تاریخ: 15:12 :: 2021/11/06
ژنرال اسراییلی: برجام به نفع ایرانی هاست/ می توانیم به ایران حمله کنیم اما از عواقبش می ترسیم

عاموس یادلین: مشکل ما در حمله نیست بلکه اتفاقی است که بعد از آن رخ می دهد و ملاحظات ما دقیقا در اینجاست.

رییس سابق دستگاه اطلاعات ارتش اسراییل در سخنانی مدعی شد ارتش اسراییل توانایی نظامی کافی برای حمله به اهداف هسته ای ایران را دارد.

به گزارش  سایت روزنامه اسراییلی “جروزالم پست”، “عاموس یادلین” رییس سابق دستگاه اطلاعات ارتش اسراییل روز جمعه در مصاحبه ای رادیویی درباره تعیین تاریخ جدید ( ۸ آذر ۱۴۰۰) برای مذاکره به منظور احیای برجام شرکت کرد.

این ژنرال اسراییل در این باره گفت:” آمریکایی ها برای شرایطی آماده می شوند که در آن مذاکرات با ایران به نتیجه نرسد. ما در شرایطی هستیم که اگر یک توافق حاصل شود برایمان چندان خوب نخواهد بود و اگر توافقی حاصل نشود نخست وزیر ما باید بین گزینه های خود یک گزینه را برای مقابله با ایران انتخاب کند، اسرائیل توانایی نظامی کافی برای حمله به ایران را دارد.”

ژنرال اسراییلی: برجام به نفع ایرانی هاست/ می توانیم به ایران حمله کنیم اما از عواقبش می ترسیم
یادلین درباره احتمال حمله اسرائیل به ایران گفت:” نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر باید تصمیم بگیرد که هیچ کاری نکند یا حمله ای انجام دهد.

حمله نظامی آخرین راهکار ما بعد از اجرای همه گزینه های دیگر خواهد بود. من خوشحالم. ما فهمیده ایم که باید به مساله حمله به ایران بودجه اختصاص داده شود و برنامه های نظامی باید با شرایط فعلی به روز شوند. اسراییل توانایی نظامی برای حمله به ایران را دارد، مشکل ما در حمله نیست بلکه اتفاقی است که بعد از آن رخ می دهد و ملاحظات ما دقیقا در اینجاست.”

این ژنرال اسراییلی تاکتیک مذاکراتی ایرانی ها را هوشمندانه خواند و گفت:” ایرانی ها اشتیاق آمریکا را در دولت بایدن برای بازگشت به برجام می دانند و به همین خاطر در ۶ دور مذاکرات قبلی دست بالا را گرفته و خواسته هایی مطرح کردند که حتی دولت دموکرات آمریکا هم نتوانست آنها را بپذیرد. در نهایت این روند به نفع آنها شد و حالا با دست پر و با ایجاد فشار بیشتر به روی آمریکا دوباره به میز مذاکره می آیند.”

یادلین در پایان گفت: ” برجام در درازمدت به نفع ایرانی هاست، آنها می خواهند تحریم ها برداشته شود. هنوز نیازی به گزینه نظامی نیست، اما باید این گزینه معتبرتر باشد،البته منظورم این است که کاربرد گزینه نظامی بیشتر از جانب آمریکا جدی تر گرفته شود تا اسراییل.”

 

منبع: عصرایران