تاریخ: 13:32 :: 2021/12/08
نسل جدید زنان عرب، پیشتاز  در ساخت فیلم‌های مستند

زنان عرب با سبک و سیاق خاص خود در فیلمسازی پیشرفت کرده‌اند و این روزها خوش می‌درخشند. 

زنان عرب با سبک و سیاق خاص خود در فیلمسازی پیشرفت کرده‌اند و این روزها خوش می‌درخشند.

 در کنار افراد مشهوری که در فستیوال ماه گذشته “ال‌گونا”ی مصر پا بر فرش قرمز گذاشتند، زنان کارگردان جوان عرب با مستندهایی در باره زن کشی و انقلاب جلوه می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: جشنواره فیلم مصر قطب سنتی سینمای این منطقه از جهان به شمار می آید.فیلمساز زن عراقی: “موضوع اصلی فیلم من نحوه برخورد جامعه عراق با زن کشی و عادی دانستن آن است”.

“زهرا غندور” بازیگر و کارگردان ۳۰ ساله عراقی در فستیوال ماه گذشته فیلم “ال‌گونا” مصر در حاشیه دریای سرخ در باره فیلم مستند بلند خود به نام “زنان زندگی من” صحبت کرد.

او گفت: “موضوع اصلی فیلم مت، زندگی و مرگ زنان و دختران جوان عراق است. این فیلم به بررسی نحوه برخورد جامعه عراق با زن کشی و عادی دانستن آن می پردازد”.

وی افزود: این نسل پس از اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ عراق علیه طبقه حاکم بیشتر از قبل برجسته شدند.

این فیلم ساز و هنرپیشه عراقی گفت: “ما می‌خواهیم از کلیشه‌های سینمای جهان و درگیری‌های آن رها شویم”.

غندور افزود: ظاهرا روندهایی در زمینه ساخت و تولید فیلم وجود دارد و براساس این نگرش‌ها بسیاری از حامیان مالی بین المللی از ما می‌خواهند این دستورالعمل‌ها را برای تامین مالی موجود در نظر بگیریم”.

زهرا غندور در فیلم “زنان زندگی من” یکی از نقش‌های اصلی را بازی می کند و به دنبال راز مرگ زن جوانی است که احتمالا از سوی اقوام مرد خود به قتل رسیده است.

این زن افزود: “به عنوان مردم عراق زندگی ما بی ثبات است اما کشتار هدفمند زنان نباید بی اهمیت باشد”.

تابلوی غنی

برای “رافیا عریدی” فیلم ساز مستقل فلسطینی چشم اندازه زندگی تحت اشغال اسرائیل تابلویی غنی برای روایت داستان فیلمش است.

 

“رافیا عریدی” فیلم ساز مستقل فلسطینی/ عکس: خبرگزاری فرانسه

پیشگامی زنان عرب در نسل جدید مستندسازی

“عریدی” گفت: “این فیلم درباره یک سفر عمیق در “جلیل” فلسطین است و زندگی روزمره ساکنان روستایی را دنبال می کند”. کارگردان این فیلم نیز اهل این روستا است.

عریدی به کارگردانان مستقل فلسطین مانند “هانی ابو اسد” و “ایلیا سلیمان” اشاره دارد که فیلم‌هایشان نامزد اسکار و جوایز جشنواره کن فرانسه شده‌اند.

او در این باره گفت: “بدون توجه به علایق شخصی فیلمسازان، صبر ، پشتکار و با توجه به شرایط کنونی، حتی یک فیلم هم اکران نخواهد شد”.

وی افزود: “ما می‌خواهیم نشان دهیم که در فلسطین به جز جنگ، ویرانی و  اشغال داستان‌های دیگری نیز وجود دارد”.

این فیلمساز ادامه داد بزرگترین چالش‌ فیلم سازان مستقل عرب کمبود امکانات مانند استودیوی‎ ‌های خاص است.

او گفت فقدان چنین امکاناتی باعث افزایش بودجه می شود و فیلم سازان برای دریافت بودجه مجبور به شراکت یا سایر تولیدکنندگان هستند”.

بسیار بیشتر از هالیوود

“فاطمه ریاحی” فیلم نامه نویس و کارگردان تونسی در مراحل اولیه فیلم بلند “پدرم بورقیه را کشت” می‌خواهد “تاریخ ۳۰ سال اخیر تونس را از طریق یک بیوگرافی شخصی روایت کند”.

این مستند که روی پدر این کارگردان متمرکز است نقش یک مرد را در برنامه سرنگونی حکومت “حبیب بورقیه” رئیس جمهور اسبق تونس بین سال‌های ۱۹۵۷ تا کودتای نظامی ۱۹۸۷ نشان می‌دهد و به نمایش شرایط تونس در دوران “زین العابدین بن علی” جانشین او تا سال ۲۰۱۱ می‌پردازد.

فاطمه ریاحی فیلمنامه نویس و کارگردان تونسی/ عکس: خبرگزاری فرانسه

پیشگامی زنان عرب در نسل جدید مستندسازی

این کارگردان جوان گفت: “امیدوارم فیلم خوانش جایگزینی از تاریخ، انقلاب، کودتا و وقایع گذشته و دوران “قیس سعید” (رئیس جمهور کنونی) را ارائه دهد.

ریاحی گفت: در سینمای عرب تعداد کارگردانان زن همواره کمتر از مردان است. این موضوع نه تنها مسئله منطقه‌ای بلکه جهانی محسوب می شود.

با این حال به نظر می‌رسد شمار فیلم سازان زن دنیای عرب بسیار بیشتر از هالیوود است. حدود ۱۸ درصد از ۲۵۰ فیلم بزرگ اکران شده سال گذشته  هالیوود کارگردان زن داشته اند.

مطالعه دانشگاه نورث وسترن دوحه قطر در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد فیلم‌های ساخته شده دنیای عرب زن بوده‌اند.

برچسب ها: ,