال موشک و مهمات دور ایستا هستیم و هیچ محدودیتی در این زمینه برای خودمان قائل نیستیم. چرا که نیروی هوایی در کنار دیگر نیروها باید توان بازدارندگی کشور را بالا ببرد.

امروز کشور ما در حوزه موشکی توانمندی‌های زیادی دارد و صنایع دفاعی ما موشک‌هایی تولید می‌کنند که در اختیار معدود کشورهایی در سطح جهان قرار دارد و ما هم باید از این توانمندی استفاده کنیم.

** می خواهیم «زودتر» ببینیم و «دورتر» بزنیم

همانطور که بالاتر اشاره کردم ما یک برنامه بسیار گسترده در حوزه مهمات و موشک‌های دوربرد و هوشمند داریم. چرا که در رزم‌های امروز جهان کسی پیروز است که زودتر ببیند و دورتر بزند و پرنده‌های ما نباید از این توانمندی محروم باشند.

ما دنبال برنامه‌ای هستیم که زودتر ببینیم، یعنی رادار هواپیماهای خودمان را ارتقا دهیم و زودتر هدف را بزنیم که به معنای دور بردن کردن مهمات است و این زدن، دقیق باشد که مستلزم هوشمندی تجهیزات است.

** تیم آکروجت نهاجا با جنگنده‌های «کوثر» تشکیل می‌شود

* یک خبری در جریان نمایشگاه هوایی اعلام شد مبنی بر اینکه تیم آکروجت نیروی هوایی بزودی تشکیل می شود؟ در این خصوص بفرمایید که چقدر این برنامه جدیست و از کدام جنگنده ها قرار است در این تیم استفاده کنید؟

ما در نمایشگاه کیش دیدیم که اجرای نمایش‌های هوایی چقدر برای مردم جذاب است و چقدر مردم اینها را دوست دارند. بنابراین در صدد هستیم تا تیم آکروجت نیروی هوایی را با به کارگیری هواپیماهای کوثر راه‌اندازی کنیم. البته باید تولیدات این هواپیما به حد مناسبی برسد اما امیدواریم که این کار انجام شود و ان‌شاءالله در نمایشگاه بعدی شاهد پرواز آنها باشیم. این تیم می‌تواند نه فقط در ایران بلکه در دیگر کشورها هم به انجام برنامه بپردازند.

ما همه این کارها را برای مردم کشورمان و با عشق به آنها انجام می‌دهیم و کارکنان ما به صورت شبانه‌روز و به شکل جهادی تمام تلاش خود را می‌کنند تا به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره تامین امنیت در نیروهای مسلح، ضامن امنیت مردم باشند و وقتی مردم گوشه‌ای از این توانمندی‌ها را می‌بینند و خوشحال می‌شوند این برای ما بسیار لذتبخش و انگیزه بخش است.

* جالب است که در همین نمایشگاه هوایی کیش، پروازها و مانورهایی که توسط خلبانان ایرانی با هواپیماهای نیروی هوایی انجام شد، حتی بیشتر از تیم های آکروجت خارجی، موجب تعجب و شگفتی خبرنگاران و عکاسان دیگر کشورها شده بود.

به هر حال خارجی‌ها فکر می‌کنند کشور ما به دلیل تحریم‌ها و اینکه درها به روی ما بسته است یک کشور ناتوان است اما وقتی از نزدیک می‌آیند و این توانمندی‌ها و مهارت‌ها را می‌بینند برایشان جالب توجه است. من به عنوان کسی که خودم در نمایشگاه‌های متعدد خارجی و اروپایی شرکت کرده‌ام، شهادت می‌دهم برخی از این مانورها و نمایش‌ها در هیچ جای دیگر انجام نشده است.

** همه اورهال ها در داخل انجام می‌شود

* این توانمندی که شما در مورد آن صحبت کردید، طبیعتا نیازمند یک توان عظیم پشتیبانی است. به هر حالهواپیماها جزو تجهیزاتی هستند که باید در تعمیر و اورهال آنها بیشترین دقت صورت بگیرد. توانمندی ما در حوزه اورهال در چه سطحی قرار دارد؟

ما همیشه بر این نکته تاکید داریم که برای نیروی هوایی، زمان صلح و جنگ فرقی نمی‌کند. یک هواپیما وقتی می‌خواهد به پرواز درآید، باید به صورت کامل تست شده و اجازه پرواز بگیرد. اینطور نیست که بخواهد کسی از عیبی حتی کوچک، چشم‌پوشی کند. برخی کارها که یک خلبان در هواپیما انجام می‌دهد، شاید فقط چند ثانیه فرصت داشته باشد. مثلا هواپیما که از زمین بلند می‌شود خلبان طی ۱۰ تا ۱۵ ثانیه باید چرخ خود را ببندد چرا که در غیر این صورت به دلیل فشار هوا ممکن است چرخ دچار مشکل شده و به انجام سانحه در حین فرود بینجامد. بنابراین قبل از هر پرواز، هواپیما به دقت بازرسی شده و به اصطلاح چک لیست می‌شود.

نیروهای فنی ما هواپیما را سالم به خلبان تحویل داده و در هنگام بازگشت نیز از خلبان پرسیده می‌شود که آیا ایرادی در هواپیما هست یا نه و اگر باشد تا وقتی این ایراد برطرف نشود هیچ کسی حق به پرواز درآوردن آن را ندارد. حتی اگر فرمانده نیرو باشد.

* یکی از خصوصیات نیروی هوایی ما که فکر می‌کنم نمونه دیگری نداشته باشد، این است که هم پرنده های شرقی و هم غربی را به صورت عمده در ناوگان خود دارد و این طبیعتا کار را مثلا در حوزه آموزش سخت‌تر می‌کند. آیا این ویژگی‌ در نیروی هوایی کشور دیگری هم وجود دارد؟

من کشور دیگری را سراغ ندارم که مانند ما به این شکل گسترده در ناوگان هوایی خود هم هواپیماهای غربی و هم شرقی داشته باشد. البته کشوری مانند پاکستان تا حدی اینطور است چون برای مثال هم هواپیمای F-16  ومیراژ دارد و هم هواپیمای JF-17  که یک هواپیمای شرقی محسوب می‌شود اما خیلی گسترده نیست.

سال ۶۱ که بنده به استخدام نیروی هوایی درآمدم، دانشکده ما هم تاسیس و هواپیماهای PC7 برای آموزش خریداری شد و دانشجویان در ایران آموزش دیدند و امروز ما دیگر نیازی به خارج نداریم. البته تعامل و تبادل دانشجو به عنوان یک کار مرسوم وجود دارد که نشان دهنده روابط خوب میان دو کشور است ولی اینطور نیست که ما متکی به خارج باشیم.

** برنامه‌های گسترده‌ای در حوزه پهپادی داریم

* یکی از حوزه‌هایی که نیروی هوایی در سال‌های اخیر به شکل جدی به آن ورود پیدا کرد، حوزه هواپیماهای بدون سرنشین است. البته الان ما اخبار کمتری در این حوزه می‌بینیم. نیروی هوایی چقدر در استفاده از پهپادها جدیست و اگر این روند هنوز ادامه دارد، بفرمایید چه کارهایی تا الان انجام شده است؟

در حوزه هواپیمای بدون سرنشین من نمی‌خواهم خیلی ریز به مصادیق آن اشاره کنم اما برنامه‌های گسترده‌ای در نظر داریم که پیشرفت‌های خوبی داشته و انشاالله در زمان خودش گفته خواهد شد.

** طرح بکارگیری هواپیماهای ترابری در حوزه رزمی

* جدای از هواپیماهای جنگنده، یکی از مهمترین یگان‌های نیروی هوایی، هواپیماهای ترابری و پشتیبانی و شناسایی هستند که هم در زمان جنگ و هم در صلح (مثل کمک‌رسانی در هنگام وقوع حوادث) کارایی بالایی دارند. چه برنامه‌هایی برای افزایش سطح توانمندی در این حوزه‌ها دارید؟

یکی از وظایف عمده نیروی هوایی، پشتیبانی در ابعاد مختلف ترابری و تاکتیکی است و این حوزه کار ما را بسیار وسیع می‌کند.

ما در این زمینه برنامه‌هایی را در پشتیبانی از سایر نیروها مثل گشت‌های دریایی داریم و همچنین ترابری‌های تاکتیکی و راهبردی که این توانمندی‌ها در ایام صلح هم مثل کمک به زلزله زدگان کرمانشاه کارایی دارد. در آن مقطع شاهد ایجاد یک پل هوایی بودیم که این پل هوایی به معنای پروازهای مداوم است نه اینکه یک یا دو سورتی هواپیما انجام شود.

در مقاطع دیگر هم مثل زمانی که کامیون‌ها کمتر به حمل و نقل و انتقال بارها می‌پرداختند، نیروی هوایی ملزومات مهم شهرهای مختلف را جابجا می‌کرد. اینها خیلی رسانه‌ای نشده است اما همه آنها در حال انجام است و روز به روز دامنه آن بیشتر می‌شود و ما سعی می‌کنیم ابتکارات بیشتری را هم فراهم کنیم.

البته این عملکرد به حوزه پشتیبانی محدود نمی‌شود بلکه ما از این هواپیماها می‌توانیم در حوزه رزمی نیز استفاده کنیم که طرح‌هایی هم اجرایی شده اند مثل رها کردن بمب از هواپیمای C130.

