تاریخ: 10:49 :: 2023/05/31
سفر مخفیانه مقام آمریکایی به عمان و گفتگو درباره ایران

مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در خاورمیانه در اوایل هفته سفری به عمان داشته و درخصوص ایران با مقامات عمانی گفتگو کرده است.

به گفته پنج مقام آمریکایی، صهیونیستی و اروپایی، برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در خاورمیانه، اوایل ماه جاری برای گفتگو با مقامات عمانی در مورد ارتباط دیپلماتیک احتمالی با ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای کشورمان، سفری مخفیانه به عمان داشت.

براساس گزارش آکسیوس، دولت بایدن ادعا کرده است که به شدت نگران پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران و خطر آن است که منجر به تشدید تنش نظامی در منطقه شود.

آکسیوس در ماه آوریل گزارش داد که دولت بایدن با شرکای اروپایی و صهیونیستی خود درباره پیشنهاد احتمالی برای توافق موقت با ایران که شامل برخی از تحریم‌ها در ازای مسدود کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران باشد، بحث کرده است.

از سویی دیگر چهار مقام صهیونیستی و آمریکایی گفتند که مک گورک پس از سفر به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به همراه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی برای اطلاع رسانی درباره مذاکرات آمریکا در ریاض، مک گورک در ۸ می‌به مسقط سفر کرد.

بازدید از مسقط نه از سوی آمریکا نه از سوی عمان علنی نشد. این مقامات گفتند که موضوع اصلی مورد بحث، ارتباط دیپلماتیک جدید بر سر برنامه هسته‌ای ایران با میانجیگری عمان بود.

یک مقام ارشد صهیونیستی با استفاده از اصطلاحات دیپلماتیک برای مذاکراتی که از طریق طرف ثالث مورد توافق و بدون ملاقات رو در رو انجام می‌شود، به آکسیوس گفت: «عمانی‌ها در حال انجام مذاکرات نزدیکی بین آمریکا و ایران هستند».

سه مقام ارشد صهیونیستی مدعی شدند که کاخ سفید از طریق دولت عمان در حال بررسی است که آیا ایرانی‌ها آماده برداشتن گام‌هایی هستند که محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای‌شان ایجاد می‌کند و اوضاع منطقه را کاهش می‌دهد و در ازای آن چه می‌خواهند.

با این وجود سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا‌های مقامات صهیونیست را رد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: هیچ بحثی از سوی آمریکا درباره توافق موقت و هیچ بحثی درباره رفع تحریم‌ها یا بسته شدن پرونده‌های پادمان وجود ندارد.

از سویی دیگر یک دیپلمات ارشد اروپایی سخنان سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید را رد کرده و گفت که آمریکا در حال همکاری با عمانی‌ها در مورد موضوع ایران است.

سه مقام صهیونیست به آکسیوس گفتند که رژیم صهیونیستی نگران فشار احتمالی دولت بایدن برای توافق موقت با ایران است. ران درمر، وزیر امور استراتژیک و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی تل‌آیو قرار است در دیدار روز پنجشنبه خود از کاخ سفید در مورد این نگرانی‌ها گفتگو کنند.

دیدگاه ها بسته شده اند.