تاریخ: 12:24 :: 2023/07/05
۴۵ هزار تُن از انواع آبزیان در قشم صید شد

مدیرعامل اتحادیه شیلاتی قشم : ۴۵ هزار تُن از انواع آبزیان در سه ماه ابتدایی امسال توسط صیادان جامعه محلی این شهرستان مرزی در صیدگاههای قشم، لارک و هنگام صید شده است.

علی اسلامی رمچاهی مدیرعامل اتحادیه شیلاتی قشم : این آبزیان شامل گونه های با ارزش حلوا سفید، شوریده، راشگو و انواع ماهیان تجاری و صنعتی، هوور، متو، ساردین و ماهیان غیر ماکول «غیرحلال» شامل (ماهی مرکب، ریبون فیش، یال اسبی، گربه ماهی و مار ماهی) است.

وی گفت: صید این آبزیان با روش صید محاصره ای، انتظاری، گرگور، جل ساردین، قلاب و مشتا صورت گرفته است.

۴۵ هزار تُن از انواع آبزیان در قشم صید شد

وی ادامه داد: هم اکنون حدود هشت هزار خانوار از راه صید و صیادی در این شهرستان مرزی امرار معاش می کنند و عمده صید آن به ویژه ماهی (ساردین و متو) توسط شرکت های بسته بندی مجاز وارد بازارهای سرزمین اصلی و برخی از کشورهای شرق آسیا و حاشیه خلیج فارس می شود.

اسلامی رمچاهی توضیح داد: مصرف سرانه ماهی و میگو به ازای هر نفر در شهرستان قشم ۳۵ کیلوگرم است که بیشترین مصرف ماهی متعلق به جزایر هنگام و لارک است.

۴۵ هزار تُن از انواع آبزیان در قشم صید شد

وی همچنین  به نمایندگی از سوی صیادان جامعه محلی این شهرستان از اقدام‌ مدیرکل شیلات استان هرمزگان در زمینه تعطیل کردن صید ساردین‌ ماهیان به روش پرساین از پنجم تیرماه تا پایان مردادماه تقدیر کرد.

مدیرعامل اتحادیه شیلاتی قشم با بیان اینکه بالغ بر ۹۰ درصد صید ساردین ماهیان استان هرمزگان و کشور در اختیار صیادان قشمی است، افزود: سال گذشته صیادان قشمی بالغ بر ۸۰ هزار تُن متو و ساردین ماهیان را صید کردند و رتبه نخست صید اینگونه از آبزیان سطح زی کشور را به خود اختصاص دادند.

۴۵ هزار تُن از انواع آبزیان در قشم صید شد

به گفته رمچاهی، بیش از ۲ هزار صیاد با افزون بر ۲۰۰ فروند شناور، صید ساردین ماهیان را در نوار ساحل جنوبی قشم حدفاصل بندر صیادی رمچاه تا سلخ را برعهده دارند.

جزیره قشم دارای یکی از بزرگترین نوارهای ساحلی است و از دیرباز تاکنون شغل عمده مردم این جزیره به ویژه جامعه محلی آن مرتبط با شیلات و صنایع وابسته به آن بوده و هست.

این جزیره زیبا با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

دیدگاه ها بسته شده اند.