* چقدر از توان علمی موجود در خارج از نیروی هوایی استفاده می‌کنید؟

ما یک انجمن نخبگان راه انداخته‌ایم تا بتوانیم از ایده‌های نو متخصصان‌مان استفاده کنیم. در واقع می‌خواهیم نیروی هوایی را از این طریق به یک نیرو در تراز جمهوری اسلامی تبدیل کنیم که توانایی رزم در هر جا و در هر شرایط را داشته باشد.

دانشگاه شهید ستاری ما نیز که در حوزه هوا فضا و هوانوردی یکی از دانشگاه‌های سرآمد است، به دنبال توسعه با سایر دانشگاه‌های صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان است چرا که معتقدیم نسل امروز اگر چه شاید جنب و جوش فیزیکی کمتری نسبت به ما داشته باشد، اما حقیقتا فکر و ایده بهتری دارند که باید از آنها استفاده کرد.

** همکاری‌های مشترک نهاجا با نیروی هوافضای سپاه

* در کنار نیروی هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه نیز در حوزه هوایی فعال است، چقدر این دو نیرو با یکدیگر هماهنگ هستند؟

 هماهنگی و گسترش و توسعه همکاری‌ها با نیروی هوافضای سپاه امروز بیشتر از گذشته است و ما در برخی رزمایش‌های مشترک با یکدیگر شرکت داریم.

همین حضور در نمایشگاه کیش سومین همکاری مشترک ما با سپاه بود و اگر رژه نیروهای مسلح را حساب کنیم چهارمین همکاری ما بود.

به هر حال هماهنگی در حوزه رزم مشترک یکی از مهمترین موضوعات است که این هماهنگی امروز به شکل کامل وجود دارد و ما در مسیر رسیدن به یک شناخت کامل از هم هستیم.

در کنار این، می‌توانیم از توانمندی‌های یکدیگر در حوزه‌های فنی، پشتیبانی و مهندسی نیز استفاده کنیم. بنده خودم حدود ۴۰ روز پیش بازدیدی از یکی از پایگاه‌های نیروی هوافضای سپاه در اصفهان داشتم و از نزدیک با خلبانان و کارکنان فنی آنجا صحبت کردم.

امروز این هماهنگی‌ها در مسیر پیشرفت است و ما می‌توانیم در حوزه تجهیزات و مهمات به توسعه توان یکدیگر کمک کنیم.

* نقش نهاجا در مقابله با داعش و تروریسم تکفیری

* کشورما در سال‌های اخیر، نقش مهمی در مقابله با تروریسم در منطقه داشته که نمونه های مهم آن را در کشورهایی نظیر عراق و سوریه می‌بینیم. 

در این راستا یکی از نیروهایی که نقش مهمی برعهده داشت و به همین واسطه مورد تقدیر هم قرار گرفت، نیروی هوایی ارتش بود. لطفا بفرمایید این نیرو در مقابله با تروریسم تکفیری در این کشورها چه اقداماتی داشته است؟

به هر حال نیروی هوایی جزو نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و برای ما طبیعتا ماموریت‌هایی تعریف می‌شود که باید این ماموریت‌ها را به بهترین شکل انجام دهیم.

من خیلی نمی‌توانم به جزئیات این موضوع اشاره کنم اما همین‌قدر می‌گویم که مشارکت ما بسیار قوی و مؤثر بوده که شاید برای خیلی‌ها غیرقابل باور باشد.

( لازم به ذکر است اخیرا کلیپی از سخنان امام جمعه بغداد در فضای مجازی منتشر شده است که در آن به درخواست نوری المالکی از ایران و دستور مقام معظم رهبری به انجام عملیات مقابله با داعش توسط نیروی هوایی ارتش؛اشاره شده است)

** به دنبال توسعه توان موشکی و پهپادی هستیم

* به عنوان سوال آخر، با توجه به اینکه این گفتگو اولین مصاحبه تفصیلی حضرتعالی پس از انتصاب به عنوان فرمانده نیروی هوایی ارتش است، بفرمایید چه برنامه های عمده‌ای برای آینده نهاجا در نظر دارید؟

ما دو هدف گذاری مهم برای خودمان در نظر گرفتیم که معتقدیم از این دو مسیر می‌توان به نیروی هوایی در تراز جمهوری اسلامی رسید. یکی افزایش برد و دقت مهمات و موشک‌هاست که موجب ناراحتی دشمن و کوری چشم صهیونیستی می‌شود و دیگری هم در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین که قطعا یکی از عمده‌ترین برنامه‌های ماست.

در واقع می‌خواهیم کاری کنیم که اگر آن مسئول رژیم صهیونیستی گفت من به احترام توانمندی‌های موشکی ایران کلاه از سر برمی‌دارم، مجبور شود کلاه‌های بیشتری از سر بردارد.