تاریخ: 18:31 :: 2021/10/12
جوان نخبه اراکی: پیشنهاد پادشاهان عرب را رد کردم/ برای اخذ پروانه بهره‌برداری یک‌سال دوندگی کرده‌ام

جوان نخبه‌ای که دست رد به پیشنهاد کشورهای عربی زد، از یک‌سال دوندگی بدون نتیجه برای اخذ مجوز پروانه‌بهره‌داری برای شرکتی با 800 هزار دلار ارزآوری می‌گوید.

از جان دادن برای وطن می‌‌گوید و طعم خوش کار و تولید و اشتغال برای جوانان وطن، اراده‌اش کوه را خسته کرده و به پهنای تمام کوه پایه‌ها لبخند می‌زند به تمام بی‌مهری‌ها و بی‌تفاوتی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها.

از سربالایی‌ها و سرازیری‌های فراوانی عبور کرده تا وطنش را به قله برساند و می‌خواهد سرزمینش در اوج بماند، سخنانش طعمی دارد از جنس «ما می‌توانیم» و نگاهش جاذبه‌ای از جنس کار و تلاش.

جوان است و نخبه، دست ردش به سینه پادشاهان عرب لالایی امروز مادران این مرزو  بوم است برای آینده‌سازان فردا، تفکرش پنهای آسمان‌ها را با ساخت هلیکوپترهای فوق سبک شکافته و اندیشه‌اش با ساخت دستگاه قالب‌گیری دورانی بر عمق آبی اقیانوس‌ها و دریاها رخنه کرده است.

هادی کاووسی جوان اراکی در سال ۹۷ شرکت پیشرو پرواز پارسیان اراک را با هدف طراحی، ساخت و مونتاژ ماشین‌آلات پلیمری به ثبت رساند و امروز با دارا بودن دانش فنی در زمینه طراحی و ساخت ماشین‌آلات پلیمری، امکان تولید انواع ماشین‌آلات تولید مخازن و احجام پلیمری را فراهم کرده و بیش از ۱۵ نفر از جوانان نخبه و متخصص را جذب کار کرده است.

این جوان نخبه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: ما قادریم انواع ماشین‌آلات مخازن ذخیره آب، وسایل تفریحی و بازی، لوازم پزشکی، قطعات خودرو و قطعات پلاستیکی حجیم و بزرگ را تولید و روانه بازار کنیم.

هادی کاووسی می‌افزاید: هم اکنون ۱۵ نفر از افرا متخصص در رشته‌های مکانیک، طراحی قالب، جوشکار، مونتاژکار در ساخت و طراحی این ماشین‌آلات همکاری دارند.

وی بیان می‌کند: تاکنون به همت این جوانان نخبه ۱۲ دستگاه ماشین‌آلات طراحی و ساخته شده است که بخش اعظمی از دانش فنی این ماشین‌آلات بومی بوده و بخش اندکی نیز با فناوری‌‌های جدید دنیا به روزرسانی شده است.

این جوان کارآفرین می‌گوید: قابلیت سفارش‌سازی و ساخت بر اساس نیاز مشتری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تولیدات این شرکت است که باعث برند شدن محصولات شده است.

هادی کاووسی با اشاره به واردات این نوع ماشین‌آلات از کشورهای چین، هند، برزیل و دیگر کشورها خاطرنشان می‌کند: واردات این ماشین آلات در صورتی است که هر محصول تولیدی این شرکت بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار صرفه‌جویی اقتصادی برای کشور دارد.

وی بیان می‌کند: در مسیر تولید سختی‌های بسیاری وجود دارد، در حالی که حمایت‌ها اندک و یا هیچ هستند، حدود یک سال است که اخذ مجوز پروانه بهره‌برداری در بروکراسی اداری قفل شده و تمام پیگیری‌ها تاکنون قربانی کاغذ بازی‌ها و سنگ‌اندازی‌های مسوولان شده است و ما  مجبور هستیم تولیدات خود را به نام دیگر کشورها به فروش برسانیم.

ارزآوری ۸۰۰ هزار دلاری صادرات

هادی کاووسی با بیان اینکه محصولات تولیدی این شرکت به کشورهایی چون عراق، ارمنستان، عمان، ترکیه صادر می‌شود، می‌گوید: صادرات ماشین‌آلات پلیمری به این کشورها در شرایطی صورت می‌گیرد که به دلیل نداشتن پروانه بهره‌برداری ناچار هستیم محصولات تولیدی خود را بدون نام و نشان به دیگر کشورها به فروش برسانیم.

وی ادامه می‌دهد: صادرات این محصولات ارزآوری ۸۰۰ هزار دلاری برای کشور به همراه داشته است، این در حالی است که بسیاری از کشورهای عربی پیشنهاد کار و سرمایه‌گذاری داده و امتیازات خوبی برای تولید در کشورشان پیشنهاد کرده‌اند، اما ما به عشق وطن دست رد به سینه آنها زده‌ایم.

این کارآفرین با اشاره به دستیابی کامل شرکت به دانش فنی طراحی و ساخت هلیکوپترهای فوق سبک می‌گوید: دانش ساخت هلی کوپتر فوق سبک ( Ultralight ) تنها در دست چند کشور خاص است، ولی ما توانستیم در ایران به این دانش دست پیدا کرده و دست به تولید بزنیم.

کاووسی می‌گوید: ساخت این پروژه از سال ۱۳۹۰ کلید خورد و در سال ۱۳۹۹ بدون یک ریال کمک و حمایت مسوولین به پایان رسید، برای ساخت این پروژه در حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه صرف تحقیقات و متریال شد، هیچ حمایت مادی و معنوی از سوی مسوولان صورت نگرفت و متأسفانه مسولین تنها از شرکت بازدید و عکس گرفتند و رفتند.

فروش اتومبیل شخصی به منظور تأمین مالی متریال

وی اظهار می‌کند: برای ساخت این پروژه با فروش اتومبیل شخصی برای اولین بار تأمین مالی کردیم تا بتوانیم متریال مورد نیاز را تهیه کنیم، با دست خالی و بدون هیچ کمک و حمایت دستگاه‌های مربوطه و تنها بخاطر عشق و علاقه به اینکار و اثبات توانمندی‌ یک ایرانی دست به این کار زدیم و درصورت سرمایه‌گذاری و جذب منابع مالی مناسب، می‌توانیم در این مسیر گام‌های مؤثری را در جهت رفع نیاز کشور به این نوع هلیکوپترها که دارای کاربری‌های بسیار زیاد در حوزه‌هایی مانند لجستیک تجهیزات، سم‌پاشی و امداد و نجات می‌باشد، برداریم و کشور را از واردات بی‌نیاز کنیم.

کاووسی ادامه می‌دهد: طراحی و ساخت این پروژه به دلیل نداشتن مکان مناسب بیرون از شهر و در یک باغ در روستا انجام شد و در حال حاضر نمونه نیمه‌صنعتی این پروژه تهیه و ساخته شده و برای نمونه صنعتی نیاز به سرمایه گذاری و حمایت داریم.

وی خاطرنشان می‌کند: توانایی تولید بیش از یک هزار و ۲۴ گرید محصول در این مجموعه وجود دارد، از پرنده‌های بدون سرنشین گرفته تا قطعات پزشکی و هوافضا و دستگاه روتیشنال مولدینگ و دستگاه قالب‌گیری دورانی که آسمان و زمین و دریا را در برمی‌گیرند.

وی می‌گوید: این مجموعه در صورت حمایت شدن و توسعه کار قادر به ایجاد ۱۲۰ فرصت شغلی است، اما تا این لحظه با تمام این توانمندی‌ها نتوانستیم برای شرکت یک کدبورسی بگیریم، سال، سال حمایت از تولید است، اما در عمل از حمایت تولیدکننده خبری نیست.

 این نخبه اراکی بیان می‌کند: جای بسی تأسف است که نخبگان کشور به جای ایده و خلاقیت باید فکر خود را صرف امور روزمره تولید کنند و به جای تولید در اندیشه تأمین معاش نیروها و اخذ مجوزها و کاغذها باشند و از آن سوی مرزها پیشنهادی میلیاردی و وسوسه‌برانگیز خلاقیت جوانان ایرانی را بربایند.

این کارآفرین می‌گوید: هلی‌کوپتر فوق سبک بومی ایرانی را طراحی و تولید کرده‌ایم، اما این محصول در کنار سالن در حال خاک خوردن است، این در حالی است که پادشاه کویت برای تولید این هلی‌کوپتر در کشورش پیشنهادهای میلیاردی به ما داده است.

وی با اشاره به صنعت ماهی‌گیری و قایق‌‌های ماهی‌‌گیری‌ اظهار می‌کند: با پیشنهاد طراحی و ساخت قایق‌های صنعتی ماهیگیری تمام پلی‌اتیلنی امکان نوسازی ناوگان دریایی ماهیگیری وجود دارد، در صورت جذب  سرمایه مناسب امکان تولید قایق‌های فوق سبک و ایمن برای صنعت ماهیگیری کشور وجود دارد و صادرات آن  انجام و  قالب‌های فایبرگلاس جای خود را به قایق‌های پلی‌اتیلنی خواهند داد.

این جوان نخبه اراکی ادامه می‌دهد: با در اختیار قرار گرفتن این قایق‌ها که به دلیل شکل و متریال ساخت کاملا غرق‌ناپذیر و ایمن هستند، امکان ماهی‌گیری در مسافت  طولانی‌تر در دریا فراهم خواهد شد.

به گفته وی پارک علم و فناوری استان سال گذشته با پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان به صورت مستقیم این شرکت را مورد حمایت قرار داده و مجموعه را به عنوان یکی از شرکت‌های فناور برتر استان معرفی کرده است.