گروه: . / /
تاریخ: 10:42 :: 2021/12/29
بیشتر جوانان در فکر مهاجرت‌اند مسئولان بدنبال طرح فرزندآوری

یک مدرس دانشگاه با طرح این پرسش که مسئولان چگونه می‌خواهند به افرادی که زیر خط فقر قرار دارند، توصیه فرزندآوری کنند گفت: در حالی که بیشتر جوانان به فکر مهاجرت از کشور هستند، مسئولان بدون طرح راهبردی و قابل اجرا؛ چگونه ‌می‌خواهند مردم را تشویق به فرزند آوری کنند؟

یک مدرس دانشگاه با طرح این پرسش که مسئولان چگونه می‌خواهند به افرادی که زیر خط فقر قرار دارند، توصیه فرزندآوری کنند گفت: در حالی که بیشتر جوانان به فکر مهاجرت از کشور هستند، مسئولان بدون طرح راهبردی و قابل اجرا؛ چگونه ‌می‌خواهند مردم را تشویق به فرزند آوری کنند؟

امان الله قرایی  با اشاره به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اظهار کرد: اجرای این قانون در جامعه را می‌توان در دو بُعد اقتصادی و فرهنگی بررسی کرد.

وی با بیان اینکه تشکیل خانواده و فرزندآوری بیشتر امری فرهنگی است، گفت: به عنوان مثال افرادی هستند که از نظر اقتصادی و اجتماعی جایگاه مناسبی دارند؛ اما ترجیح می‌دهند که به جای فرزند، از حیوان خانگی در منزل مواظبت کنند یا اگر خانمی باردار شود، اطرافیان وی را سرزنش می‌کنند که چرا در شرایط کنونی نا امنی یا تحریم اقدام به دنیا آوردن فرزند کرده است.

این مدرس دانشگاه‌ با تاکید بر اینکه مسئولان باید شوق به باروری را در جامعه ایجاد کرده یا افزایش دهند، گفت: شوق باروری یا ازدواج با بهبود اوضاع و گسترش اقتصادی، ایجاد شغل، امینت شغلی، تامین امنیت روانی و همچنین چشم‌انداز مناسب از آینده افزایش می‌یابد.

افزایش خط فقر مانع اجرای طرح جوانی جعمیت

وی با انتقاد از وجود ۳۰ میلیون نفر زیر خط فقر در کشور  مطرح کرد: مسئولان چگونه می‌خواهند به افرادی که زیر خط فقر قرار دارند، توصیه فرزندآوری کنند، در نتیجه ابتدا باید زیر ساخت‌ها از جمله بهبود معیشت و شرایط اقتصادی فراهم شود و بعد از آن قوانینی مانند طرح جوانی جمعیت یا افزایش نرخ رشد جمعیت به تصویب برسد.

قرایی با بیان اینکه باید بین امکانات رفاهی و شهروندی و میزان جمعیت تناسب وجود داشته باشد، گفت: اگر مسئولان امکانات رفاهی را برای شهروندان فراهم کنند، آنها با خیالی آسوده تر  برای ازدواج یا فرزندآوری اقدام می‌کنند.

این جامعه شناس با بیان اینکه مسئولان برنامه مشخصی برای افزایش نرخ رشد جمعیت ندارند، گفت: سیاست‌های تشویقی یا حمایتی دولت از زوج‌ها تا زمانی که در جامعه احساس نشود، در حد همان شعار باقی خواهد ماند. این سیاست‌ها به معنای این نیست که دولت وعده یک منزل در منطقه‌ حاشیه‌ای شهرها را بدهد یا وجهی به عنوان هدیه بدهند، بلکه باید به صورت طولانی مدت آنها را مورد حمایت قرار دهد مانند  اشتغال زایی یا کاهش نرخ تورم.

افزایش تفکر مهاجرت جوانان

قرایی با بیان اینکه سوال اساسی در افکار عمومی درباره طرح جوانی جمعیت وجود دارد، مطرح کرد: در حالی که بیشتر جوانان به فکر مهاجرت از کشور هستند، مسئولان بدون طرح راهبردی و قابل اجرا؛ چگونه ‌می‌خواهند مردم را تشویق به فرزند آوری کنند؟ آن هم فرزند سوم یا چهارم.

این استاد دانشگاه با انتقاد از تبلیغات غربی‌های برای مهاجرت ادامه داد: در حال حاضر فکر مهاجرت بین جوانان به دلیل مشکلات اقتصادی، نا امیدی، تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای و نبود اشتغال افزایش یافته است. دولتمردان یا متولیان فرهنگی در گام اول باید جوانان را تشویق به ماندن در وطن کنند که این موضوع تنها با حل شدن مشکلات معیشتی و اقتصادی امکان پذیر خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح جوانی جمعیت زمانی قابلیت اجرا شدن دارد که  مردم آن را بپذیرند و به آن اعتماد داشته باشند؛ اما شاید در حال حاضر به علت مسائل اقتصادی مقاومتی از سمت خانواده‌ها وجود داشته باشد.

منبعک ایسکا نیوز