تاریخ: 12:23 :: 2021/11/10
باقری: مذاکرات هسته‌ای نداریم

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از پاریس راهی برلین شد و قرار است از آنجا هم به لندن برود. مادرید هم از دیگر مقاصد سفر اروپایی علی باقری است.

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام می‌گوید ما مذاکرات هسته‌ای نداریم و مسئله فقط موضوع اصلی پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های غیرقانونی این کشور است.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه‌شنبه)‌ در اولین مقصد سفرش به چند کشور اروپایی در پاریس با «فیلیپ ارورا» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه در محل این وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

او در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما در این باره عنوان کرد: «همانطور که می‌دانید فرانسه در آغاز سال جدید میلادی و در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد و طبیعتا یک نقش آفرینی فراملی می‌تواند داشته باشد.»

او اضافه کرد: “در این زمینه به نظر من یک فرصت بسیار مناسبی است هم برای ارتقای مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فرانسه و همین طور نقش آفرینی فرانسه هم در تعاملات منطقه‌ای و همین طور در مسیر مذاکراتی که ما در هشتم آذر ماه در وین با ۱+۴ خواهیم داشت.”

باقری همچنین اعلام کرد که گفت‌وگوهای مشروح، صریح و جدی و سازنده و رو به جلویی را با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه داشته است.

مذاکرات هسته‌ای نداریم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره اظهارات «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه مبنی بر این‌که مذاکرات احیای برجام باید از جایی که تا ۲۰ ژوئن رسیده بود از سر گرفته شود، بیان کرد: “ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، چون موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت به طور کامل توافق حاصل شد.”

این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: «موضوع اصلی که الان پیش رو داریم پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از توافق برجام است که آن پیامدها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.»

همچنین معاون سیاسی وزیر خارجه روز گذشته در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فیگارو در توضیح دیدارش با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه گفت: «اگرچه رویکردهای روسیه یا چین به موضع ما نزدیک‌تر است اما از لحظه دیدار امروزم (با ارورا) تصور می‌کنم که فرانسه می‌خواهد نقش جدی‌تری در این مذاکرات ایفا کند».

معاون سیاسی حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: «اگر فرانسه از این پس موضع مستقل‌تری نشان دهد، موقعیت خود را به عنوان یک کشور مذاکره کننده تقویت خواهد کرد».

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از پاریس راهی برلین شد و قرار است از آنجا هم به لندن برود. مادرید هم از دیگر مقاصد سفر اروپایی علی باقری است.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه دوشنبه شب در توئیتی درباره این سفر نوشت: «در ادامه رایزنی با همکاران خود در دیگر کشورها، در روزهای آینده با چند همتای اروپایی ملاقات خواهم کرد. تبادل نظر درباره موضوعات دوجانبه و منطقه و نیز گفت‌وگوهای آتی در دستورکار است. ما از هیچ کوششی برای پیشبرد منافع ملی خود از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی فروگذار نخواهیم کرد.»

ایران و قدرت‌های جهانی روز هشتم آذر ماه در وین پس از ماه‌ها وقفه دوباره بر سر احیای برجام مذاکره خواهند کرد. این هفتمین دور از مذاکرات در وین است. شش دور قبلی در دولت حست روحانی انجام شد. با تغییر رییس جمهور در ایران تیم وزارت خارجه و مسئول اصلی مذاکرات نیز تغییر کردذ و علی باقری جای عباس عراقچی را گرفت.

به نظرم می‌رسد در رویکرد ایران به مذاکرات نیز تغییرات مهمی صورت گرفته باشد. روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه سه شرط برای بازگشت به برجام مطرح کرد. اول اینکه آمریکا خطای خروج از برجام را بپذیرد، دوم همه تحریم‌ها را لغو کند و سوم تضمین دهد که تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نمی‌شود. شروطی که به نظر می‌رسد تحقق آنها ساده نیست.

برچسب ها: