گروه: . / سیاسی / مجلس
تاریخ: 11:43 :: 2021/11/08
رفع ایراد شورای نگهبان درباره واردات خودرو / نظر وزیر صمت مهم نیست

نماینده مردم دماوند در مجلس با اشاره به رفع ایرادات شورای نگهبان در خصوص واردات خودرو گفت: در اصلاحیه جدید، منشا ارز مورد نظر برای واردات خودرو، مشخص شده و فقط افرادی می‌ توانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند که پیش از واردات به طور دقیق منشا ارز خود را به بانک مرکزی اعلام کرده باشند

سید احمد رسولی نژاد با اشاره به آخرین تصمیمات کمیسیون صنایع و معادن درباره طرح واردات خودرو اظهار کرد: عصر روز یکشنبه نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس با هدف تصمیم گیری در خصوص رفع ایرادات شورای نگهبان برگزار شد. با توجه به اینکه مهمترین ایراد شورای نگهبان از ماده ۴طرح ساماندهی بازار خودرو، مرتبط با منشا ارز خارجی واردات خودرو است بر اساس تصمیم نمایندگان قرار شد، افراد متقاضی بعد از اعلام منشا ارزهای خارجی خود به بانک مرکزی و تایید آن اقدام به واردات خودرو کنند.

رسولی نژاد ادامه داد: کمیسیون صنایع، طی هفته‌های گذشته، کمیته ای را به ریاست رضا تقی پور  برای  رفع ایرادات شورای نگهبان تشکیل داده بود. این کمیته با حضور پناهی معاون ارزی بانک مرکزی، سازو کار لازم برای رفع ایرادات ارزی شورای نگهبان را ارائه کرد. البته اگرچه دیدگاه  معاون ارزی بانک مرکزی در خصوص واردات خودرو تامین شده بود، اما در نشست روز یکشنبه، معاون امور مجلس بانک مرکزی، دیدگاه ‌های متفاوتی را در مخالفت با این موضوع مطرح کرد که با تذکر نمایندگان، بحث فیصله پیدا کرد.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن همچنین با اشاره به حضور مدیران بانک مرکزی و طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست روز یکشنبه کمیسیون گفت: نهایتا ایرادات مرتبط با ماده ۴طرح ساماندهی بازار خودرو اصلاح شد و به موجب آن هر فرد حقیقی و حقوقی می‌ تواند به ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه یا از طریق ارز اشخاص با منشا خارجی مورد تایید بانک مرکزی ، نسبت به وارادات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند. با حضور نماینده شورای نگهبان در واقع نظر مساعد شورا در خصوص این طرح تامین شد.

او در پاسخ به این پرسش که بعد از رفع ایرادات طرح چه سرانجامی پیدا می کند؟ گفت: بعد از رفع ایرادات، گزارش کمیسیون به هیات رییسه مجلس ارسال و با توجه به اینکه این طرح در زمره موارد اعاده شده از سوی شورای نگهبان است، طی هفته آینده به صورت خارج از دستور در صحن مطرح و در خصوص آن رای گیری می شود. با توجه به این واقعیت که نمایندگان معمولا به موضوعاتی که کمیسیون تخصصی بر روی آنها نظر دارد، رای مثبت می دهند، معتقدم این طرح نیز با نظر موافق نمایندگان در صحن مواجه می شود.

آیا سفرا و دیپلمات ها امکان واردات خودرو را دارند؟

رسولی نژاد با اشاره به طرح برخی حواشی و شایعات در فضای مجازی درباره گروه‌های حاکمیتی که می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند، یادآور شد: طی روزهای اخیر بحثی در برخی رسانه ها و فضای مجازی مطرح شد که کارکنان و سفرای ایران در کشورهای خارجی می توانند اقدام به واردات خودرو کنند. این  تفسیر اشتباهی از طرح مجلس است، چرا که دریافتی سفرا و کارکنان ایران در سفارتخانه های خارجی، منشا داخلی دارد و دیپلمات های ایرانی حقوق خود را از ارزی که از داخل کشور تامین می شود، دریافت می کنند.  بنابراین امکان واردات خودرو برای سفرا و دیپلمات ها ممکن نیست.

او افزود: اما در سایر موارد، ایرانیانی که به هر عنوان ارزی در بانک های خارجی دارند، می توانند منشا ارز خود را به بانک مرکزی اعلام و اقدام به واردات خودرو کنند. از سوی دیگر صادرکنندگان خودرو، قطعات خودرو و صادرکنندگان محصولات مرتبط با نیرو محرکه نیز در زمره گروه‌هایی قرار می‌گیرند که می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند. به اعتقاد نمایندگان این مصوبه جدای از تاثیرات مثبتی که در بازار خودرو دارد، یک طرح تشویقی برای افزایش دامنه های صادراتی نیز محسوب می شود.

به باور این نماینده بر خلاف برخی تحلیل‌ها که اجرای این مصوبه را باعث کمبود ارز در بازار داخلی می‌دانند، این رویکرد باعث افزایش صادرات و متعاقب آن ورودی بیشتر ارز به کشور خواهد شد.

رسولی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین مبنی بر اینکه با توجه به مواضع متفاوت و در برخی موارد متضاد وزیر صمت در مخالفت یا موافقت گاه و بیگاه با واردات خودرو، آیا نهایتا موضع ایشان در خصوص واردات خودرو مشخص شده؟ گفت: باید توجه داشت که این طرح، پیش از این در مجلس تصویب شده و نمایندگان دولت در زمان تصویب، مواضع خود را اعلام کرده‌اند. در شرایط فعلی، مساله اصلی نمایندگان رفع ایرادات شورای نگهبان پیرامون منشا ارز خارجی است. هرچند نمایندگان دولت، معاونان وزارت صمت و بانک مرکزی در نشست‌های کمیسیون حضور دارند و دیدگاه‌های مشورتی خود را ارائه می‌کنند، اما در این مرحله موضوع مهم برای نمایندگان رفع ایرادات شورای نگهبان است، نه جلب توجه دولت.

نماینده مردم دماوند یادآور شد: در این مرحله، دیدگاه دولتی‌ها، فقط مشورتی است و نظر نهایی را در زمینه واردات خودرو، مجلس می‌دهد.  وزیر صمت ، رییس کل بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های دولتی چه موافق باشند و چه مخالف، تمرکز نمایندگان بر روی رفع ایراداتی است که شورای نگهبان و هیات عالی مجمع تشخیص مطرح کرده اند.

رسولی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: در مصوبه جدید و بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان، منشا ارز موردنیاز برای واردات خودرو مشخص خواهد شد و فقط شرکت‌ها و اشخاصی می‌توانند نسبت به واردات خودرو به داخل کشور اقدام کنند که پیش از واردات به طور دقیق منشا ارز خود را به بانک مرکزی اعلام کرده باشند. البته این اعلام از طریق سامانه‌های ارتباطی و به صورت آنلاین صورت خواهد گرفت تا در کوتاه ترین زمان ممکن به درخواست متقاضیان پاسخ داده شود.

 

منبع: افتصاد آنلاین