تاریخ: 11:30 :: 2021/11/21
رونق کسب و کار جراحان زیبایی ایرانی در دوره کرونا

دورکاری طولانی بسیاری را در ایران راهی کلینیک ها و مراکز خصوصی عمل های جراحی زیبایی کرده است.

عمل های جراحی زیبایی به ویژه عمل جراحی زیبایی بینی در ایران در دوره همه گیری ویروس کرونا افزایش یافته است.

وب سایت “میدل ایست آی” با انتشار گزارشی در این باره نوشت:

“عسل ۲۱ ساله، مدتها بود که نسبت به بینی خود وسواس داشت، اما تا همین اواخر نسبت به نحوه قضاوت دیگران در برابر عمل جراحی زیبایی خود نگران بود و به همین خاطر راضی نمی شد بینی خود را زیر تیغ جراحی بسپارد.

او در این باره به “میدل ایست آی” گفت: “من برای مدت طولانی می خواستم برجستگی بینی خود را از بین ببرم، اما همیشه از جراحی می ترسیدم، به ویژه به این دلیل که نمی خواستم همکارانم در محل کارم متوجه شوند. اما در دوران همه گیری کرونا ما دور کار شدیم و به همین دلیل تصمیم گرفتم از فرصت استفاده کنم و کار را تمام کنم. اگرچه هنوز زود است اما فکر می کنم اکنون بینی من زیباتر از قبل به نظر می رسد.”

عسل یکی از افراد زیادی در ایران است که از ابتدای همه‌گیری کووید-۱۹ تحت عمل جراحی پلاستیک قرار گرفته است و گزارش‌های یک سال گذشته حاکی است در دوره همه گیری عمل های جراحی زیبایی در ایران رونق یافته است.

جراحی پلاستیک ده ها سال است که در بین جوانان ایران محبوبیت فوق العاده ای داشته است. با این حال از زمان شیوع کووید-۱۹، این روند شتاب جدی پیدا کرده است و تعداد فزاینده ای از ایرانیان علیرغم خطرات بسیار واقعی، به تغییر ظاهر خود علاقه نشان می دهند.

پس از شیوع همه‌گیری کووید-۱۹، این واقعیت که تعداد زیادی از کارمندان دولت دیگر نیازی به حضور فیزیکی در محل کار خود ندارند، دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل هستند و همچنین این واقعیت که بسیاری از مردم وقت آزاد بیشتری داشتند، عمل های جراحی زیبایی را رونق داده است.

“محمد علیپور” پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در اسفندماه گذشته در مصاحبه با ایسنا ۳ دلیل عمده فوق را در افزایش موارد جراجی زیبایی موثر دانسته است.

با گذشت بیش از ۶ ماه از آن مصاحبه، پزشکان ایرانی می گویند تعداد عمل های جراجی زیبایی در این کشور همچنان در حال افزایش است.

رونق کسب و کار جراحان زیبایی ایرانی در دوره کرونا

“علی عطایی” متخصص گوش، حلق و بینی در این رابطه به “میدل ایست آی” گفت: “در ماه‌های اخیر تعداد بیمارانی که به کلینیک من و همکارانم برای جراحی زیبایی مراجعه کرده‌اند، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.”

عطایی افزود: ” در ماه‌های ابتدایی همه‌گیری که بسیاری از کلینیک‌های جراحی زیبایی تعطیل بودند، عمل جراحی انجام نمی‌دادیم، اما برخی از پزشکان همکار این عمل ها را به صورت مخفیانه در کلینیک خود انجام می‌دادند.”

رایج ترین جراحی زیبایی که در ایران انجام می شود، جراحی زیبایی بینی است. با این حال انواع دیگری از جراحی های پلاستیک مانند بزرگ کردن سینه، لیفت ابرو و پلک و جراحی های ترمیمی مانند روش های “کانتورینگ” بدن در حال افزایش است.

کانتورینگ بدن یا پیکر تراشی نوعی جراحی پلاستیک است که هدف آن تغییر شکلِ بخشی از بدن است. این می تواند شامل حذف چربی، تزریق مجدد آن در قسمت های مختلف بدن و تراشیدن استخوان باشد.

الناز ۲۶ ساله اخیرا جراحی بزرگ کردن سینه انجام داده است. او به “میدل ایست آی” گفت: ” من همیشه از سایز سینه‌هایم ناراضی بودم و به دلیل سایز کوچک‌شان، بسیاری از لباس‌های زنانه مناسب برای مهمانی‌ها به خوبی روی بدنم نمی نشستند.”

