تاریخ: 11:50 :: 2021/11/22
نابغه ایرانی همه را حیرت زده کرد!(عکس)

نابغه ایرانی شطرنج جهان با عملکردی خیره کننده در جام ملتهای اروپا از مرز ریتینگ ۲۸۰۰عبور کرد و تاریخ ساز شد.

علیرضا فیروز جا نابغه شطرنج باز ایرانی تیم فرانسه دقایقی قبل از مرز لایو ریتینگ ۲۸۰۰عبور کرد و نفر دوم این رشته بعد از کارلسن شد.

او که بر روی میز یک تیم ملی فرانسه بازی می کرد با ۷بردو دو تساوی از مرز ریتینگ ۲۸۰۰عبور کرد تا یک قدم دیگر به رویای خود نزدیک شود.

پیروزی او در بازی آخر برابر شهریار ممدیاروف آذربایجانی نه تنها فیروزجا را از مرز ۲۸۰۰عبور دادبلکه باعث شد تا رتبه فرانسه در عین ناباوری  بین مقام اول و دومی مسجل شود و آنها منتظر دیگر نتایج رقابت‌ها باقی بمانند.

 

 

فیروزجا که به خاطر بیماری کرونا و عدم برگزاری رقابتهای حضوری فرصت یک و نیم ساله را برای رسیدن به درجه ۲۸۰۰از دست داده بود با درخشش بی نظیرش در رقابت های انتخابی قهرمانی جهان و جام ملتهای اروپا موفق شد حدودا شش ماه زودتر از سن کارلسن به درجه ۲۸۰۰برسد و رکورد تاریخی کارلسن را مال خود کند و جوانترین شطرنج باز عبور کرده از مرز ۲۸۰۰در تاریخ شطرنج جهان لقب بگیرد.او حالا بالاتر از همه تاریخ شطرنج جهان است،فیروز جا حالا بالاتر از کاسپاروف افسانه ای ،فیشر و کارپف و همه بهترین های جهان با این رکورد قرار گرفته است.

 

 

 

به گفته خیلی از کارشناسان او تنها شطرنج بازی است که می تواند تاج و تخت قهرمانی جهان را از کارلسن نروژی بگیرد و قهرمان جهان شود.

 

منبع:ورزش ۳