تاریخ: 18:35 :: 2023/07/31
گران‌ترین محله تهران در بازار مسکن؛ متری ۱۷۳ میلیون!

قیمت آپارتمان ۱۰۰ متری و معمولی در تهران به‌طور متوسط شش میلیارد و ۸۴۰ میلیون است. خرید همین واحد در زغفرانیه ۱۷ میلیارد و ۳۲۰ میلیون آب می‌خورد

قیمت آپارتمان در زعفرانیه تقریبا ۲.۵ برابر میانگین کل تهران است. جدید‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهند متوسط قیمت مسکن در پایتخت به‌متری ۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده، اما در زعفرانیه که جزو گرانقیمت‌ترین محله‌های منطقه یک به‌حساب می‌آید، این عدد متری ۱۷۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. از این نظر زعفرانیه جلو‌تر از تجریش، الهیه، محمودیه، نیاوران، فرمانیه و کامرانیه گران‌ترین محله تهران در بازار مسکن است و خرید یک خانه ۱۰۰ متری و معمولی در آن نقطه از پایتخت کمی بیش از ۱۷ میلیارد تومان آب می‌خورد. مستاجری که گران‌ترین محله تهران یعنی زعفرانیه را برای اجاره‌نشینی انتخاب می‌کند و بابت یک خانه ۸۰ متری می‌تواند حول‌وحوش ۳۰۰ میلیون تومان به‌اسم پول‌پیش جور کنار بگذارد، باید هر ماه آماده پرداخت حداقل ۲۵ میلیون تومان به‌عنوان کرایه‌خانه باشد.

قیمت آپارتمان در محله زعفرانیه

قیمت آپارتمان در محله زعفرانیه به‌شکل متوسط متری ۱۷۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. با یک ضرب ساده متوجه می‌شویم خرید خانه ۱۰۰ متری در زعفرانیه ۱۷ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان آب می‌خورد و آپارتمان ۵۰ متری در زعفرانیه هشت میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان ارزش دارد. بااینکه قیمت آپارتمان در زعفرانیه درمقایسه با سه ماه قبل رشدی نداشته، اما درمقایسه با شش ماه قبل یعنی بهمن پارسال ارزش خانه در گران‌ترین محله تهران حدود ۲۹ درصد افزایش داشته و این عدد نسبت به یک سال قبل یعنی مرداد پارسال به ۵۶ درصد می‌رسد.

مقایسه قیمت آپارتمان در زعفرانیه و سایر محله‌های گرانقیمت تهران

متوسط قیمت آپارتمان در منطقه یک که به‌شکل سنتی گرانقیمت‌ترین نقطه بازار مسکن تهران است، به متری ۱۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. طبیعتا در این عدد همه‌جور آپارتمان نوساز و قدیمی‌ساز تاثیر دارد و علاوه‌بر آن، موقعیت واحد یعنی محله‌ای که در آن معامله انجام می‌شود هم فاکتور مهمی است. مثلا اگر از متوسط قیمت متری ۱۷۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در زعفرانیه صحبت می‌کنیم، این عدد در محله‌ای مثل اُزگل ۹۹ میلیون تومان است. در اراج با متوسط قیمت متری ۱۰۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان روبرو هستیم و این عدد در محله‌ای مثل شهرک نفت به ۹۷ میلیون تومان رسیده است. آنطرف بعد از زعفرانیه می‌توانیم محله‌هایی مثل محمودیه با متوسط قیمت ۱۶۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یا تجریش با متوسط قیمت متری ۱۶۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را محله‌های گرانقیمت تهران بدانیم. الهیه، ولنجک، نیاوران، کامرانیه، فرمانیه و اقدسیه به‌ترتیب رتبه‌های بعدی را دراختیار دارند.

جدیدترین فایل‌های پیشنهادی در گران‌ترین محله تهران

آپارتمان ۱۰۷ متری در زعفرانیه دقیقا ۱۸ میلیارد تومان آگهی شده است. به‌این ترتیب فروشنده روی عدد متری ۱۶۸ میلیون و ۲۲۴ هزار تومان دست گذاشته که تاحدودی درمقایسه با متوسط ارقام پیشنهادی بقیه فروشنده‌ها کمتر است. اتفاقا خود فروشنده در آگهی به‌پایین‌تر بودن قیمت پیشنهادی خودش اشاره کرده و احتمالا نداشتن پارکینگ در این اتفاق تاثیر داشته است. از طرفی ۱۲ سال از عمربنا واحد می‌گذرد و آسانسور و انباریرا باید مهمترین امکانات آن بدانیم.

قیمت آپارتمان ۸۰ متری در زعفرانیه به‌طور متوسط باید ۱۳ میلیارد و ۸۵۶ میلیون تومان باید و اتفاقا فروشنده آپارتمان ۸۰ متری تقریبا در همین بازه قیمت دنبال مشتری می‌گردد. واحد سال ۸۱ یعنی تقریبا ۲۰ سال پیش ساخته شده، با آسانسور، انباری و پارکینگ فروخته می‌شود و قیمت آن ۱۳ میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومان یعنی متری ۱۷۲ میلیون و ۶۲ هزار تومان است.

آپارتمان ۱۰۵ متری دیگری را در زعفرانیه متری ۲۶۰ میلیون تومان برای فروش گذاشتند. یعنی ۵۰ درصد بیشتر از عددی که میانگین ارقام پیشنهادی فروشنده‌هاست. اینطوری خریدار باید ۲۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان جور کند. البته چیز‌هایی مثل متریال برند، آشپزخانه نیم‌فرنیش و کلیدنخورده بودن واحد در بالارفتن قیمت آن هم موثر است و راستش را بخواهید از این دست آگهی‌ها در زعفرانیه و بقیه محله‌های گرانقیمت تهران کم نیست.

اجاره‌خانه در گران‌ترین محله تهران چقدر است؟

اجاره آپارتمان در زعفرانیه برای مستاجری که به یک خانه ۸۰ متری و دوخوابه راضی است و فقط ۳۰۰ میلیون تومان پول‌پیش دارد، معمولا ماهی ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان آب می‌خورد. مثل مالکی که آپارتمان ۸۰ متری خودش را که ۱۴ سال از عمربنا آن می‌گذرد در ازای ۳۰۰ میلیون پول پیش و ماهی ۲۷ میلیون کرایه، اجاره می‌دهد. حالا اگر مستاجر بتواند رقم ودیعه را به نیم‌میلیارد تبدیل کند، اجازه دارد به‌جای ماهی ۲۷ میلیون، ۲۱ میلیون اجاره پرداخت کند.

اجاره آپارتمان ۱۲۰ متری در زعفرانیه برای کسی که می‌تواند ۳۰۰ میلیون تومان پول‌پیش بدهد، ممکن است ماهی ۴۵ میلیون تومان هزینه داشته باشد. همین اجاره‌خانه با رسیدن پول‌پیش به ۵۰۰ میلیون تومان، از ماهی ۴۵ به ۳۹ میلیون تبدیل می‌شود و اگر مستاجر بودجه‌ای در حد یک میلیارد تومان داشته باشد، هزینه اجاره ماهانه آن به ۲۴ میلیون تومان می‌رسد.

رهن کامل آپارتمان در زعفرانیه هم طبق جدید‌ترین فایل‌های پیشنهادی برای واحد‌های کوچک از حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد و بابت واحد‌های لوکس و بزرگ‌متراژ به عدد‌های ترسناکی ختم می‌شود. مثلا یک آپارتمان با متراژ ۸۰۰ متر و پنج‌تا اتاق خواب درحالی به‌شکل رهن کامل اجاره داده می‌شود، که مستاجر باید ۳۵ میلیارد تومان پیش صاحبخانه بگذارد. این پول در زعفرانیه با ۲۰۲ متر آپارتمان مسکونی برابری می‌کند و معادل ۵۱۱ متر خانه در کل تهران است.

دیدگاه ها بسته شده اند.