تاریخ: 12:25 :: 2021/10/31
نوار غربی ایران کانون احتمالی پیک ششم/ کمترین نرخ ابتلا از ابتدای تابستان ۱۴۰۰ دیروز ثبت شد

بررسی نمودارها نشان می‌دهد روز گذشته کمترین میزان نرخ ابتلا از ابتدای تابستان ۱۴۰۰ ثبت شده است اما کارشناسان همچنان تأکید می‌کنند شرایط شکننده بوده و عادی‌انگاری، بحرانی برای مدیریت همه‌گیری است.

درحالی روز گذشته با نرخ ابتلای ۶۸۰۹ نفر کمترین میزان تعداد مبتلایان از ابتدای تابستان ۱۴۰۰ ثبت شده است که همچنان کارشناسان نسبت به عواقب عادی انگاری مردم در شرایط فعلی هشدار می‌دهند.

در این زمینه کارشناسان تاکید می‌کنند اگرچه روند نرخ ابتلا سیر نزولی نسبت به مردادماه گذشته به خود گرفته اما در مقایسه دقیق می‌بینیم هنوز تعداد مبتلایان قابل توجه است که خود به خود می‌توان این روند به بحرانی تازه در سراسر کشور مبدل شود، از این رو اهمیت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی درکنار سطح بالای پوشش واکسیناسیون می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

این گروه معتقدند واکسیناسیون هم اکنون در شرایط منطقی قرار گرفته و مشارکت مردمی می‌تواند دستاوردهای بهتری برای این روند ایجاد کند اما کاهش قابل توجه مشارکت مردمی در بخش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی نگرانی‌های تازه‌ای به همراه دارد که نباید نسبت به نتایج آن بی‌تفاوت بود.

به گفته کارشناسان آمارها نشان می‌دهد در بسیاری از کلانشهرها سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و این روند با درنظر گرفتن میزان سرایت‌پذیری بالای ویروس کرونا یکباره آتش زیر خاکستر همه‌گیری در شرایط فعلی را شعله‌ور کرده و بحران آفرینی می‌کند و در این زمینه افزایش لکه‌های قرمز رنگ کرونایی روی نقشه کشور شاهد مثالی غیرقابل انکار است.

کارشناسان بهداشت ودرمان همچنین با اشاره به آخرین نقشه رنگبندی کرونایی شهرستان‌ها که روز گذشته منتشر شده است می‌گویند: بررسی روند افزایشی نرخ ابتلا در نوار غربی کشور و همچنین تعدد لکه‌های بحرانی در استان‌های این ناحیه درکنار کاهش قابل توجه مشارکت مردمی در رعایت پروتکل‌ها این نکته را یادآوری می‌کند که احتمال شکل‌گیری پیک ششم از نوار غربی ایران دور از انتظار نیست و حتی تقویت نیز شده است.

این گروه تاکید می‌کنند برودت هوا و افزایش میزان بارش‌ها در حال حاضر عاملی است که موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در کلانشهرها و شهرستان‌های صنعتی را بخصوص در نوار غربی ایران مشکل‌تر کرده و همین روند می‌تواند در ادارات، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و بطور کلی مراکز خدماتی به افزایش میزان انتقال ویروس منجر شود و تنها نکته امیدوار کننده اینجاست که مردم در طرح ملی واکسیناسیون مشارکت حداکثری داشته باشند تا به این ترتیب زنجیره انتقال شکسته و روند کاهش نرخ مرگ و میر را تجربه کنیم.

امکان ۹ برابری فوت برای افراد واکسینه نشده

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به احتمال شکل‌گیری پیک ششم گفت: درباره احتمال بروز پیک ششم در شرایط فعلی، پارامترهای مختلفی در بروز پیک ششم موثر است؛ مهمترین پارامتر در شکل‌گیری یا عدم شکل‌گیری یا بروز و عدم و ظهور موج ششم، بحث مسائل مربوط به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است که بسیار موثر است. دوم در زمینه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است که موثر است. همچنین میزان پوشش واکسیناسیون به ویژه کسانیکه هر دو دز واکسن را دریافت کردند، مهم است. بنابراین عوامل مختلفی می‌تواند در بروز یا عدم بروز موج ششم اثر داشته باشد.

علیرضا زالی همچنین تصریح کرد: مساله دیگر که البته بسیار تاثیرگذار است موضوع سرعت بخشیدن به واکسیناسیون است. زیرا براساس مطالعات انجام شده هم اکنون کشور درحال رسیدن به نقطه ثبات و پایان پک پنجم است؛ اما بررسی‌های انجام شده در میان مبتلایان این پیک نشان می‌دهد باز هم حاکی از این است که به صورت چشمگیری درصد فوتی‌ها، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و درصد ابتلای شدید، تهران میان افرادی که واکسینه نشده بودند، نسبت به افرادی که هر دو دز واکسن را دریافت کردند کاملاً معنادار متفاوت است.

زالی تاکید کرد: اثربخشی واکسن در کاهش مرگ و میر قطعی و غیرقابل انکار است و حداقل آمار ما در پیک پنجم تهران این موضوع را اثبات می‌کند به‌صورتی که افرادی که واکسینه نشده‌اند ۹ برابر بیشتر از واکسینه‌شده‌ها احتمال ابتلا به نوع شدید بیماری و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه یا فوت دارند.

 

استان آذربایجان غربی/ ۲۶۱ نفر در آی‌سی‌یو بستری شدند

جواد آقازاده با اشاره به بستری یک هزار و ۱۶۸ نفر بر اثر سندروم حاد تنفسی در استان اظهار داشت: همچنین ۵۲ نفر وصل به ونتیلاتور هستند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی گفت: هم اکنون ۶۳۴ نفر با علائم مشکوک به کرونا و ۲۶۱ نفر نیز در بخش آی‌سی‌یو بستری هستند.

وی در ادامه با اشاره به ابتلای ۸۱۰ نفر در شبانه روز گذشته به کرونا افزود: تاکنون در مجموع ۳۰۴ هزار و ۱۰۷ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

آقازاده با اشاره به فوت ۱۰ نفر دیگر در شبانه روز گذشته در استان گفت: تاکنون متاسفانه ۶ هزار و ۸۴۷ نفر مبتلا به کرونا در آذربایجان‌غربی جان باخته‌اند.

وی در ادامه از واکسیناسیون ۴۰ هزار و ۵۴۱ نفر دیگر خبر داد و اظهار داشت: تاکنون سه میلیون و ۳۷۷ هزار و ۸۰۵ نفر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

استان اردبیل/ آمار مراجعه به مراکز درمانی صعودی شد

شهرام حبیب‌زاده  با اشاره به قرار داشتن استان اردبیل در وضعیت زرد و با هشدار نسبت به احتمال افزایشی شدن روند شیوع کرونا در این استان اردبیل اظهار داشت: در صورت عادی‌انگاری توسط شهروندان، افزایش موج شیوع محتمل است.

وی ادامه داد: آمار مراجعه روزانه افراد مشکوک به ابتلای کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان اردبیل که تا چند روز پیش روند کاهشی را طی می‌کرد، در وضعیت صعودی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل خواستار پرهیز از دورهمی و عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان شد و گفت: آمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان به ۴۳ نفر تنزل کرده است.

حبیب‌زاده تنها چاره ادامه کاهش سیر شیوع کرونا در این استان را رعایت جدی و سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی ذکر کرد.

