تاریخ: 12:44 :: 2021/11/27
مرزبندی جمهوری آذربایجان و ارمنستان تا پایان سال

ولادیمیر پوتین در بیانیه‌ای مشترک با الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان گفت توافقی بین کشور‌ها حاصل شده است که تا پایان سال جاری میلادی، مکانیسم‌هایی برای تعیین مرز بین آذربایجان و ارمنستان ایجاد شود.

پایگاه خبری مسکو تایمز: امروز (جمعه) رؤسای‌جمهور روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان با یکدیگر دیدار کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان خواست تا تنش‌ها را کاهش داده و اختلافات باقی‌مانده از جنگ سال گذشته برسر قره باغ را حل کنند.

پوتین پس از افزایش درگیری‌ها در مرز بین دو کشور در اوایل ماه جاری، رهبران را برای یک دیدار رودررو در استراحتگاه «سوچی» دریای سیاه گردهم آورد. وی در این دیدار ضمن اشاره به همبستگی و تاریخ مشترک بین ۳ کشور تأکید کرد این همبستگی و روابط مشترک باید در آینده ادامه پیدا کند.

پوتین از رؤسای‌جمهور ارمنستان و آذربایجان درخواست کرد تا ارتباط مستقیم بیشتری با هم داشته باشند.

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به درگیری‌های اخیر بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان اظهار امیدواری کرد که این درگیری‌ها به جنگ بزرگی ختم نشده است.

این نشست همزمان با سالگرد آتش‌بس با میانجیگری مسکو برگزار شد که به درگیری‌های سال گذشته پایان داد. در حالی که ایروان نیرو‌های باکو را به نفوذ به قلمرو حاکمیت خود متهم می‌کند، رهبران درباره مسائل مربوط به مرزبندی بین ۲ کشور گفت‌وگو کردند.

پاشینیان ضمن ابراز آمادگی برای آغاز تعیین حدود مرز‌ها گفت روسیه در ثبات منطقه نقش کلیدی ایفا می‌کند.

از سوی دیگر باکو اعلام کرد جمهوری آذربایجان امروز (جمعه) ۲ ارمنی که یکی از آن‌ها سرباز و دیگری غیرنظامی بوده است و پس از آتش‌بس سال گذشته در بازداشت بوده اند را به ایروان تحویل داده است.

در انتهای این نشست، ولادیمیر پوتین در بیانیه‌ای مشترک با الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان گفت توافقی بین کشور‌ها حاصل شده است که تا پایان سال جاری میلادی، مکانیسم‌هایی برای تعیین مرز بین آذربایجان و ارمنستان ایجاد شود.

گفتنی است، چندی پیش، در نتیجه درگیری بین نیرو‌های مرزی آذربایجان و ارمنستان، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد ۷ تن از نظامیان این کشور کشته و ۱۰ نفر زخمی شده اند. به رغم این‌که ۲ کشور از سال گذشته توافق‌نامه آتش‌بس امضا کرده‌اند، اما تنش‌ها همچنان بالاست و ۲ کشور همچنان موفق نشده‌اند به صلح پایدار دست پیدا کنند.

بر اساس توافق سال گذشته، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل، جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی در قره باغ، کریدور لاچین را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران