تاریخ: 11:28 :: 2023/05/06
۶۰ درصد متخصصان مغز و اعصاب کشور،تهران مستقرند/ نظام درمان برای حضور پزشکان در مناطق محروم دافعه ایجاد می کند!

رییس سازمان نظام پزشکی کشور معتقد است، وزارت بهداشت در یک اشتباهی طرح سلامت خانواده را جایگزین آن کرده است در حالیکه اجرایی شدن طرح پزشک خانواده می تواند باعث شود تا تمرکززدایی از خدمات نظام بهداشت و درمان انجام گیرد.

یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان در کشور که به نظر می رسد به ورطه فراموشی سپرده شده است، رفع تبعیض در حوزه خدمات درمانی و توزیع عادلانه در نظام بهداشت و درمان کشور است. آمارها نشان می دهد که اختلاف بین غیر برخوردارترین استان کشور که استان سیستان و بلوچستان است، با برخوردارترین استان کشور یعنی استان تهران، از نظر میزان پزشک بالای ۱۰ برابر است؛ این آمارها دقیقا به معنای تبعیض جدی در سیستم توزیع پزشک و خدمات در نظام سلامت کشور است.

وزیر بهداشت در نخستین روزهای روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از شعارهای مهم دولت سیزدهم را تحقق عدالت و محرومیت زدایی عنوان کرده بود. او در در آیین بهره برداری از ۵۰ طرح بیمارستانی، بهداشتی و درمانی برکت در سراسر کشور در مهر ۱۴۰۰ تاکید کرده بود « وزارت بهداشت طرح های زیادی در کشور برای دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه در مناطق محروم دارد که نیازمند کمک های بنیاد برکت است».

در این باره محمد رییس زاده، رییس سازمان نظام پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، بیان داشت: وزارت بهداشت یک سیستم سطح بندی دارد که بسته به نوع خدمات سطح بندی شده است و این مساله باید رعایت شود اما خیلی جاها فشار مدیران محلی این سطح بندی را به هم می زند و این سطح بندی مطابق با استانداردهای بین المللی است.

طرح پزشک خانواده توزیع خدمات درمان را عادلانه  می کند

رییس سازمان نظام پزشکی کشور اضافه کرد: ما طبق قانون و اسناد بالادستی باید طرح پزشک خانواده را به صورت جدی انجام دهیم اما متاسفانه وزارت بهداشت در یک اشتباهی طرح سلامت خانواده را جایگزین آن کرده است در حالیکه اجرایی شدن طرح پزشک خانواده می تواند باعث شود تا تمرکززدایی از خدمات نظام بهداشت و درمان انجام گیرد.

وی افزود: طرح پزشک خانواده می تواند اطلاعات دقیقی از میزان نیاز به انواع خدمات درمانی در تمامی مناطق به ما ارایه می دهد و مسایل و نیازهای حوزه بهداشت و درمان را مطابق آمایش سرزمینی انجام دهد و عدم توجه به همین مساله باعث توزیع نادرست خدمات پزشکی در کشور شده است.

بیش از ۵۰ درصد متخصصان مغز و اعصاب کشور، تهران مستقرند

رییس زاده تاکید کرد: به طور مثال از هزار و ۱۰۰ جراح مغر و اعصاب در کشور نزدیک به ۵۳۰ مورد آنها در تهران مستقر هستند و همین مساله نشان دهنده توزیع ناعادلانه خدمات هستند.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: در بسیاری از موارد شاهد این مساله هستیم که نظام بهداشت و درمان کشور به جای ایجاد جاذبه برای حضور پزشکان در مناطق کم برخوردار یا محروم، دافعه ایجاد می کنند و این مساله نیز مزید بر علت می شود تا نیروی انسانی متخصص در تهران و مراکز استانها متمرکز شوند.

وی یادآور شد: دولت می تواند با کاهش مالیات بر درآمد در مناطق محروم و یا ارایه خدماتی همچون مسکن و خدمات دیگر زمینه را برای حضور پزشکان در این مناطق را ایجاد کند اما در برخی از موارد حتی دولت های محلی در استانها خدمات کوچک ارایه شده توسط دولت را تعطیل می کنند.

نباید در مورد هر مساله پزشک را بازخواست کنیم

رییس زاده با اشاره به اینکه متاسفانه یک رقابتی هم بین برخی از رسانه ها برای آنچه به گفته او “حمله به جامعه پزشکی” خوانده شد، وجود دارد، اضافه کرد: متاسفانه این رسانه ها تخلف فردی یا یک مشکل سیستماتیک را سریع به تمامی جامعه پزشکی نسبت می دهند و هویت این قشر را مورد هجمه قرار می دهند که این هم باعث ایجاد یک فضای منفی در بین پزشکان می شود و هم می تواند یک دافعه ای در برابر دلسوزی جامعه پزشکان باشد.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه نیروی انسانی جامعه پزشکی کشور نیروهای ارزشمند و مفید برای کشور هستند که نمی توان آن را با یک یا دو اشتباه از سوی یک یا چند نفر که می تواند در تمامی صنوف اتفاق بیافتد، به صورت کامل زیر سوال برد، ادامه داد: اگر به این تذکرات توجهی نشود آینده کشور در حوزه تامین نیروی انسانی متخصص در حوزه درمان با مشکل جدی رو به رو خواهد شد.

وی متذکر شد: پزشکان عناصر غیرقابل جایگزین این کشور هستند و اگر هم اشتباهی وجود دارد سیاست های تدوین شده و نظام حاکم و قوانین و مقررات نادرست در این زمنیه است و ما نباید در مورد هر مساله پزشک را بازخواست کنیم.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور حل مساله متمرکز بودن خدمات درمانی در کشور را منوط به توجه وزارت بهداشت به انجام بدون خلل طرح پزشک خانواده دانست و افزود: متاسفانه در بسیاری از موارد دخالت برخی از مسوولان محلی حتی منجر به محروم تر شدن نقاط کم برخوردار می شود.

دیدگاه ها بسته شده اند.