تاریخ: 13:33 :: 2023/10/22
رشد اقتصادی ۸ درصدی محقق نمی‌شود مگر با حمایت بخش خصوصی

جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران، صبح امروز در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

بهروز محمدی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در این نشست گفت: هفته‌های گذشته در شبکه‌های مجازی مطلبی مطرح شد که در جلسات مهم، از اتاق دعوت نمیشود؛ جدای از اینکه این مساله درست است یا خیر، میخواهم درخواست کنم این همه وقتی که میگذارید، ایا دستگاه‌های اجرایی ملزم به انجام مصوبات هستند؟

وی افزود: اگر انجام ندهند، چه ضمانت اجرایی وجود دارد؟ از قوه قضاییه برای صدور حکم برائت تشکر میکنم. به احترامی که به رای اکثریت برای انتخاب ریاست اتاق دادند، تشکر میکنیم. از رییس اتاق تشکر میکنیم که در برابر ناملایمات ایستادند.

محمدی اضافه کرد: ما این همه جلسات متعدد میگذاریم که بانک عامل به ما بگوید دم کوزه ابشو بخور؟ میخواهم کارگروهی تشکیل دهید که یا مصوبات ضمانت اجرایی دارد و باید اجرا شود و یا ندارد و کاری کنیم که جلسات تشکیل نشود. وقت ما انقدر ارزش دارد که نیابیم اینجا یک بستنی بخوریم و برویم. جلسات باید نتیجه داشته باشد و بخش خصوصی از سردرگمی در بیاید.

وی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی ۸درصدی محقق نمیشود مگر با حمایت بخش خصوصی.

تکلیف قانونی است اتاق را در مجامع دعوت کنید؛ اگر دعوت نکنید ترک فعل است/ هیچ نیروی براندازی نمیتواند کشور را از پای دراورد جز بروکراسی

توحید صدرنژاد، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در این نشست اظهار داشت: هیچ نیروی براندازی نمیتواند کشور را از پای دراورد جز بروکراسی. براندازتر از کارمندی که سنگ می‌اندازد نداریم. بروکراسی هزینه به بار میاورد. تورم بار می‌اورد. تعمیق تورم هم شکاف‌های جامعه را ایجاد میکند.

وی افزود: برای رشد ۲۰درصدی صادرات بخشنامه جواب نیست. نیاز به حضور فعال بخش خصوصی داریم و جای آن اتاق بازرگانی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: جایزه روز ملی صادرات را فعلا با بخشنامه درمانی باید به بنیاد ملی نخبگان داد چون مغزهای کشور را صادر میکند.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم از بروکراسی و بخشنامه درمانی خود را نجات دهیم چیزی که سر راه ماست مقررات زدایی است.

صدرانژاد افزود: چه کسی می‌تواند رشد اقتصادی ۸درصدی را برای کشور به وجود بیاورد؟ قطعا اتاق. با یک بدنه بروکراتیک مرتجع نمیتوانیم به رشد ۲۰درصدی صادرات و رشد هشت درصدی اقتصادی رسید.

وی گفت: در شرایطی که این همه کار مهم داریم و باید در کنار افرادی که منتخب شدند، ۴ماه پیش یک انتخاباتی اینجا برگزار شد. مطابق آیین نامه‌ای که سه وزیر امضا کردند. باید جواب کتبی میدادند که ندادند و نمایندگان بخش خصوصی نظرات خود را اعلام کردند. ۴ماه است جلسه برگزار نمیشود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: تکلیف قانونی است اتاق را در مجامع دعوت کنید؛ اگر دعوت نکنید ترک فعل است.

ما نیازمند همگرایی دولت و بخش خصوصی هستیم، لذا دولتمردان محترم خود را عقل کل ندانید و به رای بخش خصوصی احترام بگذارید

مسعود بختیاری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز گفت: من نگرانم. نگران فرزندانم. نگران ایران. نگرانی من ریشه در واقعیاتی عینی دارد نه توهمات ذهنی. من از تشنگی خاک پاک کرمان و بزد بیمناکم. کدام میهن دوستی است که شکاف طبقاتی و ریزش سرمایه اجتماعی لرزه بر اندامش نیاندازد و ابرچالش‌های زیست محیطی، ورشکستگی صندوق‌های بازنشستکی، رکود و… خواب از چشمانش نرباید؟

وی افزود: با این همه ناامید نیستیم. زیرا ما مردمانی تمدن ساز هستیم و نیاکان ما ۲۵۰۰ سال پیش در همین دیار پرغبار چنین کردند؛ نخست با ‌رواداری.

بختیاری گفت: ما نیازمند همگرایی دولت و بخش خصوصی هستیم. لذا دولتمردان محترم خود را عقل کل ندانید و به رای بخش خصوصی احترام بگذارید.

وی ادامه داد: دولت و بخش خصوصی کنار هم مثل دو بال می‌توانند پرنده اقتصاد را به پرواز دراورند. با یک بال پرواز ممکن نیست.

پایان صادرات به عراق؟

علیرضا کلاهی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران هم در این جلسه اظهار داشت: موضوعاتی که ما در جلسه ۱۵فروردین به دکتر مخبر و فردین گفتیم، اتفاق افتاد. دوستان موفق به کنترل هزینه نشدند اما هنوز اصرار به پیمان سپاری دارند. صنایع بزرگ را خودشان میدانند و هر طور میخواهید با آن تا کنید.

کلاهی اضافه کرد: اما بخش خصوصی با زحمت صادرات میکنند و حاشیه سود کمی دارند؛ به ما نگویند هم پول را برمیگردانیم. مثل فولاد مبارکه سود ۸۰درصدی نداریم که پول برنگردانیم.

وی افزود: تاجر عراقی از هر کشوری جز ایران خرید کند، راحت پول پرداخت میکند. برای خرید از ایرانی ۱۶۵۰ باید بدهد و این به معنی پایان صادرات به عراق است.

عضو هیات نمایندگان ایران ادامه داد: هیچ کس دنبال حل مساله نیست. این یک تهدید جدی است و با بخشنامه جدید عراق، قطعا موضوع بدتر خواهد شد. بازار صادراتی ما راحت تقدیم ترکیه و عربستان میشود.

ترک فعل وژارت اقتصاد و گمرک در حوزه سقف صادرات کارت اولی‌ها

حسین سلاح ورزی، رییس اتاق ایران:

در ابتدا تاسف خود بابت اتفاقات فلسطین و غزه را اعلام میکنم.

من هم روز ملی صادرات را تبریک میگویم و به منتخبین تبریک خود را اعلام میکنم.

در مدت یک ماه اخیر اتاق فعالیت‌های روتین و معمول خود را انجام داد و براساس قولی که به شما دادیم، نسبت به اصلاح ساختار اتاق و نظام بودجه‌ریزی در اتاق، جلسات متعددی در حال پیگیری است و امیدواریم تا پایان سال اصلاح تشکیلات را داشته باشیم.

در کشور بیش از یازده هزار ماده قانونی و ۸۰هزار مقرره وجود دارد. امروز تعداد ترک فعل‌ها و مواردی که کامل و بدون نقص انجام میشود، بسیار بیشتر شده و این در نظام مقرراتی کشور یک فاجعه است.

اینکه سرعت خلق مقررات جدید به ۵ برابر مقررات زدایی برسد، مناسب نیست.

فعالیت‌های اتاق در ۱۲۰ روز گذشته به استحضار شما خواهد رسید. اما نکته‌ای که لازم میدانم امروز در مورد آن صحبت کنم، به یک موضوعی که به نظر می‌رسد تکرار سناریوی تابستان ۹۸ است، هست.

بعد از ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا از سال ۹۶ به بعد، موضوع ارزیابی و سنجش کارت بازرگانی از اختیار اتاق خارج و توسط سامانه جامع تجارت انجام میشود و عملا اتاق صرفا وظیفه چاپ فیزیک کارت را دارد.

براساس مقررات مربوطه سال‌هاست قرار شده کارت اولی‌ها بتوانند حداکثر ۵۰۰هزار دلار صادرات کنند. اما مانند سال ۹۸ ترک فعل داریم و وزارت اقتصاد و گمرک به عنوان متولی، تدوین ساز و کاری که اجازه صادرات بالا به کارت اولی‌ها ندهد، ایجاد نکرده است.

اما برای صادرکنندگان خوشنام، کارت بازرگانی صادر نمیکند.

ما نشانه‌هایی داریم که یک کارت اولی ۱۹۲ میلیون دلار هم صادرات انجام داده است. این افراد ارز حاصل از صادرات را برنمیگردانند و صادرکننده خوشحنام چوبش را میخورد.

متاسفانه اخیرا براساس تایید سامانه تجارت بیش از ۵هزار و ۱۵۶ کارت صادر شده است و این کارت‌ها به عنوان کارت یک بار مصرف استفاده میشوند.

ترک فعل وزارت اقتصاد و گمرک در حوزه سقف صادرات کارت اولی‌ها

حسین سلاح ورزی، رییس اتاق ایران اظهار داشت: در ابتدا تاسف خود بابت اتفاقات فلسطین و غزه را اعلام میکنم.

وی افزود: من هم روز ملی صادرات را تبریک میگویم و به منتخبین تبریک خود را اعلام میکنم.

سلاح ورزی گفت: در مدت یک ماه اخیر اتاق فعالیت‌های روتین و معمول خود را انجام داد و براساس قولی که به شما دادیم، نسبت به اصلاح ساختار اتاق و نظام بودجه‌ریزی در اتاق، جلسات متعددی در حال پیگیری است و امیدواریم تا پایان سال اصلاح تشکیلات را داشته باشیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در کشور بیش از یازده هزار ماده قانونی و ۸۰هزار مقرره وجود دارد. امروز تعداد ترک فعل‌ها و مواردی که کامل و بدون نقص انجام میشود، بسیار بیشتر شده و این در نظام مقرراتی کشور یک فاجعه است.

وی اظهار داشت: اینکه سرعت خلق مقررات جدید به ۵ برابر مقررات زدایی برسد، مناسب نیست.

سلاح وزری خاطر نشان کرد: فعالیت‌های اتاق در ۱۲۰ روز گذشته به استحضار شما خواهد رسید. اما نکته‌ای که لازم میدانم امروز در مورد آن صحبت کنم، به یک موضوعی که به نظر می‌رسد تکرار سناریوی تابستان ۹۸ است، هست.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: بعد از ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا از سال ۹۶ به بعد، موضوع ارزیابی و سنجش کارت بازرگانی از اختیار اتاق خارج و توسط سامانه جامع تجارت انجام میشود و عملا اتاق صرفا وظیفه چاپ فیزیک کارت را دارد.

سلاح ورزی گفت: براساس مقررات مربوطه سال‌هاست قرار شده کارت اولی‌ها بتوانند حداکثر ۵۰۰هزار دلار صادرات کنند. اما مانند سال ۹۸ ترک فعل داریم و وزارت اقتصاد و گمرک به عنوان متولی، تدوین ساز و کاری که اجازه صادرات بالا به کارت اولی‌ها ندهد، ایجاد نکرده است.

وی گفت: اما برای صادرکنندگان خوشنام، کارت بازرگانی صادر نمیکند.

رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: ما نشانه‌هایی داریم که یک کارت اولی ۱۹۲ میلیون دلار هم صادرات انجام داده است. این افراد ارز حاصل از صادرات را برنمیگردانند و صادرکننده خوشحنام چوبش را میخورد.

سلاح ورزی فزود: متاسفانه اخیرا براساس تایید سامانه تجارت بیش از ۵هزار و ۱۵۶ کارت صادر شده است و این کارت‌ها به عنوان کارت یک بار مصرف استفاده میشوند.

دیدگاه ها بسته شده اند.