تاریخ: 15:41 :: 2023/04/27
پایان فراق ۳۸ ساله شهید جانی بت اوشانا از وطن/ شهیدی که غریبانه بازگشت

پیکر شهید جانی بت اوشانا که از اقلیت‌های مذهبی کشورمان است پس از گذشت بیش از ۳۸ سال به کشور بازگشت و روز جمعه در تهران تشییع خواهد شد.

بیش از یک سال و نیم پیش نیرو‌های تفحص پیکر شهیدجانی بت اوشانا را تفحص کردند و به سرعت از طریق آزمایش DNA هویت او مشخص شد، اما فرق این شهید با دیگر شهدای مانند خود آن بود که هیچ یک از اعضای اصلی خانواده اش در دسترس نبود.

پس از گذشت چند ماه در روز‌های گذشته انجمن آشوریان ایران پوستری از این شهید اقلیت منتشر کرد و اعلام کرد که شهید «جانی بت اوشانا» پس از گذشت ۳۸ سال از شهادت، شناسایی شده است، اما نشانی از بستگان او برای تشییع پیکرش در دسترس ندارد.

شهید جانی بت اوشانا، سرباز تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در شرق دجله در منطقه علمیاتی بدر به شهادت رسید. پیکر شهید در مناطق دشمن برجای ماند و این شهید مفقودالاثر شد. شهید اوشانا دیپلم ادبیات داشت و متولد و بزرگ‌شده محله کمالی مخصوص جایی نزدیکی همان کلیسا آشوریان در تهران بود.

والدین شهید اوشانا و هر ۳ برادر وی در سال‌های گذشته فوت کرده‌اند. یکی از برادران  در خارج از کشور و دیگری در ارومیه دفن شده‌اند. از این خانواده حتی انجمن آشوریان نیز بی‌اطلاع بودند و تقریبا ارتباط‌شان مدت‌هاست با انجمن قطع شده است.

برادر سوم نیز در سال‌های پایانی عمرش مسلمان شد و پس از فوت در بهشت زهرا (س) تهران آرمیده است. در همین رابطه فرزند دختر آن مرحوم شناسایی شد (مسلمان) تا برنامه‌های تشییع عموی شهیدش هماهنگ شود.

جانی بت اوشانا

به دنبال اطلاعات بیشتر از این شهید بودیم و از طریق منابع مختلف درباره شهید اوشانا تحقیق کردیم، اما موضوعی که در این روز‌های اخیر مطرح نشده باشد پیدا نکردیم به جز دیدار خانواده این شهید با رهبر معظم انقلاب، دیداری که نه برای سال‌های اخیر بلکه برای بیش از ۳۶ سال پیش بود. دیداری که در سال ۱۳۶۵ و در زمان ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه‌ای انجام شده بود.

یکی از برنامه‌های مستمر رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دیدار با خانواده شهداست. طبق همین برنامه، رهبر انقلاب همزمان با ایام ولادت حضرت مسیح علیه‌السلام به دیدار خانواده‌های شهدای آشوری و مسیحی می‌روند. در تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۶۵ رهبر انقلاب -در دوران ریاست جمهور‌ی‌شان- در منزل شهید جانی بت اوشانا حاضر شدند.

رهبر انقلاب و خانواده شهید جانی بن اوشانا

تصاویر این دیدار در سال ۱۳۹۷ و روایت آن نیز در کتابی با عنوان «مسیح در شب قدر» از سوی انتشارات صهبا منتشر شد. در بخشی از کتاب پیرامون این دیدار به نقل از چارلی برادر شهید آمده است: «مادر شهید با شنیدن نام آقای خامنه‌ای سراسیمه از جا بلند می‌شود و به طرف در می‌رود. ما هم پشت سر او به طرف در می‌دویم. در پاگرد پله‌ها مادر به حاج‌آقا خامنه‌ای می‌رسد، خوشامد می‌گوید و از روی عبا دست ایشان را می‌بوسد. من و چارلی نیز در راهرو با ایشان سلام علیک  و به داخل خانه تعارف‌شان می‌کنیم. من، چارلی و حاج آقا پشت میز ناهارخوری می‌نشینیم و ایشان شروع می‌کنند به خوش و بش کردن. بعد، از مادر می‌پرسند که چرا دست‌شان را بوسیدند؟

 

حاج‌آقا! ما در کلیسا، دست کشیش‌مان را می‌بوسیم؛ شما هم برای من مثل کشیش هستید؛ برای همین خواهش کردم اجازه بدهید دست‌تان را ببوسم».

وقتی حرف از ایران و دفاع از خاک می‌شود همه پای کارند از مسلمان گرفته تا ارمنی و زرتشتی و کلیمی. دوران هشت ساله جنگ تحمیلی و دفاع مقدس عرصه‌ای بود که همه اقشار مختلف مردم از جمله جوانان در آن حضور پیدا کردند و با نمایش توانمندی‌های خود دشمن بعثی را در بیشتر موارد با شکست رو به رو کردند. اگر در این دوران نیرو‌های مردمی و جوانان با نیرو‌های مسلح کشورمان متحد نمی‌شدند در  مقابل دشمن ایستادگی نمی‌کردند، امروز شاید در وضعیت دیگری قرار داشتیم.

شهدای ما از هر قوم و مذهبی در ۸ سال جنگ تحمیلی به جهانیان نشان دادند که وقتی حرف از ایران و دفاع از خاک می‌شود از هیچ چیزی فروگذار نکرده و جان خود را برای دفاع و حفظ ذره‌ای از خاک وطنشان فدا می‌کنند. بر این اساس در طول دوران دفاع مقدس اقلیت های مذهبی نیز در کنار سایر اقشار مردم مسلمان کشورمان برای آزادی ایران جنگیدند، به طوری که ۹۴ شهید، مسیحی، ۱۱ شهید کلیمی ۴۲ شهید  زرتشتی، و ۷۴ شهید و مفقودالاثر ارمنی تقدیم تمامیت ارضی کشور شده است.

 

امروز پنجشنبه ۷ اردیبهشت مراسم وداع در پادگان ۰۱ ارتش برگزار می‌شود و پیکر مطهر شهید در روز جمعه ۸ اردیبهشت بعد از نماز جمعه تهران بر دوش مردم پایتخت بدرقه خواهد شد.

برنامه اختصاصی کلیسا نیز طبق آیین مذهبی آشوریان بعد از نماز جمعه در کلیسای حضرت یوسف برگزار و پیکر شهید جانی بت اوشانا برای تدفین به اسلامشهر منتقل می‌شود.

دیدگاه ها بسته شده اند.