تاریخ: 11:33 :: 2021/11/01
رزمایشی که از تهران فرماندهی شد/ رژه سامانه‌های پیشرفته «نهاجا»

مهمترین وجه تمایز دهمین رزمایش فدائیان حریم ولایت، بررسی آن با استفاده از سامانه‌های ارتباطی پیشرفته، چند لایه و امن از ستاد فرماندهی «نهاجا» در تهران بود.

مرحله اصلی و فاز عملیاتی دهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، در روز پنج شنبه ۲۹ مهر ماه، با نام مقدس «یا محمد رسول الله (ص)» با شرکت گسترده هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش و با همراهی و هماهنگی قرارگاه پدافند هوایی کشور، برگزار شد.

این رزمایش دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و همین ویژگی‌ها، دهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش را با ۹ رزمایش پیش از آن در ابعاد مختلف، عملیاتی، منطقه جغرافیای اجرای رزمایش و نوع و شیوه اجرا و فرماندهی متمایز می‌کند.

ارتقاء شبکه فرماندهی نهاجا

دهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت، برای اولین بار به صورت غیر متمرکز، با حضور تمامی پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش و با محوریت پایگاه شهید بابایی اصفهان، شهید یاسینی بوشهر، شهید عبدالکریمی بندرعباس، وحدتی دزفول و شهید فکوری تبریز و با هدایت و فرماندهی مستقیم از پست فرماندهی در ستاد نیروی هوایی ارتش انجام شد.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در گفتگو با خبرنگار مهر، دهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش را دارای ویژگی‌ها و مشخصات خاص و ویژه‌ای دانست که مجموع این ویژگی‌ها، قدرت هوایی و قدرت پدافند هوایی جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد و افزود: «رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، قدرت، مهارت، آمادگی و پا در رکاب بودن کادر نیروی هوایی و به ویژه خلبانان جان برکف این نیرو را به نمایش گذاشت و همچنین سلاح‌های جدید و تجهیزات بومی که در اختیار نیروی هوایی قرار گرفته را در معرض دید قرار داد».

رزمایشی که از تهران فرماندهی شد/ رژه سامانه‌های پیشرفته «نهاجا»

معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: «از ویژگی‌های خاص این رزمایش این است که ما رزمایش را از داخل پست فرماندهی نیروی هوایی ارتش در تهران ملاحظه کردیم. یعنی این هیئتی که اینجا هستند به بوشهر، بندرعباس، تبریز، اصفهان و دیگر نقاط کشور برای مشاهده رزمایش سفر نکردند بلکه این رزمایش با این گستره عظیم جغرافیایی توسط شبکه مدیریت و فرماندهی پیشرفته به صورت آنلاین در تهران و در مرکز پست فرماندهی نیروی هوایی مشاهده و تحت نظارت و ارزیابی قرار گرفت».

دریادار سیاری در خصوص وجه تمایز این رزمایش با سایر رزمایش‌های نیروی هوایی در گذشته، گفت: «یکی از وجوه تمایز این رزمایش با رزمایش‌های پیش از آن توسعه و پیشرفت شبکه فرماندهی و کنترل است که شما از نزدیک آن را مشاهده کردید، حال اینکه در بحث ابتکار، خلاقیت، تاکتیک، تکنیک و تجهیزات جدید و آموزش، تغییرات و تفاوت‌های بسیاری با گذشته داشته است».

همچنین در این رزمایش، فرماندهی با خلبانان حاضر در جنگنده‌ها برای اجرای عملیات به صورت مستقیم ارتباط برقرار می‌کردند و اهداف جنگنده‌ها از پست فرماندهی تعیین می‌شد.

این رزمایش با رویکرد شبکه محوری و پشتیبانی سامانه‌های عملیاتی، اطلاعاتی و آمادی در شبکه یکپارچه ارتش انجام شد. در ادامه گزارش به بررسی تاکتیک‌ها و عملیات‌های صورت گرفته در این رزمایش می‌پردازیم.

۱- اجرای عملیات شناسایی با استفاده از هواپیماهای شناسایی و عکسبرداری «آر اف ۴»

پیش از آغاز فاز عملیاتی رزمایش، هواپیماهای شناسایی و عکسبرداری آر اف ۴ با بهره‌گیری از دوربین بومی و پیشرفته «سمات»، پهپادهای کمان ۱۲ و هواپیمای گشت دریایی P-۳F به جمع آوری اطلاعات سیگنالی، شنود الکترونیکی و عکس‌برداری از منطقه عمومی رزمایش پرداختند.

در نخستین مرحله از رزمایش تیراندازی علیه اهداف هوایی با سرعت و در ارتفاعات مختلف، تیراندازی و بمباران هوا به زمین در شرایط مختلف و با استفاده از بمب‌های هوشمند، بومی و ارتقا یافته سنگین و نیمه سنگین و استفاده از انواع موشک‌های لیزری، تلویزیونی حرارتی، راداری و انواع راکت‌ها و بمب‌های تولید شده به دست متخصصان جوان کشور تمرین شد.

۲- انهدام اهداف دشمن با بمب «یاسین ۹۰»

در اولین ساعات از آغاز فاز عملیاتی رزمایش فدائیان حریم ولایت، هواپیماهای بمب افکن سنگین اف ۴ و اف ۵، مجهز به موشک‌های نقطه‌زن، هوشمند و هدایت شونده و هواپیمای اف ۷ مجهز به بمب بومی دورایستا یاسین ۹۰ و راکت‌های ساخت داخل و با تکنیک‌های ابتکاری و خارج از رینگ پدافندی توسط خلبانان شجاع و جوان نیروی هوایی ارتش، اهداف حساس و حیاتی دشمن فرضی را در زمین و دریا با موفقیت منهدم کردند.

همچنین جنگنده بمب‌افکن‌های راهبردی سوخو ۲۴ نهاجا نیز با اجرای عملیات برد بلند و با استفاده از اصل غافلگیری، اهداف حیاتی و رادارهای زمینی دشمن را با استفاده موشک‌های بهینه‌سازی شده لیزری و راداری مورد اصابت قرار دادند.

۳- اجرای ماموریت تاپ کاور و عملیات سوخت گیری هوایی

اجرای ماموریت تاپ کاور و عملیات سوخت گیری هوایی از تانکر سوخت‌رسان بوئینگ ۷۰۷، به منظور اجرای پوشش هوایی در ارتفاع پست، توسط جنگنده‌های اف ۱۴ با موفقیت انجام شد و در سناریوی دیگری از رزمایش نیز هواپیماهای میراژ اف -۱ و بمب‌افکن اف -۴ با پرواز در ارتفاع پست و با همراهی جنگنده‌های اف -۱۴ عملیات رهگیری هوایی را با موفقیت تمرین کردند.

۴- انجام عملیات و رزم هوایی در شرایط درگیری در صحنه واقعی نبرد

همچنین جنگنده‌های اف ۵ و میگ ۲۹ اقدام به عملیات و رزم هوایی در شرایط درگیری در صحنه واقعی نبرد کردند که در این رزم هوایی، موشک شلیک شده از سوی هواپیمای دشمن فرضی با موشک هوا به هوا، رهگیری و منهدم شد.

عملیات بارریزی توسط هواپیماهای سی ۱۳۰ یکی دیگر از مراحل اصلی در این رزمایش بود.

۵- انهدام اهداف سطحی توسط پهپاد کمان -۱۲

در ادامه مرحله اصلی و فاز عملیاتی دهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت، عملیات رزم پهپادی توسط پهپادهای نیروی هوایی ارتش با موفقیت اجرا و اهداف سطحی توسط پهپاد کمان -۱۲ منهدم شدند.

پهپادهای رزمی کمان -۱۲، کرار، کیان و آرش مجهز به انواع سرجنگی و با حمل انواع بمب‌های بهینه‌سازی شده و نقطه‌زن با استفاده از اصل غافلگیری اهداف حیاطی دشمن را اعم از یگان‌های سطحی و رادارهای زمینی را مورد هدف قرار دادند که با موفقیت منهدم شدند.

در اجرای این مرحله از رزمایش هواپیماهای با سرنشین نیروی هوایی ارتش با سامانه‌های اخلالگر و با استفاده از نوین‌ترین تکنیک‌های جنگ الکترونیک، با از کار انداختن سامانه‌های پدافندی نیروهای دشمن، مسیر امن را برای اجرای عملیات پهپادی فراهم کردند.

پهپاد کمان -۱۲ نیروی هوایی ارتش در این مرحله از رزمایش با استفاده از بمب‌های هوشمند، نقطه‌زن و ارتقا یافته قائم با موفقیت اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار داد، همچنین پهپادهای کرار نیز که به بمب‌های ۵۰۰ پوندی و راکت مجهز شده‌اند توانستند اهداف واگذار شده را به دقت مورد اصابت قرار دهند.

۶- انهدام اهداف دشمن با پهپادهای انتحاری نقطه‌زن «کیان» و «آرش»

استفاده از پهپادهای انتحاری نقطه‌زن «کیان» و «آرش» برای اجرای حملات دقیق علیه مواضع دشمن در فواصل دور از دیگر عملیات‌های اجرا شده در این مرحله از رزمایش بود.

در بخش دیگری از این رزمایش عملیات مراقبت و شناسایی جنگ الکترونیک و آزمایش انواع سامانه‌های پیشرفته ارتباطی نیروی هوایی ارتش با استفاده از بسترهای امن شبکه‌های بی‌سیم و باسیم، انواع سامانه‌های تسهیلات پروازی و انواع سامانه‌های تاکتیکی مأموریت‌های ابلاغ شده در جنگ الکترونیک را با موفقیت انجام دادند.

رزمایشی که از تهران فرماندهی شد/ رژه سامانه‌های پیشرفته «نهاجا»

امیر واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در حاشیه رزمایش و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نهاجا در کنار سایر نیروهای مسلح تحت فرمانده معظم کل قوا، وظیفه تأمین امنیت پهنه هوایی کشور را بر عهده دارند، درباره پیام این رزمایش گفت: «این رزمایش حاوی پیام امنیت، ثبات، دوستی و صلح پایدار برای کشورهای منطقه، پیام اطمینان خاطر برای هموطنان و آمادگی برای دفاع و پاسخ کوبنده در صورت اشتباه و خطای محاسباتی برای دشمنان است».

وی بر ضرورت طراحی رزمایش‌ها مبتنی بر صحنه واقعی نبرد تأکید کرد و گفت: «این رزمایش بر اساس صحنه واقعی جنگ انجام و ارزیابان و ناظران ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران در همه مراحل انجام این رزمایش حضور داشته و به ارزیابی اقدامات، دستاوردها و نتایج آن خواهند پرداخت».

۷- طرح مردم یاری در روستاهای محروم استان بوشهر

طرح مردم‌یاری و خدمت‌رسانی به مردم محروم در روستاهای اهل تسنن و دور افتاده استان بوشهر همزمان با برگزاری دهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نهاجا توسط کارکنان و کادر بهداشت و درمان بیمارستان امیر المؤمنین (ع) پایگاه هوایی شهید یاسینی برگزار شد.

در این طرح مردم‌یاری، ویزیت، درمان و واگذاری دارو به صورت رایگان توسط پزشکان عمومی و تخصصی و کادر درمان و نیروهای جهادی نیروی هوایی ارتش به مردم بوشهر ارائه شد و با توجه به بازگشایی مدارس و تشویق دانش‌آموزان به تحصیل، بسته کمک آموزشی و لوازم‌التحریر میان دانش‌آموزان روستایی، توزیع شد.

به گزارش مهر، بر اساس آنچه در گزارش بالا آمده است، دهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش با شرکت بخشی از توان پروازی نیروی هوایی ارتش برای اولین‌بار به صورت غیرمتمرکز از تمامی پایگاه‌های نهاجا با محوریت پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان، شهید فکوری تبریز، وحدتی دزفول، شهید عبدالکریمی بندرعباس و شهید یاسینی بوشهر برگزار شد.

عمده‌ترین جنگنده‌ها و تسلیحات استفاده شده در رزمایش نهاجا

در این رزمایش حجم گسترده‌ای از انواع هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین، شامل بمب افکن سنگین راهبردی سوخ و۲۴ و اف ۴، اف ۵، اف ۷، آر اف ۴، میگ ۲۹، اف ۱۴، صاعقه، هواپیماهای سوخت‌رسان بوئینگ ۷۰۷ و ۷۴۷، هواپیماهای ترابری و پشتیبانی، هواپیمای گشت دریایی P-۳F به همراه انواع هواپیماهای بدون سرنشین، کرار، کیان، ابابیل، آرش و کمان ۱۲ مجهز به راکت، موشک‌های نقطه‌زن، بمب‌های هوشمند برد بلند و اخلال‌گرهای راداری مشارکت داشتند.

مهمترین اهداف رزمایش

دهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش به منظور انعکاس بخشی از قابلیت‌ها و توان رزمی نهاجا همزمان با کسب آمادگی‌های لازم در هدایت و کنترل آتش شکاری رهگیرها، ارتقا توان رزم، تمرین اجرای طرح‌های شناسایی، عملیاتی و کسب الگوی مناسب برای نبرد در شرایط واقعی و با بهره‌گیری از انواع هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین به صورت دو سویه برنامه ریزی و اجرا شد.

نمایش قدرت هوایی، انعکاس بخشی از قابلیت‌ها و توان رزمی نیروی هوایی ارتش، تمرین عملیات برد بلند جنگنده‌ها در خارج از رینگ پدافندی دشمن، دقت در نقطه‌زنی بمب‌ها و راکت‌ها در عملیات هوا به زمین و موشک‌های هوا به هوا و رصد اطلاعاتی منطقه عملیات، از محورهای مورد توجه در این رزمایش بزرگ بود.

همچنین در این رزمایش انواع سامانه‌ها و تسلیحات بومی و ارتقاء یافته اعم از بمب‌های هوشمند سنگین و نیمه‌سنگین، انواع موشک‌های لیزری، تلویزیونی، حرارتی، راداری، انواع راکت‌ها و بمب‌های تولید شده به دست متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش مورد استفاده قرار گرفت.

مهمترین وجهه تمایز دهمین رزمایش فدائیان حریم ولایت، برگزاری آن در گستره‌ای به وسعت کل کشور و مدیریت، راهبری و فرماندهی و برسی آن با استفاده از سامانه‌های ارتباطی پیشرفته، چند لایه و امن از ستاد فرماندهی نهاجا در تهران بود.

 

 

منبع:مهر