او که به عنوان منشی برای یک شرکت تجاری کار می کرد، تصمیم گرفت این عمل جراحی را در طول دوره همه گیری کرونا انجام دهد.

او گفت: “به دلیل دورکاری، کار حضوری من تقریبا به صفر رسید و کاری جز تهیه نامه و ارسال ایمیل های شرکتی از خانه نداشتم. به همین دلیل تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم.”

یک جراح پلاستیک که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با “میدل ایست آی” دلایل جذابیت عمل های جراحی زیبایی در ایران را توضیح داد.

این جراح گفت: “توجه جامعه به ظاهر فیزیکی شما بسیار بیشتر از قبل شده است و این مشکل حتی در طول دوران شیوع ویروس کرونا بزرگ‌تر هم شده است.”

او افزود:” شاید دلایل اصلی این امر باید توسط روانشناسان بررسی شود، اما به نظر من کسالت ناشی از انزوای طولانی در خانه در کنار میل دیرینه برای زیباتر به نظر رسیدن افراد را به این گونه جراحی ها علاقه مند کرده است.”

کسب و کار پرخطر

رونق جراحی پلاستیک در ایران جنبه تاریک تری هم دارد.

“بابک سلحشور” یکی از مقامات سازمان پزشکی قانونی ایران، در ۲۷ اکتبر امسال در مصاحبه ای گفت: ” به نظر می‌رسد تعداد جراحی‌های زیبایی در ایران بیشتر از میانگین جهانی است. همین موضوع اخیرا منجر به افزایش شکایات قضایی در حوزه جراحی زیبایی شده است و بسیاری از افراد از نتایج جراحی خود ناراضی بوده و از پزشکان شکایت کرده اند.”

رونق کسب و کار جراحان زیبایی ایرانی در دوره کرونا

در حالی که سلحشور جزییات بیشتری در مورد تعداد شکایات قانونی علیه جراحان پلاستیک ارائه نکرده است، اما افزایش تقاضا با افزایش اقدامات ارزان قیمت توسط افرادی سودجو که فاقد تخصص یا صلاحیت جراحی لازم هستند همراه بوده است.

یکی از جراحان پلاستیک در تهران که خواست نامش فاش نشود، گفت: “متاسفانه بسیاری از افرادی که متخصص نیستند با تبلیغات اینستاگرامی افراد را فریب می دهند و با ارائه تخفیف آنها را به کسب و کار خود می کشانند، علیرغم اینکه ممکن است سلامت آنها را به خطر بیندازند.”

این جراح افزود: ” موضوع کلینیک های واجد شرایط و بیهوشی شوخی نیست. اگر فردی که جراحی را انجام می دهد در این حرفه تخصص نداشته باشد، ممکن است جان بیمار خود را بگیرد.”

افزایش تعداد جراحی‌های پلاستیک در طول دوران تحریم و مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری ویروس کرونا در ایران برای بسیاری تعجب‌آور بوده است، زیرا اقتصاد ایران تحت تحریم‌های خارجی متلاشی شده است و بسیاری در کشور حتی برای گذراندن زندگی خود با مشکل مواجه هستند.

کاهش ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا ادامه دارد و تورم هر ماه به رکورد جدیدی می رسد. برای کسانی که هنوز ممکن است وسوسه انجام جراحی پلاستیک داشته باشند، جذابیت روش های ارزان تر بسیار قوی است، اما بالقوه می تواند برای آنها کشنده باشد.

نیلوفر ۳۱ ساله در این باره گفت که قصد داشته “لیپوساکشن” کند، اما پس از مشاهده اتفاقی که برای یکی از بستگانش افتاد، نظرش تغییر کرد.

او به “میدل ایست آی” گفت: “پسر عموی من که ۴۰ سال و دو فرزند داشت، تصمیم گرفت برای از بین بردن چین و چروک های شکم خود جراحی کند. او با وجود اینکه این عمل را در یک کلینیک تخصصی و کاملا حرفه ای انجام داد پس از یک مشکل بیهوشی، پس از جراحی هرگز به هوش نیامد.”

نیلوفرافزود:” بعد از گذشت ۴ ماه، پسر عمویم هنوز در کما است. او نه مرده است و نه زنده است و پزشکان می گویند که او زنده نخواهد شد.”

 

منبع: عصرایران