تاریخ: 14:05 :: 2021/11/01
آمریکا برای لندن، پاریس و برلین تعیین تکلیف می‌کند/ واشنگتن وقت ما را نگیرد؛ تحریم‌ها را لغو کند

سخنگوی وزارت خارجه : آلمان، فرانسه و انگلیس با بی عملی خود در پرونده توافق هسته‌ای و تبعیت عملی از آمریکا ثابت کردند که نظرات آن‌ها در موضوعات حقوق بشری چندان مهم نیست و این واشنگتن است که برای غرب تعیین تکلیف می‌کند.

سعید خطیب زاده، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص بیانیه اخیر سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس علیه برنامه هسته‌ای ایران و اظهارات یک مقام وزارت خارجه فرانسه مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال خرید زمان پیش از بازگشت به مذاکرات وین است، گفت: همگان به خوبی می‌دانند برجام به دلیل بی مسئولیتی سه کشور اروپایی و نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ به اینجا رسیده است.

اتحادیه اروپا به هیچ یک از تعهدات ۱۱ گانه خود پس از خروج آمریکا پایبند نبود/ تاریخ را نمی‌توان از سر نوشت

وی ادامه داد: زمانی که ایالات متحده در زمان ترامپ از برجام خارج شد ما پیام اتحادیه اروپا و تعهدات مکتوب آن‌ها را دریافت کردیم، اما آن‌ها به هیچ یک از تعهدات ۱۱ گانه خود پایبند نبودند و اساسا تاریخ را نمی‌توان را از سر نوشت.

خطیب زاده سخنان خود را با توصیه به مقامات اروپایی ادامه داد و گفت: توصیه من این است که به جای این قبیل فرافکنی‌ها راهکار‌هایی را به عنوان طرف‌های مسئول پیدا کنند تا به وسیله آن به تعهدات خود عمل کنند.

آلمان، فرانسه و انگلیس ثابت کردند این واشنگتن است که برای آن‌ها تعیین تکلیف می‌کنند

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: دولت آلمان، فرانسه و انگلیس هیچ یک از تعهدات خود را بعد از خروج آمریکا از برجام انجام ندادند و اساسا ثابت کردند بیش از اینکه نظرات آن‌ها در موضوعات حقوق بشری مهم باشد این واشنگتن است که برای آن‌ها تعیین تکلیف می‌کند آن روز به آن گونه و امروز به روش دیگر.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا باید از بی عملی خارج شود و خود را به یک کنش گر مسئول تبدیل کند در خصوص بیانیه منتشر شد در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در رم نیز گفت: جمهوری اسلامی براساس باور‌های اصیل اسلامی و فتوای مقام معظم رهبری در خصوص منع گسترش سلاح هسته‌ای هیچ گاه به دنبال استفاده از آن نبوده است و همواره معتقد است که همه جهان باید به دنبال خلع سلاح باشند.

خطیب زاده ادامه داد: آمریکا و کشور‌هایی که خود دارای سلاح هسته‌ای هستند در جایگاه تعیین تکلیف برای سایر کشور‌ها نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی ثابت کرد که در چارچوب پادمان و ان پی تی تعهدات خود را انجام می‌دهد و تعهدات فراپادمانی تاکید می‌کنم تعهدات فراپادمانی را به دلیل نقض مکرر برجام و خروج آمریکایی‌ها از این توافق نامه متوقف کرده است.

وی یادآور شد: از روزی که اجرای پروتکل الحاقی متوقف شده جمهوری اسلامی اعلام کرده براساس نیاز‌های صلح آمیز هسته‌ای خود اقدام می‌کند و اساسا ایران در خصوص سطح و میزان غنی سازی بر اساس اهداف صلح آمیز و با موضوعات مطرح شده در آژانس اقدام می‌کند.

خطیب زاده تاکید کرد: سفر معاون سیاسی وزیر خارجه به بروکسل و دیدار با هماهنگ کننده کمیسیون برجام نیز در همین راستا بود که چرا آمریکا ۶ دور گفتگو‌های رو به جلو را به بن بست کشاند و از چه رو اجازه نداد آنچه در اجرای برجام نیاز بود محقق شود موضوع بعدی این بود که چه طور می‌توان از بن بست ایجاد شده توسط آمریکایی‌ها خارج شد.

ایالات متحده وقت و انرژی ایران و ۱+۴ را هدر ندهد و چگونگی لغو تحریم‌های ترامپ علیه ایران را کلید بزند

سخنگوی وزارت خارجه در پایان خاطرنشان کرد: اگر آمریکا سیاست‌های فردی خود مبنی بر حفظ بخشی از تحریم‌های ترامپ علیه ایران را کنار بگذارد و انرژی مجموعه ۱+۴ و ایران را در مذاکرات هدر ندهد همه مطمئن باشند توافق برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و اجرای موثر لغو تحریم‌ها علیه ایران اتفاق خواهد افتاد در نتیجه ما اقدام و عمل آمریکایی‌ها هستیم.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو