تاریخ: 14:43 :: 2023/05/22
جزئیات دلایل حذف استقلال و تایید پرسپولیس/ احتمال پرونده‌سازی سرخ

باشگاه پرسپولیس درحالی مجوز فعالیت حرفه‌ای خود را دریافت کرد که احتمال پرونده‌سازی در مالکیت این باشگاه وجود دارد. شاید به همین خاطر است که دو عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای با آن مخالفت کردند.

کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال بالاخره تصمیم نهایی خود مبنی بر اعطای مجوز به باشگاه‌های پرسپولیس، سپاهان، نساجی و فولاد خوزستان را گرفت تا باشگاه‌هایی نظیر استقلال، آلومینیوم اراک، پیکان، ملوان و… شانسی برای حضور در لیگ قهرمانان فصل آینده آسیا نداشته باشند.

کمیته پنج نفره صدور مجوز حرفه‌ای پس از جلسات متوالی و فشرده بالاخره تصمیم به رأی‌گیری درباره نقص مدارک باشگاه‌های دارای سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا گرفتند.

کاظم اولیایی، جعفر سمیعی، حمیدرضا آصفی به همراه دو عضو دیگر یعنی شمس و زارعی به‌عنوان کارشناسان حقوقی و مالی کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای، پس از بررسی پرونده‌های مالی باشگاه‌هایی نظیر استقلال و تراکتور تصمیم به تعلیق دریافت مجوز برای این باشگاه‌ها گرفتند.

تصمیمی که قهرمان فصل بیست و یکم لیگ برتر را از حضور در لیگ قهرمانان آسیا دور نگه می‌دارد. آبی‌پوشان پایتخت که فصل گذشته را نیز با حضور در رتبه سوم به پایان رساندند یکی از مدعیان قهرمانی فصل جاری جام حذفی هستند اما مخالفت کمیته صدور مجوز حرفه‌ای مانع از حضور آنها در فصل آینده مسابقات آسیایی شد.

باشگاه تراکتور نیز به دلیل بی‌انضباطی مالی و عدم پرداخت مطالبات داخلی و خارجی نتوانست مجوز حرفه‌ای بگیرد. این در حالی است که باشگاه‌های دیگر با وجود داشتن انضباط مالی هم با مشکل مواجه شدند.

به طور مثال باشگاه آلومینیوم اراک طی نامه‌ای رسمی از کمیته مجوز حرفه‌ای فدراسیون، به دلیل نداشتن هتل پنج ستاره در سطح شهر، نزدیک نبودن فرودگاه تا شعاع ۴۰ کیلومتری مرکز استان و عدم رعایت برخی قوانین مالی به همراه ۱۱ مورد جزئیات دیگر موفق به دریافت آن نشد.

جزئیات دلایل حذف استقلال و تایید پرسپولیس/ احتمال پرونده‌سازی سرخ

دلایلی مشابه برای سایر باشگاه‌ها نظیر ملوان بندر انزلی، صنعت نفت آبادان، مس رفسنجان، نفت مسجد سلیمان و… که اسم آنها را از لیست باشگاه‌های دارای مجوز حرفه‌ای حذف کرد.

در این بین باشگاه پرسپولیس به دلیل مسائلی نظیر مالکیت مشترک با باشگاه استقلال، تشکیک در پرداختی‌های مالیاتی و پرداخت بدهی در کمیته صدور مجوز حرفه‌ای روبرو بود اما سه تن از اعضای کمیته با بررسی حقوقی مدارک تصمیم به اعطای مجوز گرفتند.

جعفر سمیعی مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس به همراه شمس و زارعی در حالی به پرسپولیس مجوز حرفه‌ای را دادند که کاظم اولیایی و حمیدرضا آصفی به شدت مخالف آن بود. مدیرعامل پیشین استقلال اعتقاد دارد آگهی رسمی مرتبط با واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس منتشر نشده است و AFC از این موضوع کاملا آگاه است و احتمال پرونده سازی برای اعطای مجوز حرفه‌ای و به تبع آن تعلیق دوساله فدراسیون فوتبال وجود دارد.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال نیز با وجود بررسی عملکرد کمیته صدور مجوز حرفه‌ای هیچ نقشی در اعطای مجوز حرفه‌ای به پرسپولیس نداشته است تا به عنوان نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا دچار تخلف دخالت در این کمیته مستقل نشود.

حالا کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در حالی اجازه حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا را صادر کرد که امضای سه عضو را دارد تا نگرانی‌هایی را مبنی بر رد آن از سوی AFC و همچنین جریمه سنگین برای فدراسیون فوتبال به همراه داشته باشد.

باید دید کلاف سردرگم حرفه‌ای شدن باشگاه‌های پر طرفدار لیگ برتری که به تازگی وارد بورس نیز شده اند به کجا ختم می‌شود.

دیدگاه ها بسته شده اند.