تاریخ: 15:47 :: 2018/11/22
سالی ۸۵۰ هزار کولر قاچاقی وارد می‌شود

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: سالانه ۸۵۰ هزار کولر قاچاق وارد کشور می‌شود که ۲۰۰۰ کیلو مگابایت برق را صرف می‌کنند، یعنی به اندازه دو نیروگاه اتمی در بوشهر.

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: سالانه ۸۵۰ هزار کولر قاچاق وار

محمد حسین متولی‌زاده در همایش آموزشی ائمه جماعت و مسئولین فرهنگی صنعت برق کشور که در محل سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شده است، اظهار کرد: برای اولین بار در ایران ۱۲۰ سال پیش مولدی با قدرت ۹ کیلوبایت در حرم مطهر رضوی نصب شد که روشنایی بخش‌هایی از حرم را تامین کرد.

وی افزود: این اقدام سبب ورود برق به کشور ایران شد و با تلاش همکاران ما در شرکت برق، پس از انقللاب اسلامی ایران، امروزه شاهد پوشش ۱۰۰ درصدی برق در ایران هستیم.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱.۵ میلیارد از ساکنین کره زمین که ۲۰ درصد جمعیت را شامل می‌شود از نعمت برق محروم هستند، اما در ایران به برکت جمهوری اسلامی ایران پوشش برق در تمام مناطق وجود دارد.

متولی زاده با بیان اینکه جمعیت کشور از زمان ورود برق به ایران ۲.۲ برابر افزایش یافته است، تاکید کرد: همچنین مصرف برق نیز ۲۰ برابر شده و این امر سبب افزایش تلاش همکاران ما در صنعت برق برای تولید، انتقال و توزیع برق شده است.

وی اضافه کرد: خطوط برق در کشور بیش از ۸۰۰ هزار کیلومتر است و نیروگاه‌های تولید برق و خطوط انتقال برق باید به صورت ۲۴ ساعته آماده بکار باشند، زیرا به علت وابستگی زیاد مردم به برق، کوچکترین خطا سبب بروز مشکلاتی فراوانی برای مردم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توانیر تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد آب مورد نیاز مردم از چاه‌ها استخراج می‌شود که عمل استخراج آن به برق متکی است؛ بنابراین تامین برق و استقرار آن از موضوعات بسیار مهم و استراتژی است.

متولی‌زاده عنوان کرد: امسال به دلیل خشکسالی بی‌سابقه‌ای که اتفاق افتاد با کاهش تولید برق روبرو بوده‌ایم و در کنار آن گرما طاقت فرسایی که در کشور حاکم بود سبب شد که  افزایش مصرف برق توسط مردم صورت گیرد. این عوامل باعث ایجاد قعطی برق در ساعاتی برای مردم شد و مشکلات زیادی نیز را برای آنان به وجود آورد.

وی با بیان اینکه این خاموشی‌ها فقط ۰.۲ درصد از نیاز مردم به برق را مختل کرده بود، گفت: علت این خاموشی‌ها نیز بی‌برنامگی، مصرف بسیار زیاد و همچین اسراف این نیرو است.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که سبب مصرف زیاد برق توسط مردم شده است، سیاست‌گذاری اشتباه دولت در قیمت‌گذاری در سال‌های اخیر بوده، درست است که با فرهنگ‌سازی می‌توان از مصرف برق کاهید اما مساله مورد اهمیت ارزش آن است.

متولی زاده با اشاره به اینکه ارزش برق در قیمت‌گذاری آن حفظ نشده است، عنوان کرد: اولین کاری که باید انجام گیرد اطلاح قیمت برق بوده و در این راستا اولویت نیز با مصرف‌کنندگان پر مصرف است.

وی در خصوص میزان برق مصرفی توسط کولرها، افزود: سالانه ۸۵۰ هزار کولر قاچاق وارد کشور می‌شود که ۲۰۰۰ کیلو مگابایت برق را صرف می‌کنند، یعنی به اندازه دو نیروگاه اتمی در بوشهر برق مصرف می‌شود. در تابستان ۲۱ مگابایت برق توسط کولرها برق مصرف می‌شود؛ یعنی ۴۰ درصد برق مصرفی کشور به وسیله کولرها مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص ارایه راهکارهای مهم در صرفه‌جویی مصرف برق، بیان کرد :روحانیت به دلیل نزدیکی که به مردم دارند می‌توانند در کاهش مصرف مردم تاثیر گذار باشند. در وهله اول اولین کار اطلاح قیمت برق بوده تا ارزش آن حفظ شود و دومین راهکار آموزش مردم است.

متولی‌زاده خاطر نشان کرد: اگر این امر به مردم آموزش داده شود که با تنظیم درجه کولر خود روی ۲۴ درجه، هفت هزار مگابایت در مصرف برق صرفه‌جویی خواهد شد.

منبع: ایسنا