تاریخ: 14:35 :: 2018/11/05
انتقاد وزارت بهداشت از افزایش قیمت شیر و لبنیات

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن واکنش به آنچه که "افزایش قیمت شدید شیر و لبنیات در چند ماه اخیر" خواند و همچنین با اشاره به تبعات منفی آن بر سلامت، از دستگاه‌های نظارتی خواست با متخلفین این افزایش قیمت برخورد جدی داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن واکنش به آنچه که “افزایش قیمت شدید شیر و لبنیات در چند ماه اخیر” خواند و همچنین با اشاره به تبعات منفی آن بر سلامت، از دستگاه‌های نظارتی خواست با متخلفین این افزایش قیمت برخورد جدی داشته باشند.

 دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود در واکنش به آنچه که گرانی شیر و لبنیات در کشور عنوان می‌شود، گفت: موضوع مهم دیگر در مورد گرانی شیر و لبنیات در چند ماهه اخیر است. امروزه میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های لبنی  یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی اجتماعی است. افزایش رشد، ارتقای هوش و قدرت فراگیری، افزایش توان کاری، افزایش طول عمر و پیشگیری از کار افتادگی زودهنگام از مزایای مصرف روزانه شیر ولبنیات است. شیر به دلیل دارا بودن ترکیبات خاص تنها ماده شناخته شده در طبیعت است که می تواند بطور متعادل تمام نیازهای بدن شامل رشد، تامین انرژی، ساخت و ترمیم بافت ها را تأمین کند.

وی ادامه داد: با وجود این که حدود ۶۰ درصد مردم کشور ما چاق یا دارای اضافه وزن هستند و مصرف غذاهای چرب و شور نظیر فست فودها و نیز مواد مضر شیرین نظیر نوشابه‌ها در کشور شایع هستند، مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های آن در کشور ما ۱۹۰ گرم در روز است که از مقدار توصیه شده (۲۵۰ گرم) بسیار کمتر است.

دریافت ناکافی کلسیم و کاهش تراکم استخوان ایرانیان

به گفته حریرچی، بیش از ۹۰ درصد مردم کشور ما کمتر از حد نیاز کلسیم دریافت می‌کنند. شیر و فرآورده‌های آن بهترین منبع کلسیم هستند. کلسیم در رشد و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها نقش اساسی دارد. بررسی‌های علمی حاکی از آن است  که ۴۰ درصد زنان بالغ و ۳۵ درصد مردان بالغ کاهش تراکم استخوان دارند و حداقل ۲.۲ میلیون نفر از مردم کشور دچار پوکی استخوان هستند.

افزایش قیمت لبنیات و افزایش پوکی استخوان

وی افزود: بر همین اساس، افزایش قیمت شیر ولبنیات و کاهش قدرت خرید مردم باعث افزایش پوکی استخوان، کاهش سن بروز پوکی استخوان و کاهش سرعت رشد استخوانی دانش آموزان می‌شود. از طرفی هم شکستگی خودبخودی و بدون ضربه و آسیب قابل توجه از عوارض مهم پوکی استخوان است. حدود ۵۰ هزار مورد شکستگی لگن مربوط به پوکی استخوان در کشور در افراد مسن به وجود می‌آید که عوارض و هزینه‌های قابل توجه به خانواده‌ها و کشور وارد می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت شدید شیر و لبنیات در مدت اخیر، ما از همه کسانی که در زنجیره تولید و عرضه شیر و لبنیات نقش دارند، درخواست داریم که علاوه بر نقش اقتصادی، به مسئولیت‌های اجتماعی خود هم در تامین شیر و لبنیات برای مردم عزیز کشورمان و تعیین قیمت این فرآورده‌ها توجه جدی کنند. از دستگاه‌های نظارتی درخواست داریم که با متخلفین افزایش قیمت شیر و لبنیات برخورد بسیار جدی کنند.

وی افزود: از خانواده‌ها درخواست داریم شیر و لبنیات را در اولویت انتخاب مواد غذایی خود قرار دهند. خانواده‌های با درآمد متوسط و بالاتر حتما با کاهش مصرف مواد غذایی چرب و پرکالری و شیرین، مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهند. از مسئولین ذیربط نیز درخواست داریم که با افزایش قدرت خرید خانوارهای فقیر و آسیب پذیر و همچنین عرضه مستقیم و رایگان یا بسیار ارزان شیر و لبنیات برای این افراد، نظیر بسته‌های حمایت کالایی و توزیع شیر مدارس در این زمینه بیش از پیش فعال باشند.

لزوم حمایت از داروسازان کشور

حریرچی همچنین در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به میزان خودکفایی در تولید دارو و مواد اولیه دارویی در کشور، گفت: یک خبر بسیار مهم این است که با وجود تمام تهدیدات و تحریم‌های دشمنان ملت ایران، میزان خودکفایی در تولید دارو و مواد اولیه دارویی در کشور در طی سال اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته است. همان طور که قبلا اعلام شده است ۹۸ درصد مقدار عددی و ۷۰ درصد مقدار ریالی داروی مصرفی مردم ایران تولید داخلی است.

