سازنده سرود ملی ایران در گفت‌وگو با ایسکانیوز:
تاریخ: 13:10 :: 2021/11/13
جای خالی امید در ترانه‌های امروزی/ دانشگاه‌های ما جای اندیشیدن نیست

ریاحی معتقد است که متاسفانه امروز در دانشگاه‌های ما اندیشیدن را آموزش نمی‌دهند، بلکه اندیشه‌ها را می‌آموزند. 

ریاحی معتقد است که متاسفانه امروز در دانشگاه‌های ما اندیشیدن را آموزش نمی‌دهند، بلکه اندیشه‌ها را می‌آموزند. 

حسن ریاحی، پیشکسوت عرصه موسیقی در خصوص تاثیر موسیقی بر نوجوانان اظهار کرد: مغز انسان امروز پر شده از انواع داده‌ها و آمار و اطلاعات، در حقیقت مغزش شبیه یک سوپر مارکت شده و لذا زمانی که به خلوت خودش می‌رود، اطلاعات انبوه مغزش نمی‌گذارد فکرهای اساسی کند و به کارهایش بیاندیشد.

ریاحی ادامه داد: از طرفی هم متاسفانه امروز در دانشگاه‌های ما اندیشیدن را آموزش نمی‌دهند، بلکه اندیشه‌ها را آموزش می‌دهند.

آهنگساز مطرح کشور با بیان این نکته که استعدادهای خوبی در عرصه موسیقی و آهنگسازی در کشورمان پیدا می‌شوند که جای بحث و گفتگو دارند، افزود: باید در مورد پرورش نسل جدید صحبت کرده و الگوها را به آنها معرفی کنند تا با مفاخر موسیقی اصیل ایرانی بیشتر آشنا شوند.

وی اظهار کرد: باید مسئولان کمک کنند تا جوانان دور هم جمع شده و تشویق شوند روی موسیقی ملی کشورمان که شامل موسیقی کلاسیک و موسیقی اقوام ایرانی که خودش شامل شاخه‌های متعددی است، کار کنند.

ریاحی بیان کرد: اما متاسفانه امروز جوانان کشور ما تمام هوش و حواسشان به گوشی تلفن همراه است و به همین دلیل اتفاق خاصی برای آنها نمی‌افتد، اما همین موضوع هم راهکار دارد و میتوان با ایجاد کانونی به جوانان فرصت داد تا گروه‌های موفق موسیقی همچون آویژه و رستاک و دیگر گروه‌ها از دل این استعداهای ناشناخته بیرون بیاید.

وی تشریح کرد: ارائه خوراک موسیقایی به نسل جدید کمی سخت است، زیرا نهایتا جنبه سرگرمی برایشان دارد، اما من معتقدم موسیقی باید آرامش بدهد و رنگ آن هم از نوع آبی و سبز باشد نه غمگین، امید را به خصوص در اشعار منتقل کند و سبب نشاط جامعه شود که این موضوع بسیار مهم است و البته اصل را نباید فراموش کرد.

ریاحی در پایان تاکید کرد: در جشنواره گذشته پیشنهاد تشکیل انجمنی برای جوانان را دادم تا آهنگسازان دور هم جمع شوند و به هنر خود بپردازند و البته این موضوع احتیاج به تمرکز بسیاری دارد.

منبع: ایسکانیوز