گروه: . / فرهنگی
تاریخ: 13:30 :: 2018/11/30
آیت‌الله فاضل لنکرانی:فقه قضائی نیازمند خلاقیت و نوآوری است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم گفت: فقه قضائی نیازمند خلاقیت،ابتکار و نوآوری است تا بتواند پاسخگوی نیازها باشد.

آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی ظهر امروز در دومین همایش نکوداشت مرحوم آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی دردانشگاه مفید قم عنوان کرد:این عالم فقید دارای شخصیتی برجسته و ارزشمند و آگاه بود. آیت‌الله موسوی اردبیلی از شخصیت‌های برجسته در نظام قضائی بود که در ایجاد تحول در حوزه‌های علمیه نقش مهمی داشت و یکی از داعیه‌داران تحول در حوزه‌های علمیه به شمار می‌رفت و در همان اوایل مسئولیت ایشان در قوه قضائیه افتخار داشتم نزد ایشان می‌آمدم و یک بحث اقتصادی را به عنوان «اقتصاد اسلامی» مطرح می‌کردند که نشان از فکر باز و بینش فکری ایشان نسبت به مسائل داشت.ایشان از استوانه‌های نظام اجرایی و قضائی کشور بود و به بسیاری از سوالات در خصوص فقه قضائی پاسخ داد.مرحوم موسوی اردبیلی بر این باور بود که در باب قضاوت همین متون قضایی موجود در فقه کافی نیست و امروز باید ماهیت قضایی بین‌المللی، ارتباط بین دُوَل، قراردادهای بین‌المللی، قوانین بین‌المللی، دادگاه‌های بین‌المللی و …بررسی شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی عنوان کرد:مرحوم موسوی اردبیلی نظریات مهمی در خصوص عدالت قاضی و تحقق عدالت در روند قضاوت و بیت‌المال و جایگزین کردن مجازات‌هایی به جای زندان داشت که می تواند در عصر حاضر نیز راهگشا باشد و فقه قضائی نیازمند خلاقیت،ابتکار و نوآوری است تا بتواند پاسخگوی نیازها باشد. فقه جوابگوی تمامی سئوالات جدید بشری است ولی پاسخگویی به آنها بر مبنای فقه شیعی نیازمند تدبیر، تفکر و خلاقیت و نوآوری است.

وی گفت:یکی از دغدغه‌های جدی تعداد بالای زندانیان است که برای نظام اسلامی مورد پسند نیست و باید بر اساس فقه اسلامی برای آن چاره اندیشی کرد.