تاریخ: 15:16 :: 2023/09/05
تخلیه اجباری برخی مدارس شهر تهران در آستانه آغاز سال تحصیلی

دلایل مختلفی موجب شده تا امسال شاهد تخلیه غیرعادی و اجباری برخی مدارس غیردولتی شهر تهران و طبیعتا ایجاد مشکل برای دانش آموزان این مدارس باشیم.

مزایده برگزار می‌شود؛ پول زمین مدرسه هم بابت اجاره مدرسه پرداخت می‌شود اما باز هم حکم تخلیه مدرسه را دادند و به این ترتیب دانش آموزان و اولیای آنها بلاتکلیف و بچه‌ها آواره شدند.

چند روز قبل بود که تعدادی از اولیای یکی از مدارس تهران در تماس با یک مجموعه خبری از تخلیه مدرسه فرزندشان خبر داده و خواستار پیگیری این مساله شدند.

پس از آن بود که دریافتیم مشابه این مدرسه، مدارس دیگری هم با این مشکل مواجه شده اند. بیشتر این مدارس هم در مناطق شمالی تهران هستند.

ماجرا از این قرار است که بر اساس ماده یک آئین‌نامه واگذاری زمین به مؤسسات مدارس غیر انتفاعی وزارت آموزش و پرورش مجاز است زمین‌هایی را که با کاربری آموزشی در اختیار گرفته یا می‌گیرد از طریق سازمان زمین‌شهری به دارندگان مجوز تأسیس مدارس غیر انتفاعی اجاره دهد.

همچنین براساس قانون سازمان زمین‌شهری مکلف است مبلغ مال الاجاره‌های دریافتی را با رعایت مقررات صرف احداث فضاهای آموزشی کند.

حال در برخی از نقاط تهران خصوصاً در منطقه سه شهر تهران علی رغم برگزاری مزایده و ثبت نام دانش آموزان و در حالی که نزدیک به شروع سال تحصیلی هستیم؛ ناگهان حکم تخلیه چند مدرسه غیردولتی صادر می‌شود.

به دنبال این مساله در چند روز گذشته تلاش کردیم با مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران صحبت کنیم و علت تخلیه اجباری این مدارس را جویا شویم که متأسفانه علی رغم پیگیری‌های متعدد، این مسئولان از پاسخگویی سر باز زدند.

به ناچار و با کمک والدین توانستیم با مدیر یکی از این مدارس صحبت کنیم.

این بخشی از سخنان مدیر یکی از مدارس شهر تهران است که در چند روز گذشته علی رغم اینکه به تازگی در مزایده شرکت کرده، مبلغ اجاره را پرداخت کرده و با حکم وزیر آموزش و پرورش توانسته بود دانش آموزانش را هم ثبت نام کند حالا با حکم تخلیه آموزش و پرورش منطقه خود مواجه شده است.

صدور حکم تخلیه علی‌رغم افزایش مبلغ اجاره بها

بر اساس اعلام آموزش و پرورش شهر تهران در مزایده اعلامی، سرپرستان مدرسه یادشده که در ماه‌های گذشته ماهانه ۱۵۵ میلیون تومان به عنوان اجاره پرداخت کرده بودند؛ با رقم ماهیانه پنج میلیارد و ده میلیون ریال (۵۰۰ میلیون تومان) برنده مزایده شدند. با این حال علی‌رغم تشکیل پرونده و پرداخت ضمانت بانکی متأسفانه مدیر منطقه ۳ آموزش و پرورش شهر تهران از عقد قرارداد خودداری کرده است.

مدیر این مدرسه دلایل مسئولان منطقه ۳ را دلایلی واهی می‌داند.

