تاریخ: 15:00 :: 2021/10/17
خالی کردن جیب بازنشستگان با مالیات تورمی / ضرورت تامین منابع پایدار همسان‌سازی حقوق‌ ها

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به دیدگاه‌های مختلفی که پیرامون لایحه همسان‌سازی دایمی حقوق بازنشستگان مطرح می‌شود، گفت: نمایندگان نه تنها مخالفتی با این لایحه ندارند، بلکه معتقدند ضروری است حداکثر حمایت‌های ممکن (حتی بیشتر از شاغلین) از بازنشستگان صورت بگیرد.

مهدی طغیانی با اشاره به تبعات خطرناک اجرای همسان‌سازی دایمی حقوق بازنشستگان، بدون تامین منابع پایدار، گفت: در شرایطی که اقتصاد کشور با کسری بودجه فراوان روبه رو است و صندوق‌های بازنشستگی نیز مشکلات زیادی دارند، نباید با تصمیمات اشتباه، معیشت بازنشستگان و سایر اقشار را گرفتار تکانه‌های تورمی ساخت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به دیدگاه‌های مختلفی که پیرامون لایحه همسان‌سازی دایمی حقوق بازنشستگان مطرح می‌شود، گفت: نمایندگان نه تنها مخالفتی با این لایحه ندارند، بلکه معتقدند ضروری است حداکثر حمایت‌های ممکن (حتی بیشتر از شاغلین) از بازنشستگان صورت بگیرد. چرا که این قشر شریف، هزینه هایی به مراتب افزونتر از سایر گروه‌ها دارند. اما دلیل مخالفت برخی نمایندگان با لایحه فعلی آن است که معتقدند نحوه تامین مالی این پرداخت ها، نباید به گونه‌ای باشد که منجر به ایجاد هزینه‌های تورمی فزاینده شود.

طغیانی ادامه داد: در واقع، راهی که در لایحه برای تامین مالی در نظر گرفته شده از محل درآمدهای پایدار صندوق‌ها نیست. اگر این معادله مهم، لاینحل باقی بماند و این لایحه اصلاح نشود، اتفاقی که می‌افتد آن است که هرچند در ظاهر مبلغی به شکل افزایش مستمری در جیب بازنشستگان قرار می‌گیرد، اما چند برابر آن به شکل مالیات تورمی از جیب آنان خارج می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه این موضوعی نیست که منافع بازنشستگان را حتی در کوتاه مدت تامین کند، گفت: مبتنی بر این استدلال علمی و فنی است که برخی نمایندگان، تلاش می‌کنند، موضوع همسان‌سازی دایمی حقوق بازنشستگان از مسیر درست و تخصصی اجرایی شود، یعنی لایحه در مسیر درست خود که حمایت از اقشار بازنشسته است، عملیاتی شود. اما با رویکرد فعلی، این لایحه بیشتر مشکل ساز است تا اینکه راهگشا باشد.