تاریخ: 14:43 :: 2023/07/12
فصل گرما و فرار رانندگان تاکسی از روشن کردن کولر/ کرایه ها با نوع خدمات تناسب ندارد!

هیچ چیز به اندازه خاموش بودن کولر تاکسی، مسافران را عذاب نمی دهد. مسافران حق خود می‌دانند که در گرم ترین روزهای تابستان کولر تاکسی روشن باشد، اما تاکسیرانان هم صلاح می‌دانند که کولر خاموش باشد.

کمتر از  یک ماه از تابستان گذشته، اما آنقدر حجم گرما زیاد و غیرقابل تحمل است که صدای همه را از پیر و جوان در آورده و تردد در هوای ۴۰ درجه به بالا حتی فکر کردنش هم عذاب آور است، اما در این میان استفاده از حمل و نقل عمومی هم در این گرمای طاقت فرسا مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است؛ متاسفانه همانطور که در گزارش قبل اعلام کردیم؛ اتوبوس‌ها که وضعیت خوبی ندارند و کولر‌ها خراب و یا توسط راننده روشن نمی‌شوند! طوری که در اتوبوس بی آرتی همه ناله و گلایه می‌کنند و گوش شنوایی هم برای گلایه هایشان ندارند! از اتوبوس‌ها که بگذریم به بحث تاکسی‌ها می‌رسیم که در اردیبهشت امسال ماه افزایش کرایه ۴۵ درصدی داشتند و در حال حاضر در این فصل و حرارت از روشن کردن کولر خودروهایشان جلوگیری می‌کنند.

هر روز مسیرم، از ایستگاه تاکسی ونک به سمت کرج است، کرایه این مسافت در سال گذشته ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود، اما امسال ۵۵ هزار تومان شده است! و چند روز پیش از چندین راننده در تاکسی درخواست روشن کردن کولر کردم، اما با لحن بدی اظهار کردند که روشن نمیکنم و اگر ناراحت هستید، می توانید پیاده شوید! و نکته جالب اینجاست که نرخ کرایه شان هم همان قدر است و نباید اینطور باشد؛ چرا؟ چون مهدی چمران رییس شورای شهر تهران به تازگی اعلام کرد که  در موضوع تاکسی‌ها با توجه به اینکه نرخ تاکسی‌های کولردار با بدون کولر متفاوت است در این زمینه نیز رانندگان باید نسبت به روشن کردن کولر‌ها توجه لازم را داشته باشند. در همین ارتباط رانندگانی که نرخ خود را بر اساس روشن کردن تاکسی دریافت می‌کنند باید به این موضوع توجه لازم را داشته باشند که حتما کولر‌های خود را روشن کنند و توصیه و درخواست ما این است که این موضوع را جدی بگیرند.

همچنین  در این راستا سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران هم معتقد است که در تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها، با کولر و یا بدون کولر مشخص نشده؛ بنابراین با همین کرایه تاکسی باید رانندگان، کولر را روشن بگذارند، اما گاهی به‌دلیل استهلاک خودرو با محدودیت روبه‌رو هستند. می‌دانیم ۵۰درصد ناوگان تاکسیرانی، فرسوده شده و امکان خدمت با کولر روشن را ندارند، اما تاکسی‌های سالم، این مورد را جزو وظایف خودشان بدانند.  ون‌ها، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها موظف هستند خدمات‌رسانی مناسبی به شهروندان داشته باشند و با توجه به اینکه روشن بودن سیستم سرمایشی وسایل حمل و نقل عمومی جزو الزامات کار آنهاست، اگر خودداری کنند تخلف است و شورا حتما پیگیری خواهد کرد.

این نکته را باید لحاظ کرد که استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی در حمل و نقل عمومی حق تمامی مسافران است و نباید با خودخواهی این حق را از شهروندان بگیریم.

از نظر شهرداری همه تاکسی‌ها موظف به روشن کردن کولر در تابستان و بخاری در زمستان هستند و رانندگان نباید وجه اضافی از شهروندان دریافت کنند؛ با این حال انتظار می رود که خود شهرداری و سازمان مربوطه به این حق شهروندان احترام بکذارند و صدفا برای رانندگانی که خلاف قانون عمل می کنند، جریمه ای در نظر گرفته شود تا به همن راحتی ها حق مردم دور زده نشود.

دیدگاه ها بسته شده اند.