در حالی که مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران و منطقه ۳ از پاسخگویی سر باز زدند مدیر مدرسه در پاسخ به این سوال که به چه دلایلی مزایده مورد نظر باطل اعلام شده است؛ گفت: پس از مزایده ناگهان به ما گفتند مجوز شما مربوط به دوران شیوع کرونا بوده و مجوز جدید ندارید؛ در حالی که در زمان مزایده چنین موضوعی را به ما نگفته بودند و ما فکر می‌کردیم مجوز بنا به شرکت ما در مزایده به صورت خودکار تمدید می‌شود. و علت دیگری هم که اعلام شده این است که کسی که دو سال قبل از آن مدیر بوده باشد نمی‌تواند دوباره مدرسه بزند؛ این را هم به ما نگفته و اعلام نشده بود.

برای رفع مشکل، موضوع به اطلاع وزیر آموزش و پرورش رسید و صحرایی دستور ترک تشریفات را صادر کرد. این حکم بدین معنا بود که سرپرستان مدرسه حداقل برای امسال مجوز اداره مدرسه را داشتند و با توجه به نزدیکی آغاز سال تحصیلی، لازم بود دانش آموزان برای ثبت نام با مشکل و استرس مواجه نشوند.

در حالی که حکم تخلیه مدرسه غیر انتفاعی صادر شده است؛ دستور ترک تشریفات صحرایی بنا به گفته مدیران مدارس در معاونت حقوقی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در حال سپری شدن اقدامات اداری بوده و گفته شده در دست پیگیری است.

بر اساس شنیده‌ها و اظهارات مدیران این مدارس، مسئولان آموزش و پرورش منطقه ۳ همچنان به بهانه اینکه این دستور به ما ابلاغ نشده است یا اعلام اینکه ساختمان ملک برای مدرسه‌ای دولتی در نظر گرفته شده؛ در آستانه سال تحصیلی مبادرت به تخلیه ملک کرده است.

مدیر یکی از این مدارس تخلیه شده به خبرنگار مهر گفت: با اینکه ما در مزایده اعلامی خودشان بالاترین رقم را اعلام و در آن برنده شدیم بهانه آوردند که مجوزهای شما تمدید نشده است. پس از آن به تعداد سال‌های مدیریت ایراد گرفتند در حالی که دو سال مدیریت برای اداره این مدرسه از سوی وزارت آموزش و پرورش بلامانع اعلام شده بود.

این مدیر مدرسه افزود: مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران می‌خواستند مزایده بلااثر شود ما به ذی حساب اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران مراجعه کردیم که به ما اعلام شد مزایده به درستی و به طور قانونی انجام شده و ما هم ابلاغ آن را انجام دادیم و باید قرارداد اجاره را با شما منعقد کنند.

این مدیر مدرسه گفت: دو روز قبل معاون اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به ما گفت مشکل شما حل شده و می‌توانید فردا (یعنی روز یکشنبه ۱۲ شهریور) بروید و قراردادتان را مجدداً امضا کنید. متأسفانه همان دیروز نامه دیگری زدند که اگر خودتان اقدام به تخلیه مدرسه نکنید ما اقدام به تخلیه مدرسه خواهیم کرد. و به بهانه‌ای می‌گویند که این تخلیه به دستور قاضی است.

دلایل مختلف و مبهم در تخلیه مدارس غیردولتی

متأسفانه علی رغم اینکه افراد در مزایده‌های آموزش و پرورش رتبه و امتیاز لازم را کسب می‌کنند و تجربه اداره مدرسه را هم دارند و حتی نامه وزیر هم در این خصوص وجود دارد به دلیل برخی از مسائل که هنوز مشخص نیست با تخلیه اجباری مدارسشان مواجه می‌شوند.

واگذاری ملک و مدرسه غیر دولتی به مدرسه دولتی، طرح مولد سازی، تبدیل مدرسه به یکی از شعب دانشگاه فرهنگیان و یا دادن مدرسه غیر دولتی به افراد دیگر از دلایلی است که موجب شده است تا امسال شاهد تخلیه غیرعادی و اجباری برخی مدارس در سطح شهر تهران باشیم.

منبع : مهر

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.