تاریخ: 10:43 :: 2021/10/31
فشار روسیه به ایران برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای؟

چند ماه سکوت در نهایت در هم شکست و اکنون ایران می‌خواهد دوباره با غرب در مورد برنامه هسته‌ای خود مذاکره کند. آیا شانس موفقیت وجود دارد؟ "علی باقری کنی" که از مخالفان برجام ۲۰۱۵ بوده، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در مذاکرات آتی خواهد بود.

روزنامه آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه” در مقاله‌ای پیرامون چرایی ابراز تمایل و آمادگی ایران درباره بازگشت به مذاکرات هسته‌ای می‌نویسد: “شدت گرفتن بحران اقتصادی در ایران یکی از دلایلی است که آن کشور از پیش شرط‌های اولیه خود برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای دست کشیده است. وزیر خارجه ایران به صراحت اعلام کرده که مقام‌های عالی نظام سیاسی ایران خواهان حصول نتایج سریع هستند.

این روزنامه آلمانی افزوده است: زمانی که “علی باقری کنی” هنوز مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران نبود، توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را “خیانت” توصیف کرد. همچنین، او از شش دور مذاکراتی که در وین با هدف احیای برجام برگزار شد، حمایت نکرد. اکنون با به قدرت رسیدن رئیسی اصولگرا، “باقری کنی” به سمت مذاکره کننده تازه هسته‌ای ایران رسیده است. باقری کنی پس از دیدار با اروپایی‌ها اعلام کرده که ایران تا پیش از پایان نوامبر به میز مذاکره در وین باز می‌گردد. به نظر می‌رسد فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها بر ایران انگیزه‌ای برای آن کشور به منظور بازگشت سریع به مذاکرات هسته‌ای بوده است.

به ادعای فرانکفورتر آلگماینه، روسیه نیز از مقام‌های ارشد ایران ناامید شده و خواستار تسریع تصمیم‌گیری آن کشور در مورد بازگشت به مذاکرات شده است. وزیر خارجه امریکا نیز در اوایل اکتبر گفته بود اگر تهران به خودداری از بازگشت به مذاکرات ادامه دهد، واشنگتن گزینه‌هایی غیر از دیپلماسی را بررسی می‌کند. ظاهرا ایران از فرصت تعلل در بازگشت به مذاکرات هسته‌ای برای توسعه بیش‌تر برنامه هسته‌ای خود و داشتن قدرت بیش‌تر در مذاکرات استفاده کرده است”.

مذاکرات تازه با ایران سازش‌ناپذیر

روزنامه آلمانی “تاگس اشپیگل” نیز گزارشی را درباره تمایل ایران به منظور بازگشت به مذاکرات هسته‌ای منتشر کرده است.

این روزنامه در گزارش خود تحت عنوان “مذاکرات تازه با ایران سازش‌ناپذیر” می‌نویسد: “چند ماه سکوت در نهایت در هم شکست و اکنون ایران می‌خواهد دوباره با غرب در مورد برنامه هسته‌ای خود مذاکره کند. آیا شانس موفقیت وجود دارد؟ رئیسی در حال خرید زمان بوده است. در چند هفته آینده، اما او قصد دارد مذاکره‌کنندگان‌اش را برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با غرب که از ماه ژوئن به حالت تعلیق درآمده به وین اعزام کند. تهران نشان داده که مذاکرات در ماه نوامبر دشوار خواهد بود.

“علی باقری کنی” که از مخالفان برجام ۲۰۱۵ بوده، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در مذاکرات آتی خواهد بود. دولت رئیسی خود را در موضع قدرت می‌بیند. به همین خاطر است که ایران احتمالا درخواست‌های بیشتری را در روند مذاکرات مطرح خواهد کرد. از سه سال پیش که ترامپ رئیس جمهوری امریکا به حضور آن کشور در برجام پایان داد و تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کرد، توافق هسته‌ای تنها روی کاغذ باقی مانده است. ایران دیگر خود را ملزم به پیروی از مفاد برحام نمی‌بیند و غنی‌سازی اورانیوم را از ۳.۶۷ درصد مجاز و قید شده در برجام به ۶۰ درصد افزایش داده است. همچنین، ایران اعمال نظارت‌های کنترلی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را محدود ساخته است”.

این روزنامه می‌افزاید:”رئیسی پایان تحریم‌های امریکا را پیش‌نیاز آغاز مذاکرات هسته‌ای می‌داند. او با انتصاب “باقری کنی” به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای یک پیام را به طرف غربی ارسال کرد: باقری‌کنی یکی از جدی‌ترین منتقدان و مخالفان برجام ۲۰۱۵ میلادی بوده است. همچنین، باقری کنی قصد دیدار با وزرای سه کشور اروپایی در چارچوب گروه هماهنگ سازنده را ندارد و تنها می‌خواهد با وزرای آن کشور‌ها به طور جداگانه دیدار داشته باشد. به نظر می‌رسد رئیسی با زمان بازی می‌کند. او روز به روز فرصت‌های بیشتری برای دور زدن تحریم‌ها و کسب درآمد بیش‌تر از صادرات نفت را پیدا می‌کند. این وضعیت سبب شده تا صدا‌هایی در امریکا که خواستار فشار بیش‌تر بر تهران هستند بلندتر شوند. “دنیس راس” هماهنگ کننده سابق امور خاورمیانه در دولت امریکا اخیرا نوشته بود که غرب باید هر کاری که ممکن است انجام دهد تا ایران را به رویکرد منطقی بازگرداند. به نظر می‌رسد روز به روز بر تردید‌ها در واشنگتن در مورد این که آیا ایران واقعا تمایل به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای دارد یا خیر افزوده می‌شود”.

 

منبع:آفتاب نیوز