تاریخ: 16:07 :: 2021/11/14
چرا دولت ال‌پی‌جی را صادر می‌کند، اما علاقه‌ای به توزیع در داخل کشور ندارد؟

دولت گاز ال‌پی‌جی را صادر می‌کند و از درآمد آن منتفع می‌شود ولی علاقه‌ای به توزیع آن در داخل کشور ندارد.

حسن مرادی با اشاره به‌ضرورت تنوع‌بخشی به سبد سوخت کشور و عملیاتی کردن تکلیف قانونی مندرج در بند الحاقی ۲ تبصره یک ماده واحد قانون بودجه ۱۴۰۰، گفت: داستان استفاده از سوخت ال‌پی‌جی داستان جدیدی نیست و در مجلس هفتم هم که بنده حضور داشتم بر سر استفاده از این سوخت با دولت بحث داشتم.
وی افزود: در آن زمان بحث تقسیم ال‌پی‌جی برای جایگاه‌های محدود سوخت در تهران، قم، اراک و برخی از شهر‌ها مطرح بود که در آن زمان دولت موافق توزیع این سوخت به عنوان سوخت اتومبیل در جایگاه‌ها نبوده است.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای ما نیز سوال بود که چرا دولت با اینکه این سوخت پاکی است و برای توسعه آن قانون وضع شده است اما از توزیع آن صرف نظر می‌کند.

این کارشناس انرژی معتقد است دولت این گاز را صادر می‌کند و از درآمد آن منتفع می‌شود ولی علاقه‌ای به توزیع آن در داخل کشور ندارد؟

مردای تاکید کرد: در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاه اراک در حجم بالایی گاز ال‌پی‌جی تولید می‌شود و درحال حاضر نسبت به گذشته تولید ما افزایش یافته است؛ دولت باید اجازه توزیع این گاز را در کشور بدهد و مردم برای استفاده از آن نباید به زحمت بیفتند.

همچنین عبدالعلی رحیمی مظفری در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به‌ضرورت تنوع‌بخشی به سبد سوخت کشور و عملیاتی کردن تکلیف قانونی مندرج در بند الحاقی ۲ تبصره یک ماده واحد قانون بودجه ۱۴۰۰، گفت: اگر سوخت ال‌پی‌جی(گاز مایع) به‌درستی به سبد سوختی کشور اضافه شود قطعاً هرچقدر ما تنوع سوختی داشته باشیم قدرت مانور بیشتری در شرایطی که در موضوع سوخت رخ می‌دهد، روبه‌رو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه افزایش تنوع سبد سوختی می‌تواند درزمینه مباحث صادراتی، فروش داخلی و یا کمبود سوخت داخل کمک‌رسان باشد، تأکید کرد:حتماً اضافه شدن سوخت ال‌پی‌جی به سبد سوختی کشور مؤثر است، اما باید مسئله عرضه این سوخت را هم مدنظر قرار دهیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که تنوع سبد سوختی کشور را افزایش می‌دهیم باید بتوانیم در سرتاسر کشور امکانات لازم برای ارائه آن سوخت را آماده کنیم نه اینکه یک خودرویی از مبدائی حرکت کند اما در جای‌جای کشور سوخت آن خودرو وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم در بهره‌گیری از برخی سوخت‌ها جزیره‌ای عمل کنیم، بیان داشت: ازاین‌رو می‌توانیم بگوییم یک ناوگان خاص به‌عنوان‌مثال ناوگان اتوبوس‌رانی بتواند از سبد سوختی متفاوتی استفاده کند وگرنه تأمین زیرساخت‌های هر سوخت اضافه شده باید مدنظر قرار گیرد.

رحیمی تأکید کرد: همچنین اگر زیرساخت‌های سوخت جدیدی را آماده کردیم، اما مصرف‌کننده و بازار عرضه آن زیاد نباشد قطعاً به مشکل برمی‌خوریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: اینکه سوخت ال‌پی‌جی به تنوع سبد سوخت کمک می‌کند در آن حرفی نیست و ضرورت آن‌هم وجود دارد و می‌تواند قدرت مانور ما را بالا ببرد، اما اینکه آیا این سوخت به‌صرفه هست و یا اینکه می‌تواند زیرساخت‌های آن در کشور ایجاد شود، جای بررسی دارد.
طبق بند الحاقی ۲ تبصره یک ماده واحد قانون بودجه ۱۴۰۰ وزارتخانه‌های نفت و کشور موظف‌اند امکان احداث جایگاه‌ها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (ال‌پی‌جی ) در ناوگان حمل‌ونقل با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار را به کمک بخش‌های خصوصی و عمومی، تا سقف مجموع ۲ میلیون تن در سال فراهم کنند.

برچسب ها: