تاریخ: 8:33 :: 2023/10/21
ماجرای تخفیف های غیر متعارف برخی تورهای گردشگری چیست؟/ ترفند تورها برای کسب درآمد از جیب مردم

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که بر روی گوشی های تلفن همراهتان هر هفته پیام‌هایی متعدد از شرکت‌های مختلف گردشگری و آفر‌های آن‌ها برای تور‌های خارجی یا داخلی دریافت می‌کنید. سوال این است این پیام‌ها و تخفیف‌های عجیب و غریب چه میزان با کیفیت خدمات برای یک تور مناسب در تناسب است؟

برخی مسافران که با استفاده از پیام‌های تبلیغاتی، تور گردشگری داخلی یا خارجی را انتخاب و تجربه کرده‌اند معتقدند خدمات تور نازل بوده است و کیفیت خدمات سفر نیز بسیار پایین بوده و ترجیح می‌داده‌اند تا نرخ‌های بالاتری را پرداخت کنند، اما توری مناسب‌تر داشته باشند.

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که بر روی گوشی های تلفن همراهتان هر هفته پیام‌هایی متعدد از شرکت‌های مختلف گردشگری و آفر‌های آن‌ها برای تور‌های خارجی یا داخلی دریافت می‌کنید. سوال این است این پیام‌ها و تخفیف‌های عجیب و غریب چه میزان با کیفیت خدمات برای یک تور مناسب در تناسب است؟

کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند تمامی عواملی که در سفر وجود دارند، کیفیتی دارند که چگونگی هر کدام از آن‌ها می‌تواند سفر گردشگران را به خاطره‌ای خوش تبدیل کند یا برعکس عدم کیفیت می‌تواند تجربه‌ای سخت از سفر به یادگار بگذارد.

مردم همه تور‌ها را تجربه نکرده‌اند که بتوانند مقایسه‌ای در این زمینه داشته باشند

محسن حاجی‌سعید، رئیس جامعه انجمن‌های راهنمایان گردشگری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ درباره خدمات متفاوت تور‌های گردشگری آن هم با نرخ‌های یکسان و گلایه مندی شهروندان در این خصوص، اظهار کرد: نمی‌توان نظر مردم را در مورد مشابه بودن یا نبودن خدمات یک تور به طور کامل پذیرفت. مردم همه تور‌ها را به یک مقصد معین تجربه نکرده‌اند که بتوانند مقایسه‌ای در این زمینه داشته باشند.


وی درباره آفر‌های تور‌های گردشگری و چگونگی انجام آن، افزود: وقتی مسافر با تور به یک کشور خارجی سفر می‌کند در یک هتل اسکان داده می‌شود، از مکان‌های تاریخی بازدید می‌کند، اما تفاوت در این است که ترانسفر او با چه وسیله‌ای انجام می‌شود و وسایل سفر تا چه میزان قدیمی یا جدید هستند. مرکزیت داشتن هتل، نوع راهنما و سایر امکاناتی که در یک سفر وجود دارد با هم متفاوت است و طبیعی است که نرخ تور‌ها به یک مقصد معین نمی‌تواند نرخ‌های واحد داشته باشد.

تنها افراد و فعالان صنعت گردشگری می‌توانند مقایسه تخصصی از کیفیت در تناسب با قیمت تور‌ها را داشته باشند

رئیس جامعه انجمن‌های راهنمایان گردشگری ادامه داد:‌ همچنین ممکن است دو هتل ۵ ستاره در یک شهر نرخ‌هایی متفاوت تا چهار برابر هم داشته باشند. داشتن پرواز داخلی، زمان انجام تور که در فصل‌های سیزن یا لو سیزن باشد نیز در هزینه‌های برگزاری یک تور متفاوت است و تنها افراد متخصص این کسب و کار می‌توانند در مورد آن نظر دهند و قطعا یک مسافر با انجام یک سفر نمی‌تواند در مورد آن نظر تخصصی داشته باشد.

برخی گلایه‌های مسافران نیز درست است و امکان اجحاف درحق مسافر وجود دارد

حاجی‌سعید خاطرنشان کرد: البته ممکن است برخی از ادعا‌ها نیز در این زمینه درست باشد و در حق مسافر اجحاف شده باشد که قابل بررسی است. وقتی که آژانس مسافربری تبدیل به یک شرکت خوشنام شده باشد طبیعی است که اعتبار خود را زیر سوال نمی‌برد و کیفیت خدمات خود را کاهش نمی‌دهد.

تخفیف های تورهای گردشگری

وی افزود: مسافران بهتر است برای انتخاب یک تور به آژانس‌های قدیمی و خوش‌نام مراجعه کنند تا ریسک کمتری داشته باشند. افرادی که به دنبال نرخ‌های پایین‌تر هستند گاهی با مواردی روبه‌رو می‌شوند که این نرخ پایین به واسطه خدمات پایین‌تر است.

کیفیت پایین‌تر برخی سفر‌ها به واسطه پرواز و هتل‌های چارتری آژانس‌ها

رئیس جامعه انجمن‌های راهنمایان گردشگری عنوان کرد: در مورد تور‌های داخلی نیز زمانی که یک آژانس با شرکت هوایی پروازی را چارتری کرده باشد، طبیعی است که می‌تواند نرخ پاثین‌تری ارایه دهد و آژانس دیگری که هتل یا پرواز چارتر شده نداشته باشد همان تور را با نرخ‌های بالاتری ارایه دهد.

حاجی‌سعید خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی و با درنظر گرفتن این تفاوت‌ها، نرخ تور‌ها با هم متفاوت است و نمی‌توان به صورت ۱۰۰ درصد ادعای گردشگران را در رابطه با تفاوت‌ها پذیرفت.

تخفیف های تورهای گردشگری

برخی تور‌ها توسط کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی خریداری می‌شوند

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از تور‌ها خدماتی با کیفیت پایین‌تر از ادعای خود ارایه می‌دهند، نیز گفت: آماری در این زمینه وجود ندارد، چون مشخص نیست که چند درصد از این تور‌ها از آژانس‌های رسمی خریداری شده‌اند و چه میزان از آن‌ها از فضای مجازی و کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی خریداری شده‌اند.

وی افزود: مسافرانی که از کیفیت تور‌ها یا قیمت آن‌ها گلایه‌مند هستند باید شکایت خود را مطرح کنند تا پس از بررسی مشخص شود که تا چه میزان محق هستند.

به گزارش اقتصاد ۲۴، براساس تحقیقات سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) گردشگری داخلی ۸۰ درصد از کل جریان گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است. اکنون به واسطه موضوعات مالی برخی از مردم انجام سفر‌های داخلی و چند سفر در سال را به یک سفر خارجی ترجیح می‌دهند. این شرایط موجب شده تا پیام‌های متفاوت برای برگزاری تور‌های گردشگری به مشترکان تلفن همراه ارسال شود. پیام‌هایی با آفر‌ها و پیشنهاد‌های شگفت‌انگیز که برخی از آن‌ها با واقعیت برگزاری آن تور‌ها فاصله معنادار دارد.

منبع:اقتصاد ۲۴

دیدگاه ها بسته شده اند.