تاریخ: 14:25 :: 2023/08/26
قابلیت‌های «مهاجر ۱۰»؛‌ از مداومت پروازی ۲۴ ساعته تا حمل تسلیحات مختلف

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع قابلیت‌های پهپاد «مهاجر 10» را تشریح کرد.

پهپاد «مهاجر ۱۰» هفته گذشته طی مراسمی به مناسبت روز صنعت دفاعی توسط آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور رونمایی شد. این پهپاد جدیدترین عضو خانواده‌ پهپادی مهاجر است که پیش از آن، «مهاجر ۶» عملیاتی بود.

پس از این رونمایی از پهپاد «مهاجر ۱۰»، شبکه انگلیسی زبان الجزیره در گزارش خود درباره رونمایی از مهاجر ۱۰ نوشت: «ایران از یک پهپاد جدید رونمایی کرده که می‌گوید قادر به زدن اهداف در اسرائیل است. این هواپیمای تهاجمی بدون سرنشین که شبیه ام کیو-۹ ریپر (MQ-۹ Reaper) ساخت ایالات متحده است… گفته می‌شود که این پهپاد توانایی حمل انواع بمب و تجهیزات ضد رادار و شناسایی را دارد».

مداومت پروازی ۲۴ ساعته مهم‌ترین ویژگی و مولفه پهپاد «مهاجر ۱۰» است که موجب ترس و وحشت دشمنان ایران به ویژه صهیونیست‌ها شده است.

در ادامه و برای اطلاع از جزئیات بیشتر درباره پهپاد «مهاجر ۱۰» به سراغ معاون وزیر دفاع رفته‌ایم و او در گفت‌وگو با فارس، «مهاجر ۱۰» را بیشتر توصیف کرده است.

ویژگی‌های پهپاد مهاجر ۱۰

افشین نادری‌شریف معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، درباره ویژگی‌های پهپاد «مهاجر ۱۰»، گفت:‌ این پهپاد نسبت به نسل قبلی خانواده پهپادهای مهاجر یعنی مهاجر ۶، چند ویژگی دارد.

وی افزود: توان حمل بار و مهمات و مداومت پروازی آن به دو برابر رسیده است. به همین دلیل، ما با بار و مهمات بیشتر می‌توانیم مدت زمان بیشتری را پرواز کنیم.

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع در تشریح سایر ویژگی‌های پهپاد مهاجر۱۰، بیان کرد: این پهپاد می‌تواند سامانه‌های جنگ الکترونیک، سامانه‌های اشراف اطلاعاتی و انواع سیستم‌های اپتیکی را با خود حمل کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این پهپاد پرواز در ارتفاع ۲۴ هزار پا‌ (۸ هزار متر) است که یک برتری ویژه عملیاتی را به ما می‌دهد.

مهاجر۱۰ پهپادی قدرتمند با قابلیت تجهیز به تسلیحات متنوع

نادری شریف،‌ مهاجر۱۰ را یک پهپاد قدرتمند با قابلیت تجهیز به تسلیحات متنوع دانست و تاکید کرد: تنوعی از سلاح‌های مختلف در پهباد مهاجر ۱۰ وجود دارد که فرمانده را قادر می‌سازد تا بسته به استحکامات و تجهیزات دشمن، این پهپاد را به تسلیحات مختلفی مجهز کند تا بتواند با اهداف مختلف مقابله انجام دهد.

وی افزود: این پهپاد می‌تواند حدود ۳۰۰ کیلوگرم انواع محموله را با خود حمل و جابجا کند.

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع در پایان خاطرنشان کرد: بمب‌های آرمان برای اولین بار بر روی پهپاد مهاجر ۱۰ عملیاتی شد اما این قابلیت وجود دارد تا بر روی سایر پهپادها نیز نصب شود.

دیدگاه ها بسته شده اند.