وی افزود: خبر جدید و خوشحال کننده این است که هم اکنون سهم مواد اولیه و موثرایرانی در تولید داروی کشور به ۶۷ درصد رسیده است که در مقایسه با کشورهای هم سطح خودمان رکورد کم نظیری است. در سال ۹۵  این سهم ۵۴ درصد بوده است. سیاست وزارت بهداشت کماکان حمایت از تولید داخلی دارو و مواد اولیه و موثره ایرانی است و از مردم و پزشکان عزیز درخواست همکاری بیشتر و حمایت از دانشمندان و داروسازان متعهد کشور خودمان در تولید داروی مورد نیاز کشور عزیزمان را داریم.

تخلفات بیمارستان‌ها را به ۱۹۰ گزارش کنید

وی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر ممنوعیت اکید و مطلق ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان جهت تهیه دارو و لوازم پزشکی در تمام بیمارستان‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی و سایر بیمارستان‌ها، گفت: بیمارستان‌ها موظفند تمام داروها و تجهیزات مورد تجویز پزشکان شاغل مربوطه را مطابق لیست دارونامه اختصاصی بیمارستان، در داخل بیمارستان تامین کننند. همچنین هر گونه دریافتی خارج از صورت حساب رسمی بیمارستان و هر گونه دریافتی غیر از صندوق بیمارستان و بدون ارائه صورت حساب رسمی کاملا ممنوع است.

وی افزود: متاسفانه در بعضی از بیمارستان‌ها مواردی از این تخلفات دیده می‌شود، از مردم درخواست داریم هر گونه تخلف و یا هر شائبه تخلف در این زمینه هم در مورد بیماران خانواده خودشان و هم در مورد سایر بیماران را با صرف یک دقیقه وقت به تلفن ۱۹۰ اطلاع دهند. همکاران ما به طور شبانه روزی آماده پاسخگویی و پیگیری این موارد هستند و بعد ار اثبات تخلف، حداکثر برخورد قانونی انجام خواهد شد.

گزارش اقدامات وزارت بهداشت در سالگرد زلزله کرمانشاه

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد زلزله کرمانشاه گفت: ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالگرد فوت هموطنان‌مان در زلزله کرمانشاه، به برخی اقدامات انجام شده مهم در آن زمان که مورد تقدیر مجامع بین‌المللی و ثبت رکوردهای جهانی در خدمت‌رسانی به مردم در شرایط بحرانی شد و نیز اقدامات فعلی اشاره می‌کنم. اعزام ٧٣٥٠مصدوم کمتر از ۲۰ ساعت در شرایط قطع برق و تاریکی، استقرار شش بیمارستان سیار در کمتر از ١٥ساعت، انجام ١٩٨٠عمل جراحی در کمتر از سه روز، انجام موفق حدود ١٠٠عمل جراحی پیوند عضو از جمله اقدامات مهم انجام شده بود.

وی در این باره افزود: عدم وجود کمبود دارو وتجهیزات برای اولین بار با توجه به وسعت حادثه، عدم وجود کمبود خون و فراورده‌های خونی با توجه به تعداد مصدومین، کنترل کامل بیماری‌های واگیر، تعمیر کامل ۱۹۰ باب واحد بهداشتی درمانی آسیب دیده تا خرداد ماه امسال، ساخت ۴۵ باب خانه بهداشت و ۷ مرکز جامع سلامت جدید به همت خیرین که ۳۰ واحد آنها قابل افتتاح است و مابقی تا خرداد ۹۸ افتتاح خواهد شد نیز از جمله اقداماتی است که بعد از این حادثه صورت گرفت.

بهره‌برداری از بیمارستان سرپل ذهاب از اول آذر ماه

سخنگوی وزارت بهداشت، مقاوم سازی و بازسازی بیمارستان آسیب دیده سرپل ذهاب را از دیگر اقدامات انجام شده پس از زلزله سال گذشته کرمانشاه خواند و گفت: این بیمارستان از اول آذرماه بهره‌برداری خواهد شد و در این فاصله در بیمارستان موقت بانگر با ظرفیت بیشتر از تخت‌های قبلی شهرستان، خدمت رسانی انجام می‌شد.

وی افزود: تعمیر و بازسازی بیمارستان قصر شیرین نیز در حال اتمام است. همچنین شروع به احداث یک بیمارستان ۵۰ تختی توسط خیرین کاشان در سرپل ذهاب و یک بیمارستان ۹۶ تخته توسط خیرین و بانک‌ها در اسلام آباد غرب و ادامه ساخت بیمارستان ۳۲ تخته شهرستان ثلاث باباجانی و راه‌اندازی بیمارستان موقت در ثلاث باباجانی تا آخر آبان ماه از دیگر اقداماتی است که در کرمانشاه انجام شد.

برچسب ها: