تاریخ: 21:41 :: 2021/11/22
طی ۴۰ سال گذشته هیچ ۴ سالی مداوم تورم بالای ۴۵ درصد نداشتیم/ وضعیت کنونی دست کمی از ابَر تورم ندارد

عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: در چهار دهه گذشته هیچ گاه تورم بالای ۴۵ درصدی را برای چند سال مداوم تجربه نکردیم، اما از سال ۹۷ تا سال جاری تورم بالای ۴۰ درصد داشته‌ایم و متاسفانه نرخ تورم روز به روز در حال افزایش است.

تورم روز به روز رکورد می‌زند به گونه‌ای که تاب و توان از خانواده‌های با حقوق و درآمد ثابت گرفته شده و دهک‌های کم درآمدی که کارگران روز مزد هستند یا فروشندگان دوره گرد و دست فروشان و کسانی که درآمد مشخصی ندارند، هر روز بیشتر از روز گذشته زیر فشار تورمی قامت خم می‌کنند. نگرانی‌ها بابت افزایش نرخ تورم زمانی بیشتر می‌شود که برخی کشور‌ها مانند ونزوئلا با تورم‌های چند صد هزاری و میلیونی سر می‌کنند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا امکان ابرتورمی شدن اقتصاد ایران وجود دارد. کامران ندری؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی در این باره توضیحاتی داده است که در ادامه تقدیم می‌شود.

کامران ندری به موضوع شرایط نزدیک شدن اقتصاد ایران به ابر تورم پرداخت و در این باره خاطر نشان کرد: احتمال وقوع ابرتورم نه تنها در اقتصاد ایران، بلکه در حد اقتصاد جهانی محتمل است. به این معنا که در تمام اقتصاد‌ها احتمال بروز ابرتورم به لحاظ تئوری و نظری وجود دارد، منتهی اگر در ایران احتمال بروز ابرتورم ۱۰ درصد باشد در آمریکا این موضوع نزدیک به صفر است یعنی احتمال بسیار بسیار کمی وجود دارد که این کشور دچار ابرتورم شود.

وی در این باره توضیح داد: با توجه به شرایط اقتصادی، ناکارآمدی مدیریتی، سیاست گذاری غلط و تشدید تحریم‌ها که نرخ تورم را به صورت رسمی به بیش از ۴۵ درصد رسانده است، طبیعتاً احتمال وقوع ابرتورم در ایران، به مراتب بیشتر از کشوری است که نرخ تورمش زیر ۱۰ درصد است، بنابراین باید به مسوولین هشدار داده شود که احتمال وقوع ابر تورم دراقتصاد ایران به دلیل تورم بالای کنونی به شدت وجود دارد.

استاد اقتصاد در این باره خاطر نشان کرد: اگر دولتمردان نتوانند نرخ تورم را کنترل و کاهش دهند و تورم در مسیر صعودی قرار بگیرد، یعنی خدای نکرده نرخ تورم از تورم‌های کنونی بالاتر بزند، طبیعتاً احتمال بروز ابرتورم هم بیشتر می‌شود.

کامران ندری با اشاره به این موضوع که وضعیت تورمی کنونی نیز دست کمی از ابر تورم ندارد در این باره گفت:هر چند در حال حاضر با ابر تورم دست و پنجه نرم نمی‌کنیم، اما تورم موجود نیز دست کمی از ابرتورم ندارد چرا که فشار سنگینی بر معیشت مردم وارد کرده که متاسفانه همین نرخ تورم، کمر مردم را شکسته است. از سوی دیگر دولت نباید منتظر باشد تا تورم میلیون درصدی در سال داشته باشیم تا آن زمان به فکر حل ابرتورم برآید، بلکه تورم موجود نیز باید مسوولین را به خود بیاورد و برای آن‌ها مایه شرمندگی باشد که مردم را به شدت تحت فشار قرار داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در خصوص اینکه دستکاری نرخ ارز که منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود گفت: بسیار بعید به نظر می‌رسد که دولت به صورت تعمدی با دستکاری نرخ ارز برای تامین بودجه خود، موجب افزایش نرخ تورم شود. به این دلیل که هیچ دولتی و هیچ کشوری نباید خواستار یا دوستدار تورم یا افزایش نرخ تورم باشد، چرا که تورم عامل مشکلات زیادی است و، چون دولتمردان متوجه آسیب‌های تورم هستند و می‌دانند تورم تا چه اندازه می‌تواند تولید و اقتصاد کشور را ضعیف کند، هیچ دولتی خواستار افزایش نرخ تورم باشد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اصولا دولت نباید دوستدار تورم باشد. در دو سه سال گذشته به دلیل تحریم‌های نفتی و کاهش درآمد‌ها ممکن است دولت برای تامین بودجه خود و پرداخت حقوق کارگران و کارمندان بخشی از سیاست‌های خود را ناظر بر تامین بودجه به گونه‌ای چیده باشد که به رشد تورم کمک کرده است، اما علاوه بر تحریم که در بروز تورم و گرانی موثر بوده نباید از بی تدبیری مسوولین بگذریم.

وی در ادامه تصریح کرد: ضمن اینکه اگر مسوولین پذیرفته اند که تحریم‌ها باعث تورم و از دست رفتن معیشت مردم شده است، پذیرفتن تحریم‌ها و پیامد‌های آن بی تدبیری دیگری است. از سوی دیگر اصلاحات ساختاری و سیاست گذاری‌های درست داخلی در اقتصاد نیز موضوع مهمی است که می‌تواند بخشی از مساله تورم را حل کند. به هر حال تورم برای اقتصاد خوب نیست، لذا دولت از هر مسیری که می‌تواند باید مساله تورم را در اقتصاد ایران حل کند.

کامران ندری در این باره خاطر نشان کرد: حتی اگر کاری به عوامل ایجاد کننده تورم هم نداشته باشیم و نخواهیم در کار دولت دخالت کنیم، مردم انتظار دارند دولت مساله تورم را حل کند چراکه تورم بر بسیاری از مسائل اقتصادی کشور تاثیر می‌گذارد.

وی در خصوص افزایش نرخ تورم در دو سه سال گذشته بر اثر تشدید تحریم‌ها گفت: در چهار دهه گذشته هیچ گاه تورم بالای ۴۵ درصدی را برای چند سال مداوم تجربه نکردیم. شاید یک سال به برخی دلایل تورم افزایش یافته باشد، اما از سال ۹۷ تا سال جاری تورم بالای ۴۰ درصد داشته ایم که متاسفانه نرخ تورم روز به روز در حال افزایش است. یعنی شرایطی که در حال حاضر در اقتصاد داریم در هیچ سالی نداشتیم. در سال ۷۴ تورم میانگین ۵۰ درصد شد، همچنین در سال ۹۱ نرخ تورم به حدود ۴۲ درصد رسید، اما در هیچ مقطع زمانی در تاریخ کشور نبوده که ۴ سال به صورت متوالی تورم بالای ۴۰ درصد داشته باشیم.

 

منبع:دانشجو

برچسب ها: