مکرون
نمی‌خواهم اروپا از آمریکا تسلیحات خریداری کند

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در باره وجود اختلاف نظر بر سر ایده ارتش اروپایی با رئیس جمهوری آمریکا گفت: مایل نیستم اروپایی ها تسلیحات از آمریکا خریداری کنند.

شبکه خبری سی ان ان بخش هایی از مصاحبه با رئیس جمهوری فرانسه در محل دفتر وی در کاخ الیزه را در خصوص ایده تشکیل ارتش اروپایی پخش کرد.

مجری سی ان ان از مکرون پرسید: تاکید شما بر داشتن ارتش اروپایی ترامپ را تحریک کرد تا بر ضد آن توئیت کند، آیا تصور نمی کنید تقابل اجتناب ناپذیری با او داشته اید.

مکرون گفت: خیر! روز شنبه مذاکرات خیلی خوبی با ترامپ داشتیم و در برابر خبرنگاران آن را تایید و گفت که با این موضوع موافق است.

رئیس جمهوری فرانسه در باره توئیت ترامپ علیه خود به سی ان ان گفت: مایلم تا اختلاف ها را رو در رو و با انجام پرسش و پاسخ رفع کنم و به سیاست توئیتری علاقه ای ندارم.

مکرون در ادامه گفت: ترامپ با ایده ارتش اروپایی موافق است، چرا که باید تقسیم وظایف بهتری با ناتو داشته باشیم.

رئیس جمهوری فرانسه افزود: آنچه که نمی خواهم شاهد آن باشم این است که کشورهای اروپایی افزایش بودجه دفاعی خود را برای خرید سلاح از آمریکا و دیگران (کشورها) صرف کنند.

ترامپ روز جمعه گذشته برابر با ۱۸ آبان ماه برای شرکت در مراسم یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول راهی فرانسه شد و قرار است امروز (یکشنبه) در مراسمی در پاریس در کنار دیگر رهبران جهانی حضور یابد.

این درحالی بود که ترامپ پیش از ورود به فرانسه در توئیتی به همتای فرانسوی خود تاخت ونوشت: رئیس‌جمهور مکرون به تازگی گفته که اروپا باید ارتشی بسازد تا جلوی آمریکا، روسیه و چین از خود محافظت کند. توهین‌آمیز است.

اظهارات ترامپ در اشاره به مصاحبه مکرون با «رادیو اروپا یک» فرانسه بود که در آن از لزوم تشکیل«ارتش واقعی در اروپا» گفته بود.

رئیس جمهوری فرانسه گفته بود: ما به اروپایی نیاز داریم که به تنهایی و بدون وابستگی به آمریکا و به شکل مستقل تری بتواند از خود دفاع کند.

این در شرایطی است که ترامپ همواره از اینکه اعضای ناتو سهم خود را از هزینه های دفاعی به درستی پرداخت نمی کنند، گلایه داشته است.