تاریخ: 13:54 :: 2023/10/14
ستاد ملی زنجیره پوشاک ایرانی اسلامی یک راه‌حل آنی است

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: تشکیل ستاد ملی زنجیره پوشاک ایرانی اسلامی، یک راه حل آنی بوده و نمی‌توان گفت که در تحقق اهداف مان، راه حل دائمی و اساسی باشد.

سیدمجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به این موضوع که لباس‌های مناسبتی تبدیل به یک تقاضا شده اند، گفت: ما در مناسبت‌های مختلف و بر اساس شرایط سنی مختلف لباس‌هایی همچون لباس کودک، لباس نوجوان، لباس نوروز در حوزه لباس مجلسی، لباس یلدا تولید می‌کنیم چراکه بر این باوریم لباس‌های مناسبتی باید تبدیل به تقاضا شوند و چه خوب است که ما روندهای منظم و منسجمی را براساس مناسبت‌ها، تقویم فرهنگی و آئین‌های تاریخی خود قرار دهیم؛ تنها در این صورت است که می‌توانیم از وابستگی فرهنگی و تبعیت از رویدادسازی های فضای مجازی، برندها، ترندها و مدل‌های خارجی مستقل شویم و بر هویت، آئین و نمادهای خودمان ارزش بگذاریم.

وی با اشاره به تشکیل ستاد ملی زنجیره پوشاک ایرانی اسلامی افزود: در خصوص تولید محصولات انبوه طرحی را از اول سال آغاز کردیم و براساس این طرح به تشکیل ستادی متشکل از اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد برکت پرداختیم. هدف از تشکیل ستاد ملی زنجیره پوشاک ایرانی و اسلامی، رفع آنی و فوری خلأهای موجود در عرصه تولید و توزیع پوشاک است.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: راه اندازی سامانه برخط توزیع پوشاک ملی، تولید انبوه پوشاک حجاب و برگزاری نمایشگاه‌های فق العاده متعدد از جمله دیگر اهداف ستاد ملی زنجیره پوشاک ایرانی و اسلامی به شمار می‌رود. البته تشکیل این ستاد یک راه حل آنی بوده و نمی‌توان گفت که در تحقق اهداف مان، راه حل دائمی و اساسی باشد. ما تلاش کردیم به واسطه تشکیل این ستاد بخشی از بحران و مشکل دسترسی به پوشاک حجاب را مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: البته مشکلات نساجی‌ها و پوشاک کشور بزرگ‌تر از این است که بتوانیم در یک طرح‌های آنی به آن پرداخت؛ طبعاً همکاران در وزارت صمت برنامه‌های خوبی دارند اما ما کمی از دستگاه‌های مختلف و نقش آفرینی در این موضوع گلایه مند هستیم و از این پس قصد داریم گلایه‌ها را به رسانه‌ها مطرح کنیم تا مطالبه مردم باعث شود دستگاه‌های مختلف خصوصاً شبکه بانکی که در حمایت و تأمین مالی برای تجهیز کارگاه‌ها و سرمایه در گردش تولیدکنندگان خرد انصافاً طی سال‌های گذشته کوتاهی کرده است، کمی تغییر روش دهد.

امامی با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر گفت: پیش از برگزاری جشنواره مد و لباس فجر، پیش رویدادهای مختلفی را در تهران و استان‌ها برگزار کردیم. برای مثال پیش رویداد پوشاک کودک و نوجوان را در خراسان رضوی و پوشاک دختر نوجوان را در آذربایجان شرقی برگزار شد. سعی داریم جشنواره را تا پیش از بهمن برگزار کنیم.

وی افزود: امسال برای نخستین بار بیانیه مضمونی جشنواره به همراه کتابچه آن را در اختیار طراحان قرار دادیم تا براساس مضامین متمرکزی که به آنها پیشنهاد داریم، به تولید آثار بپردازند. هدف این است که جامعه طراحان و تولیدکنندگان در این مسیر خودشان را به آزمون بگذارند.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: هر کدام از پیش رویدادها روی تیم‌هایی کار می‌کنند تا این تیم‌ها خودشان را به جشنواره فجر برسانند چراکه جشنواره فجر به تنهایی نمی‌تواند بار همه مسائل را به دوش بکشد. همچنین اگر در جشنواره فجر هنرمندی به مقام اول رسید، به این معناست که او توانسته از پس بسیاری از بخش‌ها همچون پوشاک لباس کودک، اربعین… بر بیاید.

امامی گفت: ما باید برویم به سمت اینکه ویژندهای پوشاک در ایران با اقتدار بتوانند مجموعه نیاز مخاطبان شأن را سامان دهند. تلاش مان رفع خلأهای رسانه گری مد در ایران است.

دیدگاه ها بسته شده اند.