گروه: . / سیاسی / دولت
تاریخ: 14:32 :: 2021/11/20
سکوت معنادار ساختمان شیشه‌ای جام‌جم/آرامش قبل از طوفان؟

«ادغام»؛ کلمه‌ای که این روزها در حوالی خیابان جام‌جم و ساختمان شیشه‌ایِ آن به گوش می‌رسد و البته به مذاق بسیاری از ساکنان آن، چندان هم خوشایند نمی آید. «تغییر»؛ کلمه‌ای که شاید آن‌هم چندان مطلوب اهالی رسانه نباشد اما بر همگان مسجل است که دیر یا زود دامن اغلب مدیران فعلی شبکه‌ها را خواهد گرفت.

«ادغام»؛ کلمه‌ای که این روزها در حوالی خیابان جام‌جم و ساختمان شیشه‌ایِ آن به گوش می‌رسد و البته به مذاق بسیاری از ساکنان آن، چندان هم خوشایند نمی آید. «تغییر»؛ کلمه‌ای که شاید آن‌هم چندان مطلوب اهالی رسانه نباشد اما بر همگان مسجل است که دیر یا زود دامن اغلب مدیران فعلی شبکه‌ها را خواهد گرفت.

 از نخستین روزهایی که رییس جدید سازمان بر صندلی‌اش در ساختمان شیشه‌ای نشست و بحث ضرورت تحول در صداوسیما را مطرح کرد، تا امروز که همچنان همگان منتظرند تا ببینند طرح تحولی که از آن صحبت می‌شود، در نهایت چگونه عملیاتی خواهد شد، حرف «ادغام»ها در میان بوده است و البته این رویکرد از سوی مدیران رسانه، نه رد شده و نه تایید. تنها اظهار نظر رسمی در این زمینه، به اطلاعیه‌ای از روابط عمومی کل سازمان صداوسیما برمی‌گردد که در آن هم به صورت شفاف از رد این پیش فرض، سخنی به میان نیامده است.

در حقیقت زمانی که احساس شد با طرح ادعای ادغام‌ها، حذف‌ها و تعدیل‌ها در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها، موج نگرانی‌ها در طبقات جام جم روز به روز بالا می‌گیرد، روابط عمومی کل اطلاعیه‌ای داد و از ساکنان جام‌جم خواست که به شایعه‌های فضای مجازی که درباره صداوسیما دست‌به‌دست می‌چرخد، توجهی نکنند و اطلاعات صحیح را صرفاً از مجرای رسمی یعنی خودشان پیگیر باشند.

از همان زمان، از آن ساختمان بزرگ خیابان جام‌جم که اساسا با فرض شفافیت، شیشه‌ای هم طراحی شده، دیگر خبری به میان نیامد و تغییری هم صورت نگرفت. جبلی تا امروز که حدود چهار ماه از آمدنش گذشته، ظاهرا فقط به تغییرات اجباری تن داده است؛ تغییر معاون برون‌مرزی که پس از رفتن خودش باید فردی را به عنوان جایگزین انتخاب می‌کرد، معرفی جانشین علی دارابی که از معاونت امور استان‌ها به وزارتخانه ضرغامی رفته بود و البته تغییر معاون سیاسی و برکناری پرحرف و حدیث مدیران شبکه‌های خبر و خبرگزاری صداوسیما که با توجه به سال‌ها فعالیت در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی، از اولویت‌های پیمان جبلی در طرح تحول محسوب می‌شد.

رییس صداوسیما تمامی این تغییرها را هم به صورت مسلسلی و متوالی، در فاصله زمانی اندک از هم انجام داد و به یک‌باره سکوت؛ سکوتی که از سوی برخی به عنوان آرامش قبل از طوفانی دیگر تعبیر می‌شود. طوفان تغییر معاونان سیما و صدا و در پی آن مدیران شبکه‌ها و شاید طوفان ادغام برخی معاونت‌ها و تحولاتی اساسی‌تر از تغییر یک معاون یا مدیر.

تاریخ جابه‌جایی‌ها در رسانه ملی طی این سال‌ها ثابت کرده است که نه فقط در دوره جبلی که در دوره روسای قبلی هم تغییرات در سازمان صداوسیما معمولا یک‌باره و اغلب هم در روزهای پایانی هفته و در آستانه تعطیلات رخ داده است. ضمن اینکه سکوتی که این روزها ساختمان شیشه‌ای و اطرافش را فرا گرفته است، می‌تواند تاییدی باشد بر تعابیر این روزهای برخی رسانه‌ها از «ادغام» و «تغییر».

به هر طریق «ادغام» یا به روایتی دیگر «کوچک‌سازی» که زمانی محمد سرافراز هم قصد اجرایی کردنش را در سازمان عریض و طویل صداوسیما داشت، شاید راهکاری باشد که در نتیجه ی برخی مقاومت‌ها، تعدیل شود، اما تغییر معاونان و مدیران شبکه‌ها به عنوان واقعیتی گریزناپذیر حداقل تا به امروز جزئی لاینفک از پروسه تغییر روسای صداوسیما تلقی شده است. و اینگونه است که این روزها در سازمان صداوسیما و بیرون از آن، صحبت از تغییر مدیران شبکه‌ها بیش از هر چیزی به گوش می‌رسد.

منبع: ایسنا