تاریخ: 14:14 :: 2021/11/16
چرا انیمیشن‌های کودک ایرانی جذابیت لازم را ندارند؟

جمال اسکویی درخصوص دلایل نبود جذابیت در انیمیشن‌های کودکانه در کشور، اظهار کرد: وجود ممیزی‌های گسترده در این زمینه نخستین عامل است، البته این موضوع تقریبا در همه زمینه‌های تولیدی آثار هنری مانند موسیقی، نقاشی، عکاسی، سینما و ... نیز کم و بیش به چشم می‌خورد.

یک فیلم‌ساز اهل چهارمحال و بختیاری در خصوص دلایل جذاب نبودن انیمیشن‌های ایرانی، گفت: وجود ممیزی و نبود بودجه دو فاکتور مهم در این موضوع است، زمانیکه خلاقیت حذف شود، یک‌سری کارهای سفارشی بدون خلاقیت و فاقد عشق ساخته می‌شود.

جمال اسکویی درخصوص دلایل نبود جذابیت در انیمیشن‌های کودکانه در کشور، اظهار کرد: وجود ممیزی‌های گسترده در این زمینه نخستین عامل است، البته این موضوع تقریبا در همه زمینه‌های تولیدی آثار هنری مانند موسیقی، نقاشی، عکاسی، سینما و … نیز کم و بیش به چشم می‌خورد.

وی افزود: وجود چارچوب‌های ایدئولوژیک باعث می‌شود خلاقیت در زمینه فیلم‌سازی چه در زمینه کودکان و چه در زمینه بزرگسالان از بین برود، به‌عنوان مثال جانبخشی به اشیای بر طبق ممیزی‌ها رد می‌شود و دلیل این موضوع این است که خلق کردن از جانب خداوند انجام می‌شود و این موضوع باعث مخدوش شدن ذهن کودک خواهد شد.

اسکویی تاکید کرد: زمانی‌که خلاقیت حذف می‌شود، یک‌سری کارهای سفارشی، بدون خلاقیت و فاقد عشق ساخته می‌شود که حتی سازنده نیز خود تمایلی به دیدن آن ندارد، امروزه باوجود تنوع رسانه‌ای می‌طلبد که کارهای هنری و به‌ویژه در زمینه کودکان، خلاقیت و جذابیت داشته باشند، زیرا فضای رقابتی زیادی وجود دارد.

این فیلم‌ساز در ادامه با اشاره به مسئله کمبود بودجه در زمینه ساخت انیمیشن، تصریح کرد: برای ساخت انیمیشن، تنها دقیقه‌ای دو میلیون تومان بودجه اختصاص پیدا می‌کند که رقم ناچیزی است، در حالیکه در کشورهای دیگر بودجه‌های بسیار بیشتری برای ساخت فیلم و انیمیشن درنظر گرفته می‌شود، بنابراین اختصاص بودجه کافی یکی از دلایل جذابیت انیمیشن‌های خارجی است، از طرفی نقش نویسنده و داستانی که می‌نویسد، حائز اهمیت است، مسلما اگر دستمزد مناسبی به نویسنده داده شود، داستان جذاب‌تری خواهد نوشت و این مسئله در کیفیت کار وی اثر مستقیمی دارد.

وی ادامه داد: فیلم‌ساز باید هزینه‌هایی را برای تجهیزات و دستمزدهای عوامل ساخت فیلم درنظر بگیرد، کسی که درصدد ساخت انیمیشن است، باید استودیو داشته باشد انیمیشن‌ها انواع مختلفی مانند دوبعدی و سه بعدی دارند و هرکدام از این استودیوها نیازمند تجهیزات خاص خود است، به‌علاوه اجاره آن مکان نیز به جمع هزینه‌ها افزوده می‌شود، از آن‌جا که بودجه‌های ساخت فیلم پایین است، اگر یک یا چند عامل حذف شوند در کاهش کیفیت کار موثر است.

اسکویی گفت: وقتی این موانع وجود داشته باشد، چه انتظاری برای ساخت انیمیشن با کیفیت وجود دارد؟ تنها یک فیلم سفارشی ساخته می‌شود و به دلیل پایین بودن دستمزدها، حتی امکان دارد که یک فیلم یا انیمیشن از نعمت عواملی نظیر کاریکاتوریست و … بی‌بهره شود، وجود همه این عوامل باعث شده است که بسیاری از افراد فعال در این حوزه از ادامه فعالیت صرف‌نظر کنند.

وی در پایان بیان کرد: انیمیشن‌ها باید جذابیت داشته باشند، به‌خصوص این موضوع برای مخاطب امروز و کودکان دهه نودی بسیار مهم است، در آثار هنری امروز، هویت ایرانی موضوعی گم‌شده به‌حساب می‌آید که این مسئله گاهی به‌عمد اتفاق افتاده و مربوط به امروز و دیروز نبوده و در گذر زمان اتفاق افتاده است، نسل امروز شناختی نسبت به ایرانی بودن خود ندارد و قهرمان‌هایش بتمن، سوپرمن و … هستند، خلق شخصیت‌های اثرگذار زمان‌بر بوده و نمی‌توان یک‌شبه انتظار معجزه داشت.