توصیه کنعانی به دولت فرانسه
تاریخ: 20:22 :: 2023/05/02
صدای معترضان را بشنوید و از خشونت بپرهیزید

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن ابراز تأسف از برخورد خشونت‌آمیز پلیس فرانسه با تظاهرکنندگان روز کارگر، به دولتمردان فرانسوی توصیه کرد که صدای معترضان را شنیده و از توسل به خشونت پرهیز کنند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) ۱۲ اردیبهشت ماه با انتشار فیلمی از برخورد خشونت‌آمیز پلیس فرانسه با شهروندان و کارگران معترض فرانسوی در روز جهانی کارگر ابراز تأسف کرد.

روز دوشنبه همزمان با یکم می ماه روز جهانی کارگر شهرهای فرانسه ساهد برگزاری تظاهرات میلیونی مردم فرانسه بود. این تظاهرات با دخالت پلیس این کشور به خشونت کشیده شد.

وزارت کشور فرانسه در همتین خصوص بامداد (امروز) سه‌شنبه اعلام کرد که در درگیری پلیس و نیروهای امنیتی با تظاهرات‌کنندگان در سراسر این کشور، ۱۰۸ پلیس مجروح شدند.

در همین خصوص ناصر کنعانی در توئیتر در این باره نوشت: برخورد خشونت آمیز پلیس ⁧‫فرانسه‬⁩ با شهروندان و کارگران معترض این کشور در ⁧‫روز‌ جهانی کارگر‬⁩ عمیقا مایه تأسف است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین به دولتمردان فرانسوی توصیه کرد که صدای معترضان را شنیده و از توسل به خشونت پرهیز کنند.

کنعانی در این باره افزود: همچنان دولت فرانسه را به شنیدن صدای شهروندان معترض خود و پرهیز از توسل به خشونت علیه آنان توصیه می‌کنیم.

گفتنی است، کنفدراسیون عمومی اتحادیه کارگری فرانسه در همین خصوص اعلام کرد: ۲.۳ میلیون نفر در سراسر این کشور در تظاهرات روز کارگر شرکت کردند که از این تعداد ۵۵۰ هزار نفر در پاریس بودند. البته وزارت کشور فرانسه تعداد تظاهرکنندگان در کل کشور را بیش از ۷۰۰ هزار نفر و تعداد معترضان در پاریس را ۱۱۲ هزار نفر اعلام کرده است.

اتحادیه‌های کارگری پیشرو فرانسه پیش از این از مردم خواسته بودند که روز یکم می را با تظاهرات گسترده خود به روز «اقدام مردمی بی‌سابقه علیه اصلاحات بازنشستگی و عدالت اجتماعی» تبدیل کنند.چند ماه است که شهرهای مختلف فرانسه شاهد برگزاری اعتراضات در مخالفت با سیاست‌های دولت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه است که با برخورد خشن پلیس فرانسه همراه بوده است.

لازم به ذکر است، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۱۷ فروردین ماه سالجاری در پکن با همتای فرانسوی دیدار کرد و در این دیدار، بر لزوم رعایت و احترام به حقوق شهروندان معترض فرانسوی تأکید کرد. وزیر امور خارجه چهارم فروردین ماه نیز سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم فرانسه را قویا محکوم کرد و دولت این کشور را به رعایت حقوق بشر و اجتناب از توسل به زور علیه مردم فراخواند.

دیدگاه ها بسته شده اند.