استراتژی گردشگری خارجی
تاریخ: 15:02 :: 2021/12/04
تمرکز گردشگری ایران روی ۵ کشور

لیلا اژدری "مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی "با تشریح استراتژی گردشگری ایران با توجه به تغییراتی که همه‌گیری کووید- ۱۹ در ذائقه سفر به وجود آورده است، گفت: "ایران" روی پنج کشور "چین، روسیه، ‌عراق، ‌جمهوی آذربایجان و عمان"برای جذب گردشگر خارجی متمرکز شده و فعلا برنامه‌ای برای جذب گردشگران بیشتر ندارد و می‌خواهد اعتماد درباره "مقصد امن ایران" را به خارجی‌ها برگرداند.

لیلا اژدری “مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی “با تشریح استراتژی گردشگری ایران با توجه به تغییراتی که همه‌گیری کووید- ۱۹ در ذائقه سفر به وجود آورده است، گفت: “ایران” روی پنج کشور “چین، روسیه، ‌عراق، ‌جمهوی آذربایجان و عمان”برای جذب گردشگر خارجی متمرکز شده و فعلا برنامه‌ای برای جذب گردشگران بیشتر ندارد و می‌خواهد اعتماد درباره “مقصد امن ایران” را به خارجی‌ها برگرداند.

لیلا اژدری در گفت‌وگو با ایسنا درباره برنامه‌ ایران پس از بازگشایی مرزها به روی گردشگران خارجی، اظهار کرد: کار بسیار سختی در پیش داریم. در واقع کار ایران قبل از کرونا هم سخت بود، ‌ چون اطلاع‌رسانی خوبی درباره گردشگری نداشتیم. بودجه محدود بود و نمی‌توانستیم اقدام بین‌المللی گسترده‌ای انجام دهیم در نتیجه در رسانه‌های مطرح دنیا حضور نداشتیم. کرونا هم به آن مشکلات اضافه شد و وضع به مراتب بدتر شد. اقدامات و برنامه‌های ما هم متوقف شد. فعالان گردشگری دو سال بدون گردشگر را گذراندند. تلاش زیادی کردیم تا وزارت بهداشت متقاعد شود گردشگر خارجی خطری برای مردم ندارد و با ازسرگیری صدور ویزای ایران برای گردشگران موافقت کند.

او افزود: برای خروج از این وضعیت، استراتژی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تنهایی کافی نیست، چون در حال حاضر و در دنیا، سفر به سیاست‌های بهداشتی به شدت وابسته شده است. باید به گردشگر خارجی اطمینان بدهیم ایران مقصد امنی است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی گفت: با واکسیناسیون گسترده و کاهش آمار مرگ، قطعا بخشی از فضای اعتمادسازی ایجاد می‌شود. یک بخش از کار هم به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مربوط می‌شود که با تبلیغات عمومی نشان دهیم ایران مقصد امنی است. با این حال، شیوع عمومی و در سطح جهانی ویروس کرونا به وزارت ما ارتباطی پیدا نمی‌کند. تغییر این جو، همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت امور خارجه را با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌طلبد.

او در ارزیابی وضعیت و تقاضای سفر به ایران پس از بازگشایی مرزها و ازسرگیری صدور ویزا که از آبان‌ماه آغاز شده است، این توضیح را داد که درحال حاضر کشورهای زیادی مرزهای‌شان را بازگشایی نکرده‌اند و تعداد محدودی از گردشگران خارجی را می‌پذیرند. معدود کشورهایی مثل ترکیه با کمترین محدودیت‌ها پذیرش گردشگر در سطح کلان را شروع کرده‌اند. در آمارها هم اعلام شده که در ماه‌های گذشته گردشگران زیادی به ترکیه سفر کرده‌اند، روس‌ها، یونانی‌ها، ‌ عرب‌ها و ایرانی‌ها پرشمارترین گردشگران ترکیه بوده‌اند.

اژدری با نگاهی به ساختار، ضوابط و تجربه ترکیه در پذیرش گردشگران بین‌المللی به عنوان مورد بررسی و مطالعه‌شده، اظهار کرد: درصد زیادی از جمعیت این کشور واکسینه شده‌اند، بنابراین به کشورهای دیگر این اطمینان داده شد که ترکیه مقصد امنی برای سفر است، ‌از طرفی همانند اروپا در بازگشایی مرزها و پذیرش مسافر سخت‌گیری نداشت، حتی ورود به این کشور به انواع خاصی از واکسن کووید محدود نشد. البته که همچنان در برابر کشورهایی که بیماری‌های خاص مثل تب کنگو دارند، محدودیت ورود دارد. ترکیه از جمله کشورهایی بود که در دوران کرونا، مرزهایش باز بوده و در رقابت با دیگر کشورها سختگیری کمتری داشته، برای همین در ماه‌های گذشته گردشگران زیادی به این کشور سفر کردند.

او افزود: درباره این‌که اجرای چنین مقرراتی با کمترین محدودیت‌ها، درست یا نادرست بوده است، بعدها معلوم خواهد شد، ولی ترکیه مثل ما منابع گسترده گاز و نفت ندارد، ناچار است اقتصاد خود را به این شکل مدیریت کند. از طرفی، برای مدیریت سفرها، برنامه‌ای را طراحی کرده و همه مسافران و ساکنان این کشور را ملزم به دریافت “کد سلامت” کرده است. به این صورت، تمام ساکنان و مسافران این کشور در وزارت بهداشت ترکیه پرونده سلامت دارند که با کد پاسپورت مطابقت داده می‌شود. هیچ تردد و جابه‌جایی بدون این کد امکان‌پذیر نیست. یکی دیگر از اقداماتی که ترکیه از طریق آن مسافران را مدیریت و نظات می‌کند “‌استانبول کارت” است. برای تهیه این کارت باید کد سلامت داشت که با آن مسافر را لحظه به لحظه رصد می‌کند، کجا رفته، ‌با چه وسیله‌ای تردد کرده، کدام رستوران و اقامتگاه بوده‌ است. وقتی هم قصد خروج از این کشور را دارد باید دوباره تست PCR بدهد.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی اظهار کرد: اگر قرار است ما هم بازگشایی و جریان دوباره سفر را شاهد باشیم باید این شرایط را برای مسافران داخلی و خارجی فراهم کنیم. برای این زیرساخت به مدیریت و تفکر نیاز داریم.

او گفت: ترکیه را از این نظر مثال آوردم که در کشور ما همیشه جایگاه گردشگری آن پررنگ و موردی برای قیاس بوده است. ترکیه در آرزوی سفر ۴۰ میلیون گردشگر است، درحالی‌که به ندرت تابلوهای دوزبانه در تمام شهرهای توریستی این کشور دیده می‌شود. مردمش به سختی انگلیسی صحبت می‌کنند، اما در ایران وضع کاملا برعکس است، این سوال همیشه مطرح بوده در ایران که این همه در خدمت گردشگر خارجی هستیم، چرا نمی‌توانیم مثل ترکیه مسافر داشته باشیم؟ ترکیه تعداد زیادی گردشگر از کشورهای عربی و چین دارد، ‌اما در سایت‌های توریستی این کشور تابلو عربی و چینی دیده نمی‌شود، این درحالی است که وقتی ما روی بازار چین کار می‌کردیم اولین و مهم‌ترین تاکیدمان این بود که برای چینی‌ها در هرجایی تابلو به زبان چینی نصب کنیم.

اژدری بیان کرد: فکر می‌کنم ما خودمان را وارد مسائل پیچیده کرده‌ایم، درحالی‌که در تعامل با سازمان‌های ذی‌نفوذ و و شهرداری‌ها می‌توانیم به‌راحتی با اجرای برنامه‌های ساده‌ای مثل آن‌چه در ترکیه اجرا می‌شود، ‌ مکانیزمی برای ورود گردشگر داشته باشیم. اقداماتی مثل “کد سلامت” یا “استانبول کارت” که در ترکیه اجرا می‌شود در واقع ایده‌های ساده‌ای است که ما هم می‌توانیم انجام دهیم و در کنار آن، به جلب اعتماد گردشگران خارجی بپردازیم. ‌هرچند همچنان معتقدم جذب گردشگر خارجی و نشان دادن کشوری جذاب در وظیفه ماست، ولی جلب اعتماد اتباع خارجی نسبت به سلامت جامعه و مدیریت کرونا، در وظیفه وزارت بهداشت است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی سپس درباره جزئیات استراتژی و برنامه ایران برای جذب گردشگر خارجی در دوران حاضر به‌ویژه پس از بازگشایی مرزها به روی گردشگران خارجی، اظهار کرد:‌ فعلا برنامه‌ای برای جذب گردشگران بیشتر نداریم. قرار است با برنامه‌های فشرده روی بازارهای اصلی همچون چین، روسیه، ‌ عراق، ‌ جمهوی آذربایجان و عمان متمرکز شویم. برای جام جهانی قطر نیز برنامه مجزایی تنظیم کرده‌ایم.

او درباره این‌که برخی از این بازارها مثل چین و روسیه برای سفرهای توریستی اتباع کشورشان به خارج از مرزها  همچنان دارای محدودیت کرونا هستند، چگونه بازاریابی در این کشورها به نتیجه منجر خواهد شد؟ بیان کرد: بنا بر اطلاعاتی که داریم خروج از این کشورها مشکلی ندارد. ما کار روی این بازارها را شروع کرده‌ایم. البته در بازاریابی گردشگری نتیجه معمولا بین یک تا چند سال مشخص خواهد شد و بلافاصله نتیجه نمی‌گیریم.

او افزود: تا بازگشایی کامل بازارها، باید روی کمیته‌های فنی و اجرایی مشترک دولتی و خصوصی کار کنیم، نشست‌های B۲B (متخصصان صنعت و بیزینس به بیزنس)، B۲C (بیزنس به مصرف‌کننده) و G۲C  (دولت به مصرف‌کننده) داشته باشیم، در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده در آن کشورها حضور پررنگ‌تری داشته باشیم و ‌تورهای آشناسازی برگزار کنیم. برای هر یک از این بازارها، برنامه ویژه‌ای اجرا خواهیم کرد. در مدت زمان باقی‌مانده تا پایان سال بخشی از این اقدامات انجام خواهد شد و قدم به قدم پیش خواهیم رفت. برای امسال نهایت بتوانیم یکی دو تور آشناسازی اجرا کنیم، محتواها را به‌رورزسانی کنیم، چون بودجه کفاف نمی‌دهد، اما به بودجه سال بعد و اجرای برنامه‌های گسترده‌تر خیلی امید داریم.

او درباره تمرکز روی بازارهای قدیمی به ویژه اروپا در جریان این اولویت و هدف‌گذاری، گفت: اولویت کنونی ما این پنج کشور است. اساسا اشتباه است که بازار را وسیع درنظر بگیرم، چون نه بودجه کافی داریم و نه ابزار و زیرساخت لازم را در اختیار داریم. برنامه ما با هدف اطمینان‌بخشی به گردشگران و جلب اعتماد آن‌ها پیش‌ می‌رود. برای شبیه‌سازی مدل “استانبول کارت” نیز با شهرداری وارد مذاکراتی شده‌ایم. اگر این مدل را در تهران با موفقیت اجرا کنیم به شهرهای دیگر هم تسری خواهیم داد.

اژدری بیان کرد: امیدواریم در بودجه ۱۴۰۱ رقم خوبی برای تبلیغات و بازاریابی گردشگری درنظر گرفته شود. البته در لایحه پیشنهادی بودجه این بخش واقعا خاص است، اما امیدواریم به نتیجه برسد و برای سال بعد بودجه بهتری برای تبلیغات و بازاریابی داشته باشیم.

منبع: ایسنا