تاریخ: 11:35 :: 2021/11/06
ناباروری حتی با درمان‌های ساده هم رفع می‌شود؛ فقط کمی همت می‌خواهد

متخصص زنان و زایمان گفت: اینکه زوجی 10 سال قبل فرزندآوری داشته اند و اکنون این امر رخ نمی‌دهد باعث می‌شود در بسیاری از مواقع مردان عنوان کنند ما بچه‌دار شدیم پس مشکلی نیست در صورتی که چنین امری درست نیست چراکه با توجه به سبک زندگی جدید ناباروری در افراد رخ می‌دهد.

«مسئله فرزندآوری و مسئله نسل بسیار مهم بوده؛ این موضوع مهمی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کرده ام و تأکید کرده‌ام.» این جملات، بخش کوچکی از سخنان مقام معظم رهبری پیروی موضوع جمعیت و افزایش فرزندآوری در ایران است. موضوع جمعیت این روزها آنقدر مهم شده است که طرحی در مجلس با عنوان  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مورد تصویب قرار گرفته و قرار است به مدت ۷ سال به صورت آزمایشی در کشور اجرا شود.

 

در بخشی از این قانون به موضوعاتی از جمله موانع فرزندآوری و رشد جمعیت اشاره کرده است که در ذیل آن درمان زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری در اولویت این بخش است. جایی از این قانون عنوان می‌کند: لازم است دســتورالعمل راهنــمای بالینــی پیشــگیری و تشــخیص درمــان نابــاروران بــا ادغــام در شــبکه بهداشــت کشور تدوین شود. حال در چنین شرایطی اگر زوجی متوجه شوند که به هر علتی نمی‌توانند فرزنددار شوند در وهله اول از بسیاری از پیگیری از درمان و راه‌های درمانی می‌ترسند و در ادامه ممکن مسائل دیگری پیش بیاد که کلا از دنبال کردن چنین راهی صرف نظر کنند و شاید راه‌های دیگری را غیر از درمان پیش بگیرند.

 

تنها ۲۰ درصد از زوجین نابارور هستند و نیاز به درمان دارندشیرین نیرومنش، فلوشیپ طب مادر و جنین (پریناتولوژی) و متخصص زنان ود زایمان، با اشاره به موضوع ناباروری گفت: در جامعه ما از هر ۵ تا ۶ زوج یک زوج نابارور هستند.او با بیان اینکه به طور کلی حداکثر حدود ۲۰  درصد زوج ها در کشور نابارور هستند و برای فرزندآوری نیاز بهدرماندارند، افزود: در چنین شرایطی باید تشخیص داده شود که مشکل از عدم ناباروری از زن است یا از مرد.نیرومنش ادامه داد:تقریبا ۸۰ درصد از زوج ها بارور هستند و مشکلی ندارند. زوجی که جوان هستند و یک سال از عدم پیشگیری از بارداری آن ها گذشته باشد و عدم بارداری خانم رخ دهد باید بررسی و درمان صورت گیرد.او با اشاره به اینکه درمان‌ها در ابتدا جهت حاملگی و فرزندآوری درمان‌های سرپایی است که شامل آزمایش اسپرم مرد، آزمایش‌های هورمونی و سونوگرافی از زن است، تصریح کرد:بسیاری از زوج‌ها با همین بررسی‌های ابتدایی و تشخیص علت می‌توانند درمان شوند.

 

در بسیاری از مواقع علت ناباروری ممکن است اختلال در تخمگ‌گذاری زن و یا مشکلاتی در اسپرم مرد باشد که با استفاده از درمان‌های طبی بارداری اتفاق می‌افتد.نیرومنش گفت:درصدی از زوج های نابارور هستند که چنین درمان‌های ساده ای برای آن‌ها به نتیجه نمی‌رسد و آن‌ها نیاز به بررسی‌های بیشتر دارند.ممکن است در چنین شرایطی از درمان های کمک ناباروری مثل آی وی اف و.. استفاده کرد که درمان های هزینه بری است و مبالغ زیادی را برای خانواده به همراه دارد.
این متخصص زنان وزایمان ادامه داد:  اگر دولت بتواند کمک مالی به خانواده های نابارور انجام دهد، می تواند موثر باشد تا آن ها بتوانند درمان ها را پیگیری کنند چرا که بسیاری از خانواده ها به علت مشکلات مالی ممکن است پیگیر درمان های ناباروری نباشد.
اگر تسهیلاتی در این زمینه پرداخت شود و حمایت شود احتمال پیگیری برای فرزندآوری بیشتر می شود.او با اشاره به اینکه  به طور مختصرمشکلاتعدم ناباروری در خانم‌ها بیشتر ازمرداناست، افزود: طبق آمارهای قبلی در حدود یک سوم مشکلات عدم باروری مربوط به مرد و دو سوم موارد مربوط به زن است اما در واقعیت به این صورت نیست.
نیرومنش تصریح کرد: چیزی حدود بیش از ۵۰ درصد مشکلات عدم بارداری مربوط به زنان و در همین حدود و شاید کمی کمتر این مشکلات مربوط به مردان است.او با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از موارد مردان همکاری لازم را برای درمان ندارند، گفت:اینکه زوجی ۱۰ سال قبل فرزندآوری داشته اند و اکنون این امر رخ نمی دهد باعث می شود در بسیاری از مواقع مردان عنوان کنند ما بچه دار شدیم پس مشکلی نیست درصورتی که چنین امری درست نیست چرا که با توجه به سبک زندگی جدید ناباروری در افراد رخ می دهد.
نیرومنش درباره علل ناباروری مردان تصریح کرد: علل‌هایی از جمله ورزش نکردن، اضافه وزن، چاقیها، مصرف سیگار و قلیان، بیماری‌های مقاربتی، استفاده از وسایل الکترونیکی (خصوصا اگر تلفن همراه خود را دائما در جیب شلوار خود بگذارند)، می‌تواند از عمده‌ترین مشکلات ناباروری باشد.
او گفت:تشخیص عدم ناباروری در مردان و زنان قبل از ازدواج قابل تشخیص نیست.این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه درمان عدم باروری را زنان بهتر می‌پذیرند و برای درمان مشتاق‌تر هستند و چنین موضوعاتی را بیشتر پیگیری می کنند، ادامه داد:بسیاری از مردان نیز پیگیری های مناسبی برای درمان دارند اما در مقابل برخی یک آزمایش ساده را ماه ها به تعویق می اندازند.

نیرومنش درباره هزینه روش‌های درمان ناباروری گفت:هزینه‌های ابتدایی این امر بسیار کم است و درصد قابل ملاحظه‌ای از زنان اختلال تخمکگذاری دارند که در بسیاری از مواقع برای این افراد توصیه به کاهش وزن انجام می‌شود و داروهایی که برای تحریک تخمکگذاری استفاده می‌شود قیمت زیادی ندارد و مانند نسخه‌های معمولی است که برای هر بیماری‌ای پیچیده می‌شود.

 

منبع: برنا