تاریخ: 10:55 :: 2023/06/25
اولین واکنش وزارت دفاع روسیه در پی آتش‌بس با «واگنری‌ها»/ بازگشت آرامش به شهرهای جنوبی

روز شنبه، دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه "واگنر" پیشنهاد لوکاشنکو برای توقف حرکت شبه نظامیان این گروه در روسیه و برداشتن گام‌های بیشتر برای کاهش تنش‌ها را پذیرفته است.

وزارت دفاع روسیه بلافاصله پس از اعلام آتش‌بس با نیروهای «واگنر» که روز شنبه شورش اعلام کردند، تصویری از سربازان روسی با عنوان «انسجام و اتحاد» منتشر کرد.

به نقل از آر تی، این تصویر اولین چیزی بود که این وزارتخانه پس از آتش‌بس منتشر کرد تا دلیلی بر این امر باشد که وحدت و انسجام نیروهای روسی قوی‌تر از هر نزاع و اختلاف نظری است که دشمنان روسیه رویای خزیدن در صفوف آن را در سر می‌پرورانند.

روز شنبه، دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه “واگنر” پیشنهاد لوکاشنکو برای توقف حرکت شبه نظامیان این گروه در روسیه و برداشتن گام‌های بیشتر برای کاهش تنش‌ها را پذیرفته است.

سرویس مطبوعاتی دفتر رئیس‌جمهوری بلاروس بیان کرد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه صبح شنبه همتای بلاروسی خود را در جریان وضعیت جنوب روسیه قرار داد و رهبران دو کشور برای همکاری مشترک توافق کردند.

همچنین خبرنگاران RT خبر دادند پس از اعلام موافقت رئیس جمهوری بلاروس و رئیس “گروه واگنر” برای آرام کردن اوضاع متشنج درپی شورش مسلحانه، آرامش به شهرهای جنوب روسیه بازگشته است.

رومن کوساروف خبرنگار RT با بیان اینکه وضعیت در نزدیکی مقر منطقه نظامی جنوب در شهر روستوف-نا-دونو به‌طور قابل ملاحظه‌ای آرام به نظر می‌رسد، خاطرنشان کرد که اگرچه جاده‌ها همچنان بسته است، نیروهای «واگنر» در حال جمع‌آوری چمدان‌ها و تجهیزات خود هستند تا برای خروج آماده شوند.

به گزارش ایلیا واسیونین، خبرنگار نظامی RT “جنگجویان گروه نظامی ویژه واگنر که در روستوف هستند، وقتی از توافقات پریگوژین و لوکاشنکو مطلع شدند، نفس راحتی کشیدند.”

واسیونین خاطرنشان کرد که جنگجویان “واگنر” با توجه به اینکه آنها تلفن همراه ندارند، به واسطه صحبت‌های ساکنان منطقه از طرح کاهش تنش مطلع شدند. او تاکید کرد، آنها قبلاً شروع به گرم کردن موتور تانک‌های خود کرده‌اند و برای ترک شهر آماده می‌شوند.

کلیپ‌های ویدئویی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که شادی ساکنان را در پایان بحران، خداحافظی آنها با عناصر واگنر با آغوش کشیدن‌شان و تشکر آنها برای عدم خونریزی را نشان می‌داد.

در همین زمان، خبرنگار RT از لغو محدودیت‌های حرکت وسایل نقلیه در منطقه Novo-Usmansky در منطقه Voronezh خبر داد.

پیشتر روز شنبه، یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت نظامی خصوصی “واگنر” اعلام کرد که نیروهایش حرکت خود را به سمت مسکو متوقف کرده‌اند و تاکید کرد که به اردوگاه‌های خود باز می‌گردند.

اظهارات پریگوژین دقایقی پس از آن مطرح شد که دفتر مطبوعاتی الکساندر لوکاشنکو اعلام کرد که بنیانگذار گروه “واگنر” پیشنهاد لوکاشنکو برای توقف حرکت شبه نظامیان این گروه در روسیه و برداشتن گام‌های بیشتر برای کاهش تنش‌ها را پذیرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، در کانال تلگرامی بخش رسانه‌ای یوگنی پریگوژین اعلام شد: “با درک تمامی مسؤولیت در قبال اینکه خون روس‌ها از هر یک از طرفین ریخته خواهد شد، ما ستون‌های خود را برگردانده و طبق برنامه به پایگاه خود برمی‌گردیم”.

علاوه بر این، خبرگزاری تاس روز شنبه به نقل از آژانس فدرال جاده‌ای گزارش داد که تمامی محدودیت‌هایی که پیش از این در بزرگراه‌های روسیه اعمال شده بود، لغو شده است.

از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که شورش مسلحانه که توسط یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مزدور واگنر آغاز شد، هیچ تاثیری بر “عملیات نظامی ویژه” در مسکو که ۱۶ ماه است در اوکراین ادامه دارد، نداشته است.

پسکوف همچنین گفت که از تغییر در نگرش ولادیمیر پوتین در قبال سرگئی شویگو، وزیر دفاع او اطلاعی ندارد.

دیدگاه ها بسته شده اند.