تاریخ: 11:28 :: 2023/07/26
بولیوی: برای امنیت مان به پهپادهای ایران نیاز داریم

وزیر دفاع بولیوی در واکنش به ابراز نگرانی آرژانتین از احتمال خرید پهپادهای ایرانی از سوی دولت لاپاز، گفته کشورش به فناوری پیشرفته پهپادهای ایران برای تامین امنیت مرزهای خود نیازمند است.

حکومت بولیوی در واکنش به انتقادات اخیر آرژانتین و اپوزیسیون داخلی خود درباره ادعای خرید پهپادهای ایرانی از سوی دولت لاپاز، اعلام کرد این کشور به پهپادهای پیشرفته ایرانی برای تامین امنیت مرزهای خود نیاز دارد.

وزیر دفاع بولیوی یک روز پس از درخواست آرژانتین درباره ارایه توضیحاتی در مورد قرارداد نظامی اخیر بین ایران و بولیوی که بنا به مدعای دولت بوینوس آیرس، نگرانی‌های امنیتی در منطقه ایجاد کرده است، تایید کرد که بولیوی علاقه‌مند به دستیابی به فناوری پهپادهای ایرانی برای محافظت از مرزهای خود و مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

ایران و بولیوی اخیرا اعلام کرده اند که یک یادداشت تفاهم در جریان سفر اخیر وزیر دفاع بولیوی به تهران بین دو کشور امضا شده و دولت آرژانتین اخیرا از طریق سفیر بولیوی در بوینوس آیرس، خواستار ارایه توضیحاتی درباره مفاد این یادداشت تفاهم همکاری شده است.

اپوزیسیون داخلی بولیوی نیز همصدا با دولت آرژانتین از این قرارداد احتمالی نظامی ابراز نگرانی کرده و خواستار ارایه توضیحات حکومت بولیوی درباره مفاد آن شده است.

اما “ادموندو نوویلو” وزیر دفاع بولیوی این نگرانی‌ها را رد کرد و گفت که این نگرانی‌ها “اغراق‌آمیز” بوده و از جانب یک قانون‌گذار آرژانتینی است که “من می‌دانم منشا اسرائیلی دارد” ولی نامی از او نبرد.

 

بولیوی: برای امنیت مان به پهپادهای ایران نیاز داریم

نشست خبری روز سه شنبه (دیروز) وزیر دفاع بولیوی در لاپاز/ آسوشیتدپرس

گفتنی است لابی اسرائیل در آرژانتین بسیار فعال و قدرتمند است.

وزیر امور خارجه آرژانتین نیز یک روز پس از ارسال یادداشتی به سفارت بولیوی در بوئنوس آیرس، در مصاحبه ای خواستار اطلاعاتی درباره “حوزه مذاکرات و توافقات احتمالی به دست آمده” در جریان سفر هفته گذشته نوویلو به ایران شد.

قانونگذاران اپوزیسیون بولیوی نیز پس از اینکه از طریق رسانه ها از یک یادداشت تفاهم دفاعی و امنیتی که در ۲۰ ژوئیه بین نوویلو و همتای ایرانی او، محمدرضا آشتیانی امضا شده بود، درخواست ارایه اطلاعات کردند.

اما نوویلو بدون ارایه توضیحاتی درباره توافق نظامی امضا شده با ایران، این ابراز نگرانی‌ها را “اغراق آمیز” و “نمایش سیاسی” توصیف کرد و مدعی شد که این نگرانی‌ها مربوط به انتخابات آتی در آرژانتین است و برخی از بخش‌های جناح راست این کشور تلاش می‌کنند از این موضوع برای اهداف سیاسی استفاده کنند.

آرژانتین انتخابات مقدماتی را در ماه آینده و پیش از انتخابات ریاست جمهوری در اکتبر برگزار خواهد کرد.

وزیر دفاع بولیوی همچنین امضای یادداشت تفاهم با ایران را رد کرد و تنها گفت که با همتای خود در تهران سندی برای شناسایی نقاط مشترک مورد علاقه امضا کرده است.

این ادعا در حالی است که خبرگزاری رسمی ایرنا از امضای یک یادداشت تفاهم بین دو کشور خبر داده بود. هیچ یک از دو کشور اما این سند امضا شده ادعایی  را علنی نکرده اند.

بولیوی: برای امنیت مان به پهپادهای ایران نیاز داریم

امضای سند یادداشت تفاهم بین وزیر دفاع ایران و بولیوی در جریان سفر اخیر این مقام بولیویایی به تهران

 

نوویلو اما گفت که بولیوی به پهپادهای ایرانی با فناوری پیشرفته علاقه مند است که می توانند مناطق کوهستانی را رصد کنند و تصاویر را در اختیار نیروهای مسلح قرار دهند و اظهار داشت که فناوری آنها می تواند به تلاش های این کشور کوهستانی برای تقویت امنیت مرزی اش کمک کند.

نوویلو گفت سفر او به تهران نباید به عنوان یک “تهدید” تلقی شود و تاکید کرد که بولیوی یک “دولت صلح طلب” است.

او نگفت که آیا بولیوی پهپادهای ایرانی را خریداری خواهد کرد یا نه، اما موسسه مطالعات جنگ (ISW)، مستقر در واشنگتن، هفته گذشته گفت: ” ایران به دنبال افزایش تعداد کشورهای خریدار پهپادهای خود در سال های اخیر بوده است.”

به گفته آنیکا گانزولد، تحلیلگر ایران برای پروژه تهدیدات بحرانی در موسسه “امریکن انترپرایز” یک سازمان شریک ISW، ونزوئلا پیشتر گفته بود که با کمک ایران پهپاد می‌سازد.

گانزولد گفت: ” ابراهیم رئیسی نسبت به سلف خود علاقه بیشتری به توسعه روابط با کشورهای آمریکای جنوبی نشان داده است.” تمرکز مجدد ایران بر آمریکای لاتین نشان می‌دهد که این کشور تلاش می‌کند جای پای خود را در این منطقه افزایش دهد، به‌ویژه از طریق تقویت تعاملات اقتصادی و احتمالا دنبال کردن معاملات تسلیحاتی.

معامله نظامی ادعا شده بین ایران و بولیوی، نگرانی خاصی را در آرژانتین برانگیخت، جایی که دادستان ها مدت ها مدعی شده اند که مقامات ایرانی از گروه شبه نظامی حزب الله لبنان برای انجام بمب گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز جامعه یهودیان در بوئنوس آیرس که منجر به کشته شدن ۸۵ نفر شد، استفاده کرده اند.

ایران هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده و تاکید کرده این اتهام زنی در راستای القای پروژه ایران هراسی از سوی لابی اسرائیلی در آرژانتین است.

خورخه فاوری، وزیر امور خارجه سابق آرژانتین نیز در توییتی نوشت: آرژانتینی ها باید هوشیار باشند و روی حضور عوامل ایرانی در بولیوی که به بهانه همکاری در زمینه قاچاق مواد مخدر، احتمالا در فعالیت های اطلاعاتی که ممکن است آرژانتین را تحت تاثیر قرار دهد، نظارت کنند.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.