گروه: . / اجتماعی
تاریخ: 12:59 :: 2021/11/04
آلودگی هوا؛ معضلی باسابقه در شهر تهران/ وقتی جانِ پایتخت به شماره می‌اُفتد!

متاسفانه هر روز میزان آلودگی هوا در پایتخت بیشتر می‌شود و عواقب جبران‌ناپذیری با خود به همراه دارد.

متاسفانه هر روز میزان آلودگی هوا در پایتخت بیشتر می‌شود و عواقب جبران‌ناپذیری با خود به همراه دارد.

از کودک تا پیر همه با آن آشنا هستند و کافی است نظرشان را درباره چنین موضوعی جویا شوی، آنوقت است که گلایه‌هایشان شروع می‌شود! از حق نگذریم اما بلای جان است و این روزها کلاف سردرگمی برای مسئولان ما شده و انگار نه انگار که این معضل جان پایتخت را به شماره انداخته است!صحبت ما ابنبار درباره آلودگی هواست که هیج فردی از آن دل خوش ندارد.

بیشترین گروه حساس در مواجه با آلودگی هوا افراد سالمند هستند و سهم آنان در کشور طی سال های آتی افزایش پیدا می کند، همچنین روند غلظت آلاینده های هوا در کشور نگران کننده است و افزایش جمعیت سالمندان در سال های پیش رو در کشور میزان آسیب پذیری ما را در مواجهه با آلودگی هوا به شدت افرایش می دهد.

پایتخت نشینان از ابتدای سال ۲ روز هوای پاک تنفس کردند

طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از ابتدای امسال ۲ روز هوای پاک، ۱۸۲ روز هوای قابل قبول یا همان سالم و ۴۲ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و یک روز هوای ناسالم برای همه گروه ها در تهران به ثبت رسیده است.

تاپ/ آلودگی هوا؛ معضلی باسابقه در شهر تهران/ وقتی جانِ پایتخت به شماره می‌اُفتد!

البته این نکته را هم فراموش نکنیم که قصه آلودگی هوای کلانشهرها خصوصا تهران به دلیل فعالیت نیروگاه ها و تردد اتوبوس های فرسوده موضوع جدیدی نیست و هر سال در پاییز و زمستان با سردشدن هوا و جایگیزین شدن مازوت به جای گاز در نیروگاه ها دوباره تکرار می شود اما متاسفانه طی سال های گذشته راه حلی برای ان در نظر گرفته نشده است.

با ین حال مدیریت شهری بارها و بارها تاکید کرده که اولویت کاری‌اش کاهش آلودگی هوا است اما دریغ از اقدامی موثر!

برای مثال علی اعطا سخنگوی شورای شهر دوره پنجم گفته بود که «هوای پاک⁩ یک حق همگانی است و تاب آوری زیست محیطی شهر یک ضرورت غیرقابل کتمان. تأثیر آلودگی هوا بر میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا اهمیت مهار آن را دوچندان می‌کند.بارها گفته شده مهار آلودگی هوا یک موضوع حاکمیتی است و همه دستگاه ها باید به وظایف خود عمل کنند.همچنین مساله نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باید از طریق دولت حل شود؛ نه از طریق نصب فیلتر جاذب دوده روی اتوبوس‌های فرسوده که قاعدتا باید تاکنون از رده خارج می‌شدند.»

تاپ/ آلودگی هوا؛ معضلی باسابقه در شهر تهران/ وقتی جانِ پایتخت به شماره می‌اُفتد!

رشته سر در گم آلودگی هوای تهران از دست مسئولان خارج شده است

در حال حاضر که تیم جدید مدیریت شهری روی کار آمده، باز هم درباره این معضل یعنی آلودگی هوا نظراتی دارند.

سوده نجفی عضو کمیته سلامت و عضوکمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری درباره آلودگی هوای تهران بر این باور است که «از جمله مواردی که در کمیته سلامت در مورد کنترل آلودگی هوا مد نظر است افزایش آگاهی عمومی درباره محیط زیست است که شهروندان را دعوت به پیوستن به فعالیت های کنترل آلودگی هوا می کنیم. در شورای شهر تلاش خود را برای کنترل آلودگی هوا از طریق یک رویکرد یکپارچه شامل ابزارهای قانونی، اداری، اقتصادی و فناوری خواهیم داشت.»

مهدی پیرهادی عضو دیگر شورای شهرتهران گفت:«آلودگی هوا کلاف سردرگمی است که رشته اش از دست مردم و مسئولان در آمده و روز به روز بر شدت آن افزوده می شود. ابعاد این آثار در زمینه محیط زیست شهری به حدی است که حتی برنامه‌های کلان کشور نیز به طور محسوس از این نابهنجاری متاثر شده است. همچنین تا برخورد قاطع با دستگاه ها و وزارتخانه هایی که به وظایفشان در این خصوص به درستی عمل نمیکنند، این حق عامه مردم محقق نمی شود.»

تاپ/ آلودگی هوا؛ معضلی باسابقه در شهر تهران/ وقتی جانِ پایتخت به شماره می‌اُفتد!

البته نه تنها این معضل  بلکه هیچ معضل و مشکل دیگری با شعار و صحبت و یادداشت و… حل نمی‌شود زیرا در این چند سال اخیر بسیاری از مدیران و مسئولان ذیربط وعده‌های بسیار زیادی به گوش مردم رساندند اما تکنون آنطور که باید نتیجه نداده است.

تشدید آلودگی هوا

محمدرضا محبوب‌فر کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی می‌گوید: «آمار آلودگی هوا در مقایسه با سال گذشته و سال های قبل نشان می دهد که امسال آلودگی هوا در تهران و دیگر شهرهای کشور بسیار تشدید شده است و یکی از راهکارها این است که باید در ادارات و سازمان های مختلفی که مرتبط با آب، خاک و محیط زیست کشور هستند، اولویت محیط زیست باشد به عنوان راهکار هفتم باید هر عملیات عمرانی پیوست محیط زیستی داشته باشد و اگر محیط زیست اجازه نداد، منابع آب و خاک اجازه نداد، اصلاً این طرح های عمرانی اجرا نشود» حال تنها یک ارگان یا سازمان نباید دست به کار شود بلکه همه باید به میدان بیایند تا حداقل کمی از مشکل آلودگی هوا کاسته شود و مردم تا حدودی نفس بکشند.

تاپ/ آلودگی هوا؛ معضلی باسابقه در شهر تهران/ وقتی جانِ پایتخت به شماره می‌اُفتد!

می‌توان گفت رسیدگی به وضعیت نابسامان آلودگی هوای تهران به عنوان پایتخت کشور ایران که مرتبا در صدر چند شهر آلوده جهان است، نه تنها از جایگاه بین المللی زیبنده ملت ایران نیست بلکه در شان مردم هم نخواهد بود، پس چه خوب است مدیران شهری کمی تدابیر خود را در جهت کاهش و یا رفع آلودگی هوا سوق دهند و گره این معضل سریعا باز شود و از پاسکاری وظایف خودشان به دیگران خودداری کنند زیرا  یکی از مهمترین تاثیرات آلودگی هوا، آسیب به ریه است و از سوی دیگر، شیوع بیماری کرونا هم باعث از بین رفتن ریه‌ها می‌شود و آسیب‌پذیری شهروندان بالاتر رفته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که « کرونا آنی مردم را می‌کشد، اما مرگ با آلودگی هوا تدریجی است. در دو تا سه هفته گذشته هوا آلوده بوده است. شاخص در برخی از روزها برای افراد حساس جامعه آلوده و در سایر روزها برای تمام گروه‌ها آلوده بوده است.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان