گروه: . / تولیدملی
تاریخ: 12:55 :: 2021/11/01
ارت الکترونیکی چیست و چه نقشی در حفاظت از سیستمهای حساس کامپیوتری و الکترونیکی دارد؟

سیستم ارت الکترونیکی ولتاژ‌ها و جریان‌های القایی بر روی بدنه فلزی مصرف کننده الکتریکی را به خود جذب می‌کند و در صورت بروز اتصال بدنه برق را به سرعت قطع می‌نماید و از برق گرفتگی جلوگیری می‌کند.

ارت الکترونیکی چیست؟

سیستم ارت الکترونیکی دستگاهی است که ولتاژ‌ها و جریان‌های القایی بر روی بدنه فلزی مصرف کننده الکتریکی را به خود جذب می‌کند و در صورت بروز اتصال بدنه برق را به سرعت قطع می‌نماید و از برق گرفتگی جلوگیری می‌کند. در حقیقت اگر بخواهیم به زبان ساده تر آنرا تعریف کنیم باید گفت  ارت الکترونیکی سیستمی حفاظتی است که با استفاده از یک اتصال زمین ساده یا همان اتصال زمین عمومی که جهت ارت حفاظتی و صاعقه گیر استفاده می شود، گراند تجهیزات و سیستمهای الکترونیکی، مخابراتی و کامپیوتری را تامین می‏نماید. اتصال زمین می‏تواند میله راد یا صفحه مسی و یا هر رسانایی که در زمین قرار گرفته است، باشد.

موارد مصرف این سیستم  بانک ها، واحد‌های تجاری، اداری، مسکونی، صنعتی و دستگاه‌های مصرف کننده برق مانند: خودپرداز، سرورها، رک ها. رایانه، لوازم خانگی و دستگاه‌های صنعتی میباشد.

بررسی فنی :

ارت الکترونیکی مجهز به یک مدار امپدانسی خاص می باشد که با بدنه تجهیزات، امپدانسی کمتر از نیم اهم ایجاد می نماید ، این مدار امپدانسی از یک سو به بدنه مصرف کننده(ها) متصل است و از سوی دیگر به اتصال زمین عمومی محل نصب متصل می‏شود، هر گونه ولتاژ اضافی که بر روی بدنه مصرف کننده الکتریکی بوجود آید، با توجه به مقاومت بسیار پایین مسیر به سمت ارت الکترونیکی حرکت می کند و ارت الکترونیکی آنرا به گرما تبدیل می نماید و با زمین لوکال هم پتانسیل می‏نماید.

جریان نشتی نیز با استفاده از همین تکنولوژی،  ابتدا به سیستم ارت الکترونیکی و سپس به زمین لوکال و در نهایت با منبع انرژی هم پتانسیل می‏شود و به منبع بازمی‏گردد. منبع انرژی می تواند ترانسفورماتور توزیع و یا ژنراتور باشد. نشتی یا اتصال فاز به بدنه تجهیزات می تواند خطرات و خسارت های جانی و مالی بهمراه داشته باشد.

بخش دیگر ارت الکترونیکی مدار فرمان با عملکرد خاص و منحصر بفرد است، یکی از مهمترین وظایف  مدار فرمان، کنترل میزان ولتاژ بدنه نسبت به زمین لوکال است و در صورت بروز خطا مانند اتصال فاز به بدنه تجهیزات یا نشت بخشی از فاز به بدنه تجهیزات، در ولتاژ کمتر از ۵۰ ولت متناوب نسبت به زمین یا نول،  مصرف کننده ها  را قطع  و از مدار خارج می نماید. عملیات قطع خروجی بر خلاف روشهای حفاظتی رایج بصورت کاملا الکترونیکی و نه مکانیکی صورت می‏پذیرد و زمان قطع کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه می باشد. ارت الکترونیکی با بیشترین امنیت ممکن، از اتصال یا نشت فاز به بدنه، حفاظت می نماید.

این زمان کمترین زمان ثبت شده در حفاظت از اتصال فاز به بدنه می‏باشد، بعنوان مثال زمان قطع کلیدهای نشتی جریان، ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی ثانیه است.

ضرورت وجود سیستم ارت الکترونیکی:

سال ها بحث متخصصین جدا سازی یا همیندی زمین دستگاه های الکتریکی و زمین سیستمهای الکترونیکی بوده ومی باشد. هر یک از این حالات مشکلاتی بهمراه دارد، بعنوان مثال اگر زمین سیستمهای الکترونیکی و دستگاه های الکتریکی قدرت را از هم جدا نماییم، احتمال ایجاد مشکلاتی مانند اختلاف ولتاژ بین دو گروه دستگاه ها واختلاف ولتاژ بین دو زمین های متفاوت بوجود می آید و در نهایت احتمال آسیب جانی و مالی وجود خواهد داشت. از طرفی اگر آنها را همبند نماییم، تداخل و نویز بر روی سیستمهای حساس مانند سیستمهای الکترونیکی، مخابراتی، کامپیوتری و ابزار دقیق بالا می رود. پس از سالها بررسی کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که همبندی کلیه زمین ها اعم از زمین سیستمهای حساس(ارت عملیاتی)،زمین دستگاه های الکتریکی، زمین صاعقه گیر و هادی نول شبکه خطرات کمتری به دنبال خواهد داشت. در واقع می توان اذعان داشت که جان انسان بر آسیب یا اختلال در سیستها و تجهیزات، برتری دارد و در استانداردها سعی بر آن شده که در مواقع خطر، ابتدا جان انسان حفاظت شود. ولی در هر صورت تاثیر نویز سیستمهای قدرت بر سیستمهای حساس را نمی توان نادیده گرفت و در بسیاری موارد این تاثیرات باعث خسارات جبران ناپذیری می شود، مانند اختلال در عملکرد سیستمهای کامپیوتری و الکترونیکی، خطای تصمیم گیری قطعات تصمیم گیرنده مانند پروسسورها و پردازنده ها، هنگ نمودن سیستمها و آسیب های سخت افزاری و سوختن قطعات که در بسیاری موارد قابل جایگزینی نمی باشد.

مشکل دیگر این است که زمین همواره در حال تغییر است و تضمین عدم تغییر مقاومت زمین غیر ممکن است ، مقاومت زمین در مکانهای مختلف و بسته به جنس خاک متفاوت است و تضمینی نمی‏توان داد که در خاکهای از جنس رس، خاکهای معدنی یا سنگلاخی و یا مناطق ساحلی  یا در کویر و جنگل بتوانیم همواره به مقاومت های پایین و مناسب سیستمهای الکترونیکی دست یابیم، شاید بتوانیم با استفاده از انواع روشها و استفاده از مواد کاهنده، بر روی دستگاه های اندازه گیری مقاومت زمین، اعدادی مانند یک اهم و دو اهم بدست آوریم ولی همه می دانیم که در هر صورت مقاومت ویژه خاک در زمین سنگلاخی و زمین خاک بکر، حتی اگر اعداد یکسانی بر روی دستگاه اندازه ‏گیری نشان دهند، قابل اعتماد نمی باشند و در عمل و حفاظت با یکدیگر تفاوت‏های بسیاری دارند.

سیستم ارت الکترونیکی کنزا صنعت یک دستگاه قدرتمند و منحصر بفرد حفاظت از برقگرفتگی و حفاظت از تجهیزات و سیستمهای برقی و الکترونیکی می باشد که به شماره ۴۶۶۶۰ در سازمان ثبت اختراعات و علایم تجاری به ثبت رسیده است.

مزایای استفاده از ارت الکترونیکی:

ارت الکترونیکی یک پکیج حفاظتی کامل می باشد و  بصورت سری با مصرف کننده ها قرار می گیرد و حفاظت های زیر را با بهترین کیفیت جهت عملکرد بهتر آنها انجام می دهد:

  • حفاظت از اتصال فاز به بدنه تجهیزات برقی با سرعت بسیار بالا و در زمان کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه
  • حفاظت از نشتی جریان به بدنه تجهیزات و سیستمها و هم پتانسیل سازی آنها با زمین لوکال
  • ایجاد نقطه رفرنس مستقل و عدم تغییر آن با تغییرات مقاومتی زمین لوکال
  • تخلیه الکتریکی بدنه تجهیزات
  • ایجاد پایینترین ولتاژ بین بدنه تجهیزات و زمین لوکال
  • ایجاد پایینترین ولتاژ بین بدنه تجهیزات و نول
  • حفاظت از تجهیزات در زمان اضافه ولتاژ های ناگهانی
  • حفاظت اشخاص و تجهیزات در زمان قطع نول شبکه و شناور شدن نول شبکه
  • حفاظت از اشخاص و تجهیزات در زمان اتصال فاز و نول
  • حفاظت از اشخاص و تجهیزات در زمان برقدار شدن زمین لوکال
  • حفاظت از تجهیزات در زمان قطع و وصل برق

در پایان باید توجه داشته باشید که ارت الکترونیکی کنزا صنعت یک پکیج کامل و منحصر بفرد حفاظتی جهت حفاظت از سیستمهای حساس و گرانقیمت الکترونیکی، کامپیوتری و مخابراتی شما در مقابل انواع خطرات و خطاهای الکتریکی و برقی شبکه برق داخلی و خطاهای الکتریکی خطوط انتقال است و محیطی امن جهت عملکرد صحیح اینگونه سیستمها ایجاد می نماید.

جهت آشنایی با محصولات کنزا صنعت و ارت الکترونیکی این مجموعه که دارای مجوز ثبت اختراع بوده و منحصرا در این شرکت تولید میشود  کلیک نمایید