تاریخ: 10:13 :: 2023/08/08
تمهیدات حمل و نقلی برای جابه‌جایی زائران در ایام اربعین

با نزدیک شدن به آغاز عملیات اربعین، دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای برای جابه‌جایی ایمن زائران اعلام آمادگی کرده‌اند و تمهیدات لازم در این خصوص اخذ شده است.

سفرهای اربعین امسال از ۲۷ مرداد ماه آغاز می شود و تا ۲۰ شهریور ماه ادامه خواهد داشت. به گفته مسئولان وزارت راه وشهرسازی که متولی اصلی اجرای عملیات اربعین هستند، امسال مدت زمان اجرای این عملیات به منظور جلوگیری از ازدحام زائران، طولانی تر شده است.

در سال گذشته به دلیل استقبال زیاد زائران در چند روز ابتدایی انجام عملیات اربعین، بسیاری از افراد در پایانه های مرزی شلمچه و مهران پشت مرز باقی مانده و دچار مشکل شده بودند از سوی دیگر تعدادی از زائران هم به دلیل کمبود اتوبوس و ناوگان هوایی با مشکل مواجه شدند.

روز گذشته مسئولان حوزه عملیات اربعین وزارت راه وشهرسازی در نشست خبری اعلام کردند که  نواقص و مشکلات عملیات اربعین سال گذشته برطرف شده و تمامی دستگاه ها از ۱۰۰ درصد ظرفیت خود برای انجام عملیات اربعین امسال استفاده خواهند کرد.

به گفته مسئولان تمامی زیر ساخت ها در  پایانه های مرزی به صورت کامل آماده شده و ناوگان حمل‌ونقل از جمله هوایی، ریلی و جاده ای برای جابه جایی زائران آماده هستند.

گفتنی است امسال ۹۰ درصد از جابه جایی زائران از طریق بخش حمل ونقل جاده‌ ای و وسایل نقلیه شخصی انجام خواهد شد.

درهمین رابطه شهریار افندی زاده معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد: عملیات اربعین از ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور است.  تلاش کردیم طی ماه‌های گذشته زیرساخت‌های اربعین را توسعه دهیم که در این راستا شرکت ساخت و سازمان راهداری برنامه‌هایی را عملیاتی کرده‌اند.

افندی‌زاده از پیش فروش بلیت پروازهای اربعین خبر داد و گفت: امسال پیش بینی می‌شود ۴ میلیون زائر اربعین داشته باشیم. ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که با ایجاد قرارگاه در سازمان هواپیمایی و سازمان راهداری تلاش می‌کنیم مسائل را برطرف کنیم.

وی از اضافه شدن ۵ روز به زمان برگشت سفرهای اربعین و ارائه خدمات به زائران خبر داد و گفت: امسال خط کشتیرانی بین خرمشهر و بصره راه‌ اندازی می‌شود که هنوز به توافق نهایی در این رابطه نرسیده‌ایم و منتظر اعلام نظر طرف عراقی هستیم.

معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امسال برای پروازهای اربعین سعی کرده ایم تعداد پروازها به بغداد را افزایش دهیم و ۳۰ درصد از پروازها را به سمت بغداد هدایت کنیم.

او در خصوص تامین زیر ساخت و امنیت در پایانه خسروی هم گفت: زیرساخت های لازم و ایمنی کامل در تمامی پایانه ها از جمله پایانه خسروی، تمرچین و باشماق فراهم شده است.

ایمن سازی مسیر تردد زائران اربعین

همچنین امانی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در این خصوص اظهار کرد: در مسیرهای منتهی به مرزها از نظر ایمن‌سازی و بهسازی اقدامات لازم انجام شده است. سال گذشته ۱۸۰۰ میلیارد تومان را به این کار اختصاص دادیم. امسال حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های مذکور هزینه شده است.

او گفت:بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی در ایام اربعین دمای هوا در شلمچه ۴۷ تا ۵۳ درجه خواهد بود، سازمان راهداری با نصب سایه‌بان،‌تونل سرد و… اقدام به خدمات رسانی به زائران اربعین خواهد کرد.

امانی بیان کرد: ۵۲۰۰ دستگاه اتوبوس برای این ایام کمبود داریم و اتوبوس‌های عملیاتی حدود ۷ هزار دستگاه است. در تلاشیم بخشی از کمبود را با اجاره اتوبوس از کشورهای همسایه تامین کنیم.

افزایش تعداد پروازهای اربعین

به دلیل سختی که در مسیر جاده ای وجود دارد بخشی از زائران ترجیح می دهند که از ناوگان هوایی استفاده کنند که به  گفته محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برای اربعین امسال تعداد پروازهای روزانه به نجف از ۱۵۰ پرواز در روز به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت. پیش فروش بلیت هواپیما برای اربعین هم  آغاز شده و مسافران می توانند اقدام به خرید بلیت کنند.

او گفت: قیمت مصوب برای پروازهای اربعین ۸ میلیون تومان در مسیر رفت و برگشت به نجف در نظر گرفته شده است.

جابه‌جایی زائران اربعین با ریل‌باس از خرمشهر به شلمچه

همچنین یکی دیگر از بخش هایی که‌ امسال  جابه جایی تعدادی از زائران اربعین را در دستور کار دارد، حمل ونقل ریلی است که به گفته صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن ظرفیت بخش ریلی برای اربعین امسال ۳ برابر افزایش داشته است.

او گفت: بنا داریم ۶۰۰ هزار نفر صندلی برای اربعین در مسیرهای منتهی به  شلمچه از خرمشهر و اهواز داشته باشیم.

صالحی افزود: بازسازی، بهسازی خطوط منتهی به شلمچه یکی از موارد مهم است؛ با توجه به تمهیداتی که از قبل انجام شده ایجاد سوزن بندی و خط جدید از شلمچه به خرمشهر در حال انجام است که الان در گرمای بالای ۵۰ درجه همکاران ما در حال اتمام این پروژه هستند. بر این اساس ۲۴ ساعته به‌طور رایگان ریل باس از خرمشهر به نقطه مرزی شلمچه تردد خواهد داشت.

وی ظرفیت هر قطار را حدود ۸۰۰ نفر اعلام و اضافه کرد: افرادی که با خودروهای شخصی به خرمشهر می‌آیند نیز می‌توانند از این خط ریلی استفاده کنند.

مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: در ایام اربعین هیچگونه افزایش قیمتی در بلیت قطار نخواهیم داشت که این کار در راستای رفاه حال زائران اربعین عملیاتی شده است.

براساس این گزارش با توجه به آنکه در ایام اربعین امسال دمای هوا در برخی شهرهای کشور و همچنین عراق به بیش از ۵۰ درجه می‌رسد بنابراین باید برای رفاه بیشتر زائران تمامی بخش ها تمهیدات لازم را در دستور کار خود قرار دهند.

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.