وی با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل و افزایش سرعت واکسیناسیون در این استان با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا به استان افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

وی تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

استان اصفهان/ ۱۲۲۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی بستری هستند

پژمان عقدک در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار کرونا در اصفهان از ابتدا تاکنون، اظهار داشت: تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا ۱۱۸۳۳۶۴ نفر بوده که از این تعداد ۱۱۸۴۶۴ نفر بهبود، ۱۷۶۵۶۴ بستری و ۱۶۵۰۵ نفر هم فوت کردند.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۳ نفر از مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ترخیص شدند و ۱۶ نفر هم در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۲۴ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۲۲۹ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، با اشاره به وضعیت کرونا در اصفهان، اظهار داشت: متاسفانه باوجود زرد بودن ۱۰ شهرستان و ۱۶ شهرستان نارنجی در استان ولی بیشتر جمعیت در این ۱۶ شهرستان نارنجی قرار دارند.

حجت‌الله غلامی افزود: خوشبختانه تا کنون روند بیماری نزولی است ولی به لحاظ دلایلی این شرایط فوق العاده شکننده است و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی ممکن است وارد پیک ششم شویم.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان با بیان اینکه تعدادی از شهرستان‌های استان یزد، سمنان و فارس قرمز شده‌اند، گفت: ۳ استان همجوار استان اصفهان قرمز هستند و باید به شدت مراقب رفت و آمدها و رعایت پروتکل‌ها بود تا وضعیت شهرستان‌های استان اصفهان قرمز نشود.

وی ادامه داد: وضعیت واکسیناسیون در استان اصفهان خوب است و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد نوبت اول و بالای ۶۰ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در استان اصفهان در مقابل ویروس منحوس کرونا واکسینه شدند.

غلامی تصریح کرد: قرار است بازگشایی مدارس دوره دوم متوسطه از ۱۵ آبان و متوسطه اول از اول آذر انجام شود ولی یکی از الزامات بازگشایی رساندن واکسیناسیون دانش آموزی به مرز ۸۵ درصد و در گروه‌های ۱۵ نفره و ۳ روز در هفته است البته بازگشایی مدارس منوط به وارد نشدن به موج ششم کرونا است.

استان بوشهر/ مجموع جان باختگان به ۲۰۰۰ نفر رسید

سعید کشمیری با اشاره به اینکه تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر افزایش یافت اظهار داشت: اکنون ۱۰۷ نفر در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند و روز گذشته ۳۵ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی استان بستری شدند که ابتلای شش نفر از آنان به کرونا قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه اکنون ۱۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر تحت درمان قرار دارند افزود: شش نفر از این بیماران در وضعیت حاد قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر از ثبت ۲ فوتی دیگر ناشی از بیماری کرونا در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: ۲ آقا با سن ۴۷ و ۸۱ سال روز گذشته بدون سابقه بیماری جان‌باختگان جدید کرونا هستند.

وی اضافه کرد: با ثبت ۲ مورد فوتی جدید، تعداد جان‌باختگان کرونا در این استان به ۲ هزار نفر رسید.

کشمیری عنوان کرد: در شبانه‌روز گذشته ۲۵ بیمار نیز با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۱۲ نفر به کرونا دچار بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به تزریق یک‌میلیون و ۱۸۷ هزار واکسن کرونا در استان اظهار داشت: از این تعداد ۷۰۵ هزار و ۷۷۰ نوبت اول و ۴۷۹ هزار واکسن مربوط به نوبت دوم است.

وی افزود: در ۷ روز نخست آبان ماه ۷۷ هزار واکسن کرونا در استان بوشهر تزریق شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا به وضعیت رنگ‌بندی پرداخت و خاطر نشان کرد: از ۱۰ شهرستان استان بوشهر ۶۰ درصد آبی و ۴۰ درصد زرد است.

استان خراسان جنوبی/ ۱۷۰ بیمار جدید کرونایی شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: روز گذشته ۲۸۶ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۸۲ بیمار جدید و از ۴۸۴ آزمایش سریع کرونا ۸۸ بیمار جدید شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد ۶۸ مورد از بیرجند، ۸مورد از سربیشه، ۱۹ مورد از فردوس، ۳ مورد از درمیان، ۱۰ مورد از طبس، ۸ مورد از خوسف، ۱۳ مورد از زیرکوه، ۸ مورد از بشرویه، ۱۸ مورد از قاین و ۱۷ مورد از نهبندان بودند.

