ارزیابی جالب روس‌ها از یک گزاره مهم نظامی درباره ایران
تاریخ: 14:14 :: 2020/09/13
ایران با کشوری که بخواهد متحد نظامی اسرائیل در منطقه شود چه می کند؟/ رمزگشایی روس‌ها از تهدید یک ماه قبل سردار باقری علیه امارات

روس ها اخیرا ارزیابی در خبرگزاری رسمی خود منتشر کرده‌اند که ابعاد بیشتری از اظهارات صریح رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران را درباره امارات و دیگر کشورهای منطقه که به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در حال حرکت هستد را تشریح کرده که حاوی نکات قابل توجهی است.

اواخر مرداد بود که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به توافق اخیر اماراتی‌ها با رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و گفت: قطعا رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد کرد و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد و چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه هرچند اندک شود ما آن را از چشم کشور امارات متحده عربی می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد. سرلشکر باقری تصریح کرد: توصیه می‌کنیم که تا دیر نشده است کشور امارات متحده عربی نسبت به این تصمیم تجدید نظر کند و مسیری را ادامه ندهد که به ضرر امنیت منطقه و کشورش باشد که این قابل پذیرش نیست.

اما روس ها اخیرا ارزیابی در خبرگزاری رسمی خود منتشر کرده‌اند که ابعاد بیشتری از اظهارات صریح رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران را درباره امارات و دیگر کشورهای منطقه که به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در حال حرکت هستد را تشریح کرده که حاوی نکات قابل توجهی است.

الف: ایران تجربه جالب توجهی از توجیه کردن کشورهای دارد که روابط با اسرائیل را عادی سازی کردند. بر اساس ارزیابی روس‌ها، ایران به صورت مشخص پیش از امارات دو کشور گرجستان و آذربایجان را که متمایل به اسرائیل شدند را به گونه ای توجیه کرده که علاوه بر مقامات این دوکشور، مقامات اسرائیل نیز مجبور شدند که مواظب رفتار خود در گرجستان و آذربایجان باشند.

ب: سوال مهم این است که آیا امارات به اسرائیل اجازه تاسیس پایگاه نظامی علیه ایران را در خاک خود خواهد داد؟ روس ها معتقدند که احتمال اینکار توسط امارات کم است چون حاکمان امارات سه نکته مهم راهبردی را قبول و اطلاع دارند. اول اینکه خودشان به خوبی می دانند عمق استراتزیک آنها بسیار کم و ضعیف است، دوم اینکه حتی با در اختیار داشتن پیشرفته ترین تجهیزات نظامی آمریکا امکان تامین امنیت زیر بناهای اقتصادی آنها وجود نخواهد داشت و گزاره راهبردی و مهم سوم اینکه آمریکاییها از آرامکو بیشتر از ابوظبی دفاع نخواهند!

ج: درصورت اراده ایران برای تنبیه نظامی امارات، چه بلایی سر اقتصاد این کشور خواهد خواهد آمد؟ پاسخ روس‌ها نیز به این سوال مهم بسیار قابل تامل است. ارزیابی کنایه آمیز روس‌ها اینچنین است: کل اقتصاد امارات امروزه در ساختمان های بلندی ساخته شده که ستون هایشان در شن های روان است و این شن ها هر لحظه می توانند حرکت کنند و کل این برج ها را ظرف مدت کوتاهی قورت دهند، ماجرایی که شاید فقط به یک تلنگر بیشتر احتیاج نداشته باشد و قطعا ایرانی ها به خوبی می دانند در صورتی که مورد تهدید قرار گیرند چگونه این تلنگر را بزنند!

د: ارزیابی اخیر روس‌ها به برخی دیگر از کشورهای همانند بحرین که عادی سازی با رژیم صهیونیستی را در برنامه رسمی سیاست خارجه خودی اعلام کردند، نیز قابل تعمیم است. موضوعی که این گزاره را معتبر می کند: «ایران به تنهایی قادر است که در صورت تصمیم سیاسی و نظامی، تنبیه جبران ناپذیری برای هر کشوری که به سمت همکاری نظامی و امنیتی با اسرائیل بر علیه ایران برود را اعمال کند.»

برچسب ها: