واکنش دبیر انجمن خودروسازان به گفته‌های سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی
تاریخ: 10:16 :: 2021/10/16
داخلی‌سازی « تارا» و «شاهین» با استانداردهای اروپایی

خودروسازان و قطعه‌سازان معتقدند و بارها نیز اعلام کرده‌اند واردات خودرو مانع و مشکلی برای صنعت خودرو ایجاد نمی‌کند و مشتریان باید بتوانند از محصولات مدرن و باکیفیت خارجی هم استفاده کنند.

صنعت خودرو طی سال‌های گذشته در حالی به تولید ادامه داده است که معمولا در کنار آن واردات نیز به شکل قابل قبولی انجام شده است. خودروسازان و قطعه‌سازان معتقدند و بارها نیز اعلام کرده‌اند واردات خودرو مانع و مشکلی برای صنعت خودرو ایجاد نمی‌کند و مشتریان باید بتوانند از محصولات مدرن و باکیفیت خارجی هم استفاده کنند. اما صنعت خودرو طی یک دهه اخیر با معضل بزرگی به‌نام شورای رقابت و قیمت‌گذاری دستوری مواجه بوده است. این صنعت برخلاف صنایع دیگر مانند صنعت لوازم خانگی نمی‌تواند رأسا نسبت به افزایش قیمت محصولات خود همگام با افزایش تورم در اقتصاد اقدام کند. این در حالی است که به‌تازگی سخنگوی تولیدکنندگان لوازم خانگی، صنعت خودرو را صنعتی دولتی، شکست‌خورده و انحصاری خطاب کرده است. بحث انحصار در صنعت خودرو در حالی مطرح می‌شود که طی هفته‌های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور شده‌اند. حال این سوال مطرح می‌شود چرا صنعتی که از کیفیت بالا و قیمت رقابتی محصولات خود اطمینان دارد، از واردات می‌هراسد؟ این در حالی است که خودروسازان و قطعه‌سازان طی نامه‌ای به کمیسیون صنایع مجلس خواستار از سرگیری واردات خودرو شده‌اند. به‌نظر می‌رسد تعریف انحصار در کشور صحیح نیست و باید تعریف مشخصی از وجود یا نبود انحصار در کشور ارائه شود.

صنعت لوازم خانگی مانند صنعت خودرو انحصاری نیست

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی

به‌تازگی نگرانی‌هایی درباره ایجاد انحصار در صنعت لوازم خانگی و امکان دچار شدن بازار لوازم خانگی به وضعیت بازار خودرو مطرح شده است. در این خصوص باید گفت صنعت خودرو در ایران از سوی دولت اداره می‌شود و ۹۵ درصد بازار خودرو دست دو شرکت بزرگ است.

این در حالی است که در صنعت لوازم خانگی، حدود ۱۵۰۰ واحد فعالیت می‌کنند. بنابراین در این صنعت انحصار نیست. اما عده‌ایی صنعت شکست‌خورده خودرو را نماد تولید ملی قرار داده‌اند.

با این‌حال، تولیدات داخلی در صنعت لوازم خانگی به لحاظ قیمت و کیفیت تنوع زیادی دارند. برای رسیدن به کیفیت مطلوب و منطقی‌شدن قیمت‌ها باید به تولید انبوه برسیم. برای رسیدن به این اهداف نیز باید بازار داشته باشیم، بنابراین لازم است از ورود غیرمنطقی کالاهای خارجی جلوگیری شود تا به یک کشور صنعتی تبدیل شویم.

برای راضی‌شدن مصرف‌کنندگان نیز باید در بحث کیفیت، خدمات پس از فروش و قیمت رقابت بهتری ایجاد شود. در نهایت بعد از حفظ و تامین بازار داخل، می‌توان سرریز تولیدات را صادر کرد.

از ابتدای امسال تاکنون ۴۰ درصد افزایش تولید داشتیم و سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد است. اما باید تولیدکنندگان برنامه‌ریزی طولانی‌مدت داشته باشند، سرمایه‌گذاری خود را توسعه دهند و قدر این فرصت را بدانند.

همچنین ضروری است؛ کیفیت کالاها افزایش پیدا کند و خدمات پس از فروش به شکل قابل‌توجهی بالا رود. در چنین شرایطی، شرط گذاشتن و تضمین گرفتن از تولیدکنندگان برای بهبود کیفیت، با نظام اقتصادی کشور هماهنگ نیست، به‌ویژه آن‌که تولیدکنندگان درحال‌حاضر ارز دولتی یا سایر امکانات دولتی را دریافت نمی‌کنند.

همچنین باید به این نکته توجه کرد حالا هم محصولات داخلی کیفیت قابل قبولی دارند و معتقدیم باید دور از اجبار، کیفیت تولید و خدمات پس از فروش بهبود پیدا کند.

برای مثال برخی کارخانجات درحال‌حاضر تا یک ماه بعد از استفاده از یک کالا هم آن را پس می‌گیرند. از طرف دیگر به‌خاطر رقابت بین برندهای داخلی، تولیدکنندگان ناچار به افزایش کیفیت هستند.

مدعیان انحصارزدایی مانع واردات لوازم خانگی باکیفیت

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران

در پاسخ به ادعای واهی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی باید گفت این اظهارات قیاس مع‌الفارق است. آقایان از تعداد بالای تولید تولیدکنندگان لوازم خانگی دم می‌زنند، اما چرا تاکنون نتوانسته‌اند شرکت‌های ارج، آزمایش، جنرال‌استیل، آردل و… را به مدار تولید بازگردانند؟ مشخص نیست انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی چند عضو فعال دارد.

سرمایه‌گذاری در صنعت لوازم خانگی با سرمایه‌گذاری کلان در صنعت خودرو قابل مقایسه نیست. تعداد شاغلان در صنعت لوازم‌خانگی نیز با صنعت خودرو قابل‌قیاس نیست. افرادی که چنین ادعایی دارند، نمی‌دانند میزان داخلی‌سازی خودروهای ایرانی به چند درصد رسیده است. خودروهای تارا و شاهین که استانداردهای اروپا را پاس می‌کنند، بیش از ۸۰درصد ساخت داخل دارند. جا دارد فعالان صنعت لوازم خانگی نیز توضیح دهند چه میزان سرمایه‌گذاری برای ساخت داخل انجام داده‌اند یا در دست انجام دارند. آیا موتورهای مورد استفاده در یخچال فریزر، انواع لباس‌شویی و جاروبرقی وارداتی نیستند؟

به‌راستی چه میزان ساخت داخل در تولید تلویزیون وجود دارد؟ در بحث کیفیت لوازم خانگی داخلی نیز جای بحث وجود دارد. مشخص نیست که صنعت لوازم خانگی داخلی تابع کدام‌یک از استانداردهای جهانی تولید می‌شوند. این در حالی است که خودروهای ساخت داخل اکثر استانداردهای ۸۵گانه اروپایی را پاس می‌کنند و اگر قادر به پاس کردن این استانداردها نباشند، شماره‌گذاری نمی‌شوند و قابل‌فروش نخواهند بود.

در بحث واردات نمونه‌های خارجی و واردات خودرو موضع ما شفاف است؛ صنعت خودرو مانع ورود خودروهای خارجی نیست و انجمن خودروسازان بارها در رسانه‌ها و حتی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به صراحت اعلام کرده موافق واردات خودرو است. تنها خواسته ما؛ رهایی از قیمت‌گذاری دستوری است.

اما تولیدکنندگان لوازم خانگی چطور؟ آن‌ها اخیرا واردات لوازم خانگی را با لابی‌گری فراوان ممنوع کرده‌اند. نظارت سنگین توسط سازمان‌های مختلف بر صنعت خودرو نیز جزو مواردی است که در صنعت لوازم خانگی دیده نمی‌شود. دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا و شرکت‌های دیگر خودروساز تحت نظارت سازمان‌های نظارتی هستند. اما آیا صنعت لوازم خانگی نیز این وضعیت را دارد؟

آیا صنعت لوازم خانگی تابع قیمت‌گذاری دستوری است؟ آیا قیمت‌های این صنعت را هم شورای رقابت و زیر بهای تمام‌شده تعیین می‌کند؟ اگر وضعیت صنعت لوازم خانگی مانند صنعت خودرو بود و قیمت‌ها دستوری تعیین می‌شد، تابه‌حال به خاک سیاه نشسته بود. صنعت لوازم خانگی در طول‌ سال‌های ۹۷ تا کنون به دلخواه سالانه چندین‌بار قیمت‌ محصولات را افزایش داده است.

قیمت یک دستگاه یخچال ۱۳ فوت از ۹۰۰هزار تومان به حدود ۵میلیون تومان رسیده و تابع هیچ دستورالعمل قیمت‌گذاری نیست. در رابطه با دولتی و غیردولتی بودن خودروسازان و تفاوت این بخش نیز آقایان باید به قانون تجارت مراجعه کنند. شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا هیچ‌کدام دولتی نیستند و حداکثر سهم دولت در این دو شرکت خودروساز حداکثر ۱۷درصد است.

ضمن این‌که به لحاظ تاثیرگذاری صنایع بر GDP، سهم صنعت خودرو حدود ۳درصد است. اما آیا صنعت لوازم خانگی در این مورد جایگاهی دارد؟ به قول یکی از بزرگان صنعت کشور، هر صنعتی که با لابی‌گری باعث جلوگیری از ورود کالای مشابه خارجی شود، در برابر ملت ایران سرافکنده خواهد شد و حرفی برای گفتن نخواهد داشت. یعنی چون نمی‌تواند رقابت کند، محکوم به شکست است.

اما در مقابل؛ وقتی صنعتی مانع ورود کالای مشابه خارجی به کشور نمی‌شود، این مهم نشان از رقابتی‌بودن تولیدات آن صنعت دارد و در پیش ملت خود سرافراز است. بنابراین واقعا این یک جمله را درست گفته‌اید؛ صنعت لوازم خانگی هیچ شباهتی به صنعت خودرو ندارد.

با توجه به موارد مطروحه در این خبر و این که این مجموعه خبری صرفا رسالت  انتشار مواضع متخصصان هر حوزه را دارد ، قضاوت در مورد دیدگاههای مطرح شده در متن خبر را به خوانندگان محترم واگذار مینماید.

منبع: اخبار خودرو