وی ادامه داد: در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و تعداد فوتی‌های این بیماری همان هزار و ۱۹۲ نفر باقی ماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۸۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۱ نفر کرونا مثبتند واز این تعداد ۸نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

استان خراسان رضوی/ آمادگی کامل برای انجام روزانه ۱۹۰۰ تست وجود دارد

سعید عامل جامه دار اظهارداشت: یکسری محدودیت‌ها در مواد مصرفی ازمایشگاه‌ها وجود داشت که خوشبختانه با پیگیری معاونت درمان و ریاست دانشگاه این موضوع در دستور کار قرار گرفته است، کیت‌های ازمایشگاهی نیز از سوی هیات امنای ارزی به زودی به دست آزمایشگاه‌ها می‌رسد.

وی اافزود: دستگاه‌های آزمایشگاه نیز برای خدمت‌رسانی گسترده در دوران پیک در حال رفع اشکال هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: در آزمایشگاه بیمارستان امام رضا(ع) روزانه ۱۷۰۰ تست پاسخ داده می‌شود ودر آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان اکبر نیز روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ تست ، تعیین تکلیف خواهد شد.

سید جواد حسینی، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر ۷۹ درصد گروه هدف بالای ۱۲ سال دُز اول و ۴۳ درصد هم دُز دوم را دریافت کرده‌اند اظهار داشت: اختلاف ۳۶ درصدی بین دریافت دُزهای اول و دوم بالا بوده و این عدد در حالت عادی باید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد.

وی افزود: مطالعات صورت گرفته در چند کشور دنیا نشان داده کسانی که واکسن می‌زنند به میزان ۵ برابر کمتر بستری می‌شوند و همین افراد به میزان ۱۰ برابر کمتر فوت می‌کنند.

حسینی تصریح کرد: تاکنون هیچ مورد فوتی به خاطر دریافت واکسن کرونا در میان مدافعان سلامت و پرسنل دانشگاهی نداشته‌ایم، در برخی موارد ابتلای به کرونا به دلیل نوع کار آنان و ارتباط مستقیمشان با بیمار کرونایی داشته‌ایم، اما خوشبختانه هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌های ما پایین بودن میزان مراجعات مردم به مراکز واکسیناسیون کرونا بوده است، گفت: اگر مردم هیچگونه علائمی ندارند می‌توانند با خیال راحت به مراکز واکسیناسیون کرونا جهت دریافت این واکسن مراجعه کنند.

استان خوزستان/ ۶۷ درصد جمعیت هدف حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند

فرهاد ابول نژادیان بعد از ظهر امروز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا در اهواز با بیان اینکه تمام شهرهای استان خوزستان به جز رامهرمز در وضعیت زرد و آبی هستند اظهار داشت: براساس آخرین رنگ‌بندی کرونای شهرهای استان خوزستان، رامهرمز در وضعیت نارنجی قرار دارد و ۷ شهر اهواز، اندیمشک، دزفول، خرمشهر، آبادان، شوشتر و مسجدسلیمان در وضعیت زرد و ۱۹ شهردیگر استان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

وی افزود: روند ابتلا و مراجعات به بیمارستان‌های کرونایی استان همچنان یک روند نزولی را در پیش دارد اما این وضعیت تقریباً وضعیت شکننده است و باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باتوجه به آغاز فصل بارش در استان و احتمال شیوع پیک‌هایی از بیماری‌های و حساسیت فصلی روند نزولی ابتلا در استان را همچنان کاهشی نگهداشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: مقایسه آماری موارد ابتلا در هفته پایانی مهرماه با هفته ابتدایی آبان‌ماه شاهد یک شیب کاهشی ۲۸ درصدی موارد ابتلا هستیم که این مقایسه در خصوص موارد فوتی شیب کاهشی ۲۰ درصدی است که بیش از ۹۰ درصد موارد فوتی را افراد واکسن نزده تشکیل می‌دهند.

ابول نژادیان بیان داشت: تاکنون نزدیک به ۶۷ درصد کل جمعیت استان خوزستان حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که در بین گروه‌های سنی بالای ۱۸ سال این میزان ۷۲ درصد است و در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال این میزان ۶۱ درصد است که ما در تمامی این آمارها با وجود اینکه جزو استان‌های پیش تاز تزریق واکسن هستیم، از متوسط کشوری پایین تر هستیم.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در زمینه موجود واکسن دیگر در استان وجود ندارد، گفت: موجودی واکسن کرونا استان بسیار مطلوب است و این توانایی وجود دارد که با استقبال مردمی در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمام جمعیت تحت پوشش واکسن کرونا یعنی افراد بالای ۱۲ سال، واکسینه شوند که این موضوع فقط به اراده و عزم مردم استان بستگی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: در حال حاضر آمار تزریق روزانه دوز اول نسبت به دوز دوم پایین تر است و می‌توان دید که متاسفانه آمار استقبال از واکسن در استان روند کاهشی به خود دارد که نسبت به این موضوع باید تصمیم گیری جدی شود.

وی افزود: بالاترین میزان استقبال از واکسن کرونا در استان خوزستان شامل شهرهای دهدز، بهبهان، آغاجاری و اهواز است که در مقابل شهر شادگان کمترین میزان استقبال از واکسن کرونا را داراست.

استان فارس/ بازگشت رنگ قرمز به وضعیت کرونایی منطقه

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت هم‌اکنون ۲ شهرستان از استان فارس در وضعیت قرمز، ۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

متولیان بهداشت و درمان استان فارس معتقدند که وضعیت کنونی شکننده و ناپایدار است و با توجه به قرمز شدن شهرستان استهبان این شرایط ممکن است دیگر شهرستان‌های استان را نیز درگیر کند. بنابراین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی امری لازم و ضروری است.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۶۴۵ هزار و ۱۳۲ تست کرونا شامل یک میلیون و ۴۲۷ هزار و ۷۲ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده ۴۲۵ هزار و ۵۷۸ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۲۱۸ هزار و ۶۰ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۰ هزار و ۵۱۵ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۷۶ هزار و ۹۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام جان باختن ۱۳ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان‌باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری به ۶ هزار و ۹۶۵ نفر رسیده است.

بر این اساس هم اکنون هزار و ۶۰۷ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۱۹۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

استان قزوین/ نرخ ابتلا ۵۴ درصد کاهش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از کاهش ۵۴ درصدی نرخ ابتلای روزانه به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۱۶ مورد قطعی ابتلای به کرونا در آزمایشگاه‌های منتخب کووید-۱۹ استان قزوین شناسایی شد که این آمار نسبت به روز گذشته ۵۴ درصد کاهش داشته است.

پیمان نامدار با اشاره به کاهش ۲۷ درصدی نرخ روزانه بستری‌های کرونایی گفت: در شبانه‌روز اخیر ۵۵ بیمار کرونایی با علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز پیش ۲۰ نفر کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین آمار بیماران بدحال کرونایی استان قزوین تثبیت شده و در حال حاضر ۲۱ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های قزوین زیر دستگاه ونتیلاتور بستری شدند که این آمار نسبت به روز قبل بدون‌ تغییر مانده است.

نامدار همچنین از نصف شدن نرخ مرگ‌ومیر روزانه کرونایی استان هم خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار بدحال به دلیل شدت علائم تنفسی و ضعف مفرط جسمانی جان خود را از دست دادند که این آمار ۲ نفر از روز گذشته کمتر شده است‌.

دبیر ستاد مقابله با بیماری کرونای استان قزوین همچنین با بیان اینکه نرخ بهبودیافتگان کرونایی روزانه استان قزوین ۴۳٫۵ درصد کاهش یافته، افزود: در شبانه‌روز اخیر ۴۳ بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار در قیاس با روز قبل ۳۳ نفر کاهش یافته است.

نامدار ادامه داد: در نهایت هم آمار مجموع بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با حدود ۲ درصد افزایش به ۳۳۴ نفر رسید که این آمار در مقایسه با روز پیش ۶ نفر بیشتر شده است.

کاشان/ ۵ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شد

کاشان همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و آنچه که امروز به عنوان یک دغدغه شناخته می‌شود عادی انگاری و آغاز پیک ششم کرونا است.

مهدی دلاوری کاشان، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۸ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۲۴ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و هشت بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء و شش بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل پنج و حداکثر ۸۴ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار هفت و حداکثر ۷۷ ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۲۶۹ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۲۰۳ بیمار در شهرستان کاشان و ۶۶ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران ۵۳ بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری ۲۸ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت دو خانم ۶۴ و ۷۴ سال و یک آقا ۸۳ سال در شهرستان کاشان و دو خانم ۴۲ و ۸۳ سال در شهرستان آران و بیدگل جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۶۷ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۴۱۸ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار ۳۵۹ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

استان کرمان/ ۶۳ بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شدند

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده در استان کرمان از ۲۳ شهرستان استان، شهرستان شهربابک در وضعیت قرمز و شهرستان‌های سیرجان، زرند، رفسنجان و کرمان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

حسین صافی‌زاده معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه متاسفانه کرمان جزو استان‌هایی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن بسیار ضعیف است و بر اساس آمار وزارت بهداشت حدود ۴۴ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند اظهار داشت: وضعیت استان بسیار شکننده است و این امکان وجود دارد که وضعیت بدتر شود.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۲۹۸ مورد است اظهار داشت: از این تعداد ۱۵۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۳۸ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۵۶ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۶۳ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۱ هزار و ۵۲۷ مورد رسیده است.

وی به فوت ۶ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۸۹۴ مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و ۹۰۲ هزار و ۳۸۳ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۱۴۳ هزار و ۳۷۳ مورد است.

استان مرکزی/ ۲۱۹ مورد ابتلای جدید ثبت شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین آمار میتلایان به کرونا اطهار داشت: شمار مبتلایان جدید کرونا در استان مرکزی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۴۸ ساعت گذشته به ۲۱۹ مورد رسید.

سیدمحمد جمالیان افزود: ۳۴ نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بیان کرد: ۱۸۵ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: شمار مبتلایان به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به ۱۰۲ هزار و ۵۵۹ نفر رسید.

جمالیان افزود: متاسفانه هشت بیمار کرونایی نیز در این بازه زمانی در استان به دلیل کرونا جان باختند و شمار فوتی‌های این بیماری به ۲ هزار و ۸۹۰ نفر رسید.

رئیس علوم پزشکی اراک بیان کرد: استان مرکزی استانی صنعتی است که متاسفانه به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، شاهراه مواصلاتی غرب به شرق بوده و رفت و آمد در آن زیاد و از ترانزیت جاده ای بالایی بر خوردار است به طوری که در این مدت علیرغم اینکه شاهد شیب نزولی در موج‌ پنجم کرونا ویروس بودیم، اما متاسفانه در یک هفته اخیر روند نزولی متوقف و ثابت شده و در کنار شیوع ویروس کرونا مبتلایان آنفولانزا رو به افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که در پیک ششم محدوده سنی درگیری کاهش یابد و کودکان بیشتر از پیک پنجم درگیر شوند، بنابراین در صورت ادامه این شرایط و تداوم عادی انگاری ها متاسفانه شاهد از دست دادن عزیزان جوان در این پیک خواهیم بود که هزینه های عاطفی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری را در پی خواهد داشت.

منبع